Jordfel liknande problem, *knäpp-ljud* - Epiphone T-bird Pro IV

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Undforcer
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 22 jul 2014, 10:13

Jordfel liknande problem, *knäpp-ljud* - Epiphone T-bird Pro IV

Inlägg av Undforcer »

Hej!

Inte riktigt de vanliga inlägget om "brum/brus missljud" utan har ett problem som kan liknas vid jordfel eller något åt det hållet?

När jag rör vid strängarna, stämskruvarna, stallet, jacket eller skruvarna på plattan där bak till elektroniken så får jag små "knäpp"ljud, alltså som om jag får små små stötar från basen och som ger ifrån sig ett knäpp.

Duttar jag frekvent på t.ex stämskruvarna så knäpper det rejält.
Jag har spelat in ett klipp där ni hör hur det låtar. Nu låter det väldigt illa eftersom jag har höjt så man tydligt hör och duttar rejält på stämskruvarna. Lyssna på klippet här: https://1drv.ms/u/s!Aq5P5vgR44Hez2IC3wg ... o?e=alAdBX

Rör jag vid rattarna, mickarna eller batteriluckan händer ingenting.

Problemet skapar även brus, vilket försvinner när jag rör vid strängarna.
Jag kan spela live med detta problemet, men inte spela in i studion, därav måste jag försöka lösa problemet.

Jag har haft den inlämnad på service, han bytte ut plastbrickan där bak mot en hemmagjord bricka i trä, eftersom han anade att den förra plastbrickan skapade en jodpunkt(?). Men det hjälpte inte.

Så vänder mig hit ifall någon har erfarenhet av liknande problem eller har en idé vad man kan texta att felsöka :)

Det är inte fel på kabeln, aktiva original mickar, nytt batteri. Har testat i olika lokaler och förstärkare. Det är helt enkelt basen som är problemet.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Jordfel liknande problem, *knäpp-ljud* - Epiphone T-bird Pro IV

Inlägg av hitman »

Vad skumt!

Det låter som något jordfel men det verkar som om du provat det mesta för att komma tillrätta med sådant.

I värsta fall är det fel på de aktiva mickarna. Får du samma oönskade fenomen om du bara har en mick i taget på? Gör det nån skillnad om du drar av diskant- eller baskontrollerna?

En jobbig metod som kanske ändå vore värd att prova kunde vara att testa att byta ut en av mickarna mot en vanlig passiv och testa att löda den direkt mot utgångsjacket. OM det inte knäpper då så är det ju mickar och/eller den aktiva elektroniken som det är fel på.

EDIT: hittade ett schema på Nätet och din bas verkar alltså ha "full" aktiv elektronik. Det var inte lätt att hitta info om pickupperna, men även de verkar vara aktiva.

Många gillar ljudet och mångsidigheten hos aktiva mickar och elektronik, men jag kommer aldrig ha någonting i basen som kräver batteri. Det blir ytterligare saker som kan strula. Om aktiva prylar pajar eller krånglar är det väldigt svårt att fixa, ofta är grejorna ingjutna i plast eller annat så det inte ens går att se vad som finns under skalen.

Om det inte gör nån skillnad om du drar ner en mick i taget så är det kanske mer sannolikt att det är övrig elektronik som spökar.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Undforcer
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 22 jul 2014, 10:13

Re: Jordfel liknande problem, *knäpp-ljud* - Epiphone T-bird Pro IV

Inlägg av Undforcer »

hitman skrev: tis 12 nov 2019, 12:36
Tack för svar, ska testa detta!
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Jordfel liknande problem, *knäpp-ljud* - Epiphone T-bird Pro IV

Inlägg av Musikanten »

Otillräcklig skärmning av basens elektronik. Gå igenom samtliga utrymmen i basen och kolla så att precis allt är skärmat.
Det räcker att en liten kort kabelstump är oskärmad så kan den bli påverkad av din kropp.
Jag har skrivit lite om liknande problem i en annan tråd. Läs den, så blir det lättare att förstå hur det funkar.
viewtopic.php?f=3&t=89254
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Undforcer
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 22 jul 2014, 10:13

Re: Jordfel liknande problem, *knäpp-ljud* - Epiphone T-bird Pro IV

Inlägg av Undforcer »

hitman skrev: tis 12 nov 2019, 12:36 EDIT: hittade ett schema på Nätet och din bas verkar alltså ha "full" aktiv elektronik. Det var inte lätt att hitta info om pickupperna, men även de verkar vara aktiva.
Japp, de är aktiva de med :) Har du kvar länken till schemat? Skulle jag kunna kika på och ta med ifall jag hittar någon kunnig som kan ta en titt på basen :)
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Jordfel liknande problem, *knäpp-ljud* - Epiphone T-bird Pro IV

Inlägg av Musikanten »

Se till att allt blir skärmat runt elektroniken, då blir du av med både knäppar och brum!
- Ingvar -
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Jordfel liknande problem, *knäpp-ljud* - Epiphone T-bird Pro IV

Inlägg av hitman »

Undforcer skrev: mån 25 nov 2019, 10:24
hitman skrev: tis 12 nov 2019, 12:36 EDIT: hittade ett schema på Nätet och din bas verkar alltså ha "full" aktiv elektronik. Det var inte lätt att hitta info om pickupperna, men även de verkar vara aktiva.
Japp, de är aktiva de med :) Har du kvar länken till schemat? Skulle jag kunna kika på och ta med ifall jag hittar någon kunnig som kan ta en titt på basen :)
Jag tror det var det här jag kikade på:
https://forum.gibson.com/topic/62347-th ... g-diagram/
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Jordfel liknande problem, *knäpp-ljud* - Epiphone T-bird Pro IV

Inlägg av Dansk_se »

Jag hade en bas med samma problem, troligtvis är det som Musikanten skrev. En enkel tillfällig ickelösning är att du vid inspelning jordar dig själv på basen. Köp typ ett antistat-armband, ett sånt med en sladd med krokodilklämma och sätt fast på stallet eller en stämskruv. Eller knyt ena ändan av en ståltråd runt stortån och andra ändan på basen🙂 då är du i kontakt med elektroniken hela tiden
Bas.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Jordfel liknande problem, *knäpp-ljud* - Epiphone T-bird Pro IV

Inlägg av gthyni »

https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar