Neil Peart död...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Neil Peart död...

Inlägg av eeakga »

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Neil Peart död...

Inlägg av Geddan »

Oerhört tragiskt och otippat, men deras beslut att lägga ner 2016 ter sig ju nu logiskt.
Glad att de till slut, efter 25 års frånvaro, kom till Europa och att jag fick möjligheten att se dem i Sthlm 2 ggr; 2004 och 2009.

Det mest fascinerande med Neil för mig är att han aldrig la till en räka eller ett slag i hur han spelar deras låtar,
som spelades in för upp till 40 år se'n. Dvs han fattade liksom beslutet att "så här ska den här låten spelas" vid ex. 25 års ålder
och höll se'n fast vid det. Lite udda! :wink:

Verkade för övrigt vara en extremt trevlig och ödmjuk människa, vilket verkar gå för hela bandet.
De har alltid haft en enorm respekt för varandra och jag gissar att de därför knappt haft en konflikt.

Vila I Frid, du store trumslagare! :drums:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Neil Peart död...

Inlägg av eeakga »

Geddan skrev: lör 11 jan 2020, 08:38 Oerhört tragiskt och otippat, men deras beslut att lägga ner 2016 ter sig ju nu logiskt.
Glad att de till slut, efter 25 års frånvaro, kom till Europa och att jag fick möjligheten att se dem i Sthlm 2 ggr; 2004 och 2009.

Det mest fascinerande med Neil för mig är att han aldrig la till en räka eller ett slag i hur han spelar deras låtar,
som spelades in för upp till 40 år se'n. Dvs han fattade liksom beslutet att "så här ska den här låten spelas" vid ex. 25 års ålder
och höll se'n fast vid det. Lite udda! :wink:

Verkade för övrigt vara en extremt trevlig och ödmjuk människa, vilket verkar gå för hela bandet.
De har alltid haft en enorm respekt för varandra och jag gissar att de därför knappt haft en konflikt.

Vila I Frid, du store trumslagare! :drums:
Ja, detta kom verkligen oväntat. Och tog mig oväntat hårt... Jag har också alltid uppfattat dem som oerhört vänliga och sköna snubbar.

Jag upptäckte inte Rush förrän i mitten av 90-talet, (under en bilresa till en Toto-konsert faktiskt) men hann också med att se dem två gånger. 2004 och 2007. Vansinnigt bra båda gångerna! Även om åldern började ta ut sin rätt på Geddys röst.

Idag ska jag fan spela Rush in Rio-DVDn skithögt, och spela lufttrummor till.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Neil Peart död...

Inlägg av fieldflower »

Riktigt tråkigt!
Har aldrig varit nån fan av Rush, men likväl imponerad av musikaliteten och den trevliga framtoningen hos bandet och medlemmarna.
Man önskar bättre öde för trevliga och duktiga människor.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Neil Peart död...

Inlägg av Geddan »

eeakga skrev: lör 11 jan 2020, 09:18 hann också med att se dem två gånger. 2004 och 2007. Vansinnigt bra båda gångerna! Även om åldern började ta ut sin rätt på Geddys röst.

Idag ska jag fan spela Rush in Rio-DVDn skithögt, och spela lufttrummor till.
2007 var det säkert, när du säger det. Geddys röst dök snabbt på slutet. Men jag minns inte att den gjort det 2004.. 🤔
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Neil Peart död...

Inlägg av eeakga »

Nä, 04 lät det jäkligt bra. 07 vill jag minnas att han hade börjat tappa men det mesta lät ändå helt ok.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Neil Peart död...

Inlägg av eeakga »

Neil var ju verkligen en övermänskligt bra trummis, men en av de stora grejerna med Rush för mig har alltid varit hans texter. För mig har de verkligen lyft Rush till ett band ovanför mängden.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Neil Peart död...

Inlägg av Per »

Nej, det där var inte roligt alls.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Neil Peart död...

Inlägg av Lowlife »

Tragiskt slut för detta geni. Ödmjuk och beläst, hans texter var poem, förutom trumspelet. Har varit Rushfan sedan 80-talet men fick tyvärr aldrig se dem live. Nu är det för sent. Neil gick igenom en familjetragedi men kom tillbaka efter sin odyssé på motorcykel. Den här gången räckte det inte ända fram. Sorg och respekt!
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Skriv svar