Elektrisk bil

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev: tis 11 feb 2020, 15:42 Fast... Man kan ju strunta i hur andra gör och hoppas att människor önskar att gå åt rätt håll, och därmed själv vilja gå åt rätt håll.
Inte för att nån ser upp tillen. Inte för att "minsann vara först". Utan bara för att det är rätt grej att göra.
(Och jag pratar om riktiga förbättringar, inte pseudoförbättringar som ser bra ut i pressen.)

So what om Sverige är minst och ingen ser upp till oss - man kan väl vilja rätt ändå.
Jag skulle vilja påstå att dina argument är helt kanon. Helt personligt engagemang i ngn sorts egenvinning/känsla av att man gör rätt.
Det är ju dock inte de skälen som folk generellt , och definitivt inte pressen och FRAMFÖR ALLT inte de som BORDE ha koll och vett och sans: MILJÖRÖRELSEN, lyfter fram. Då handlar det om "vi är ett föregångsland!Alla lyssnar på oss" och "VI ÄR VÄRST I VÄRLDEN" och annan helt bisarr dynga som saknar verklighetsförankring.

Jag är så satans trött på virtuesignalerande idioti, både fr privatpersoner på typ FB och pressen.
Den där Grotesco-sketchen om ketchupen som ledde till mord är ju inte så fantastiskt långt borta. Iaf inte i Enskede...man baxnar ibland när man , tyvärr, tvingas råkar folks tankar. Jag tror samhället hade varit mycket mysigare om vi sluppit ha tillgång till varenda mikronarcissists inre liv...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Och se på debatten om kilometerskatt.

Helt plötsligt så är alla elbilsfanatiker upprörda över kilometerskatten för att DE måste betala för att åka bil...
Jag trodde man gjorde det för miljön och inte för att det vart billigare...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: ons 12 feb 2020, 13:11 Och se på debatten om kilometerskatt.

Helt plötsligt så är alla elbilsfanatiker upprörda över kilometerskatten för att DE måste betala för att åka bil...
Jag trodde man gjorde det för miljön och inte för att det vart billigare...
Jag tycker mej heeela tyiden höra "miljön har ingen prislapp!Finns inga gränser för vad det får kosta!" men då undrar jag verkligen hur man kan använda "DÄ Ä DYRT MÄ KÄRNKRAFT" som argument när det energislaget har 0 co2-avtryck och dödar färre personer än vindkraft per twh (JA, inkluderande Chernobyl och Fukushima) ......
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Elektrisk bil

Inlägg av BBQV »

blackparkas skrev: ons 12 feb 2020, 13:11 Och se på debatten om kilometerskatt.

Helt plötsligt så är alla elbilsfanatiker upprörda över kilometerskatten för att DE måste betala för att åka bil...
Jag trodde man gjorde det för miljön och inte för att det vart billigare...
Det är ju självklart att det ska vara billigare att åka elbil, tåg eller kollektivtrafik! Om politikerna vill ha en miljövänlig transportsektor så måste de se till att de alternativen är billiga, enkla och pålitliga. Annars kommer ingen att använda dem. Oavsett om det är i stan eller på landet: Folk väljer de billigaste och smidigaste alternativen.

Vill de att folk ska köpa elbil? Gör den billigare att köpa och äga.
Vill de att folk ska åka buss? Se till att de finns tillgängliga och att de är billiga!
Vill de att folk ska åka tåg? Se till att de går i tid och gör dem billigare än flyg!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+
Inlägg: 719
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 20:09

Re: Elektrisk bil

Inlägg av BlueFruit »

blackparkas skrev: ons 12 feb 2020, 13:11 Och se på debatten om kilometerskatt.

Helt plötsligt så är alla elbilsfanatiker upprörda över kilometerskatten för att DE måste betala för att åka bil...
Jag trodde man gjorde det för miljön och inte för att det vart billigare...
Personligen så skulle jag välja elbil för att det blir billigare. Mindre miljöpåverkan är bara bonus.
Tyvärr så är vi inte där än att det blir billigare med elbil. Jag kör inte tillräckligt mycket för att räkna hem prisskillnaden.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

BBQV skrev: ons 12 feb 2020, 17:40
blackparkas skrev: ons 12 feb 2020, 13:11 Och se på debatten om kilometerskatt.

Helt plötsligt så är alla elbilsfanatiker upprörda över kilometerskatten för att DE måste betala för att åka bil...
Jag trodde man gjorde det för miljön och inte för att det vart billigare...
Det är ju självklart att det ska vara billigare att åka elbil, tåg eller kollektivtrafik! Om politikerna vill ha en miljövänlig transportsektor så måste de se till att de alternativen är billiga, enkla och pålitliga. Annars kommer ingen att använda dem. Oavsett om det är i stan eller på landet: Folk väljer de billigaste och smidigaste alternativen.

Vill de att folk ska köpa elbil? Gör den billigare att köpa och äga.
Vill de att folk ska åka buss? Se till att de finns tillgängliga och att de är billiga!
Vill de att folk ska åka tåg? Se till att de går i tid och gör dem billigare än flyg!
BILLIGARE kommer det att vara ganska länge till även om det skulle tillkomma en kilometerskatt.
Men var inte grejen med elbilar att de var miljövänligare?
Nä just ja...
Folk skiter egentligen i miljön, det är pengarna de vill åt...

Jag tycker inte det är självklart att det ska vara billigare att åka elbil.
Däremot tycker jag absolut att staten ska skapa incitament till allt som är miljövänligt.
Ekologisk mat t.ex. ska inte vara dyrare.
Närproducerat kan få skattesubventioner osv...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Elektrisk bil

Inlägg av Håcke »

Jag hörde idag att man får köra en vanlig fossil-bil i 35000 mil innan man kommer upp i den miljöpåverkan som en elbil har.
Vet inte om det är sant.
Forskarna är ju aldrig överens.

Men det är tydligen en väldigt smutsig miljö att bryta litium.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Elektrisk bil

Inlägg av svekke »

Det finns säkert flera livscykelanalyser, men denna ser rimligt trovärdig ut och hyggligt balanserad. https://teknikensvarld.se/elbil-renare- ... -i-europa/
Enligt denna blir el-golf renare än dieselgolf mellan 11000 och 20 000 mil i europa, beroende på eltillverkningen.

Men - detta gäller enbart CO2, andra miljöeffekter av gruvbrytning (inte bara litium, även uran måste räknas med i vår elmix) är inte med i analysen.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Ja, det är lite olika siffror på olika bilar förstås.
Men klart är ju i alla fall att man kan köra MYCKET med en fossilbil innan de blir skitigare än en Elbil.
Sen har ju olika biltillverkare olika rena framställningar av t.ex. kobolt och litium.

Tesla-Fanboys:en säger ju att deras kobolt minsann är ren och fin och framtagen under goda förhållanden...

Kobolten bryts väl i Afrika under horribla förhållanden för att sedan "förfinas" i Kina, också med tvivelaktiga metoder rent miljömässigt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: fre 14 feb 2020, 12:42 Ja, det är lite olika siffror på olika bilar förstås.
Men klart är ju i alla fall att man kan köra MYCKET med en fossilbil innan de blir skitigare än en Elbil.
Sen har ju olika biltillverkare olika rena framställningar av t.ex. kobolt och litium.

Tesla-Fanboys:en säger ju att deras kobolt minsann är ren och fin och framtagen under goda förhållanden...

Kobolten bryts väl i Afrika under horribla förhållanden för att sedan "förfinas" i Kina, också med tvivelaktiga metoder rent miljömässigt.
Ah, så Afrika-kina-usa-Sverige? Låter miljövänligt... eller vänta nu... transporteras skiten månne med lastfartyg som går på smutsig diesel? Oj då..

Det går ju liksom inte att enkelt säga att ena sidan har rätt. Hela binäriteten är hemskt kontraproduktiv, tror jag.
Men det är inte så farligt... bara våra barn och barnbarn som får lida...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Ja ungefär så som jag förstått det...!
Även om som sagt just Tesla påstår att deras kobolthantering är sååå fin..



För övrigt så såg jag en ny Audi E-tron SUV, ingen aning om vad de heter egentligen..
Stå och laddas på McDonalds idag.
Verkar kunna ta sig runt 40 mil på en laddning enl reklamen.
Gissar att de var från Stockholm och skulle till fjälls.
Knappt 25 mil och så sitta på en McDonaldsparkering och vänta på laddning.
De satt verkligen i bilen också... Och åt inte...
Roliga resor...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+
Inlägg: 719
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 20:09

Re: Elektrisk bil

Inlägg av BlueFruit »

BlueFruit skrev: ons 12 feb 2020, 22:17
blackparkas skrev: ons 12 feb 2020, 13:11 Och se på debatten om kilometerskatt.

Helt plötsligt så är alla elbilsfanatiker upprörda över kilometerskatten för att DE måste betala för att åka bil...
Jag trodde man gjorde det för miljön och inte för att det vart billigare...
Personligen så skulle jag välja elbil för att det blir billigare. Mindre miljöpåverkan är bara bonus.
Tyvärr så är vi inte där än att det blir billigare med elbil. Jag kör inte tillräckligt mycket för att räkna hem prisskillnaden.
Det svänger fort i den här branschen.
En sån här hämtas på fredag. :D

Bild
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

Härom dagen hade jag lite brådis och körde lite hetsigt med vår andra Merca, som är en rätt ok oxe på 205 hk. Men shit vad man har vant sej vid eldriftens direkthet och omedelbala vridmoment.
Jag förstår midlife som tyckte att hans frus c-350 (eller vad det nu var) kändes som en dinosaurie vid jämförelse med hans Tesla.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

Senaste 200 milen 0.12 i snitt...Nästan synd när nu dieseln är så billig..;-D
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elektrisk bil

Inlägg av blackparkas »

Käften.


Har precis köpt dieselbil som andrabil också.
Nu kostar dieseln 2 kronor mer per liter än bensin...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+
Inlägg: 719
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 20:09

Re: Elektrisk bil

Inlägg av BlueFruit »

Nu har jag lyckats få en laddstolpe på jobbet. Den kostar 1500:- per år i fast kostnad. El ingår.
Så då jag leasar min Citigo med 1500 mil per år, och klarar mig med att bara ladda på jobbet, så blir min drivmedelskostnad 1:- milen.

Ganska svårslaget för en bensin eller diesel bil. :D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

;-D
Den är så SJUKT tyst nu också när jag fått tillbaka sommardäcken! =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

Lex skrev: fre 20 sep 2019, 10:01
GandhiMK2 skrev: ons 18 sep 2019, 14:52 Jag fick min Merca E 300 de i torsdags och har sedan dess kört ca 40 mil med en snittförbrukning på 0.22l /mil. Inte så jävla illa för en bil på 2.4 ton.
Givetvis når man inte några 5 mil, som merca påstår, snarare 3.5 men det är ungefär de resor jag normalt gör i veckorna.
Stor glädje än så länge.
Jag vet att Midlife skrev att frugans merca kändes som en stenåldersbil efter att han kört sin tesla och jag förstår vad han menar. Jag kör ju nästan hela tiden på el och det är en skön jävla överföring av kraft. Jag kör mjukare. Tills jag inte gor det..;-) Första delen av accelerationen fr noll är lätt näsblodsstark..;-) men min hjärna är i savving mode nu så det blir inte mycket av den varan.
Jag väntar leverans på en dylik om ca en månad. Har lite längre pendlingssträcka till jobb så batteriet kommer inte räcka hela vägen. Ska bli spännande att se vad den drar i genomsnitt när elen tagit slut.
Hey, Lex, hur går det med mercan?
Just nu har jag kört 250 mil sedan sista tankningen och har 40% kvar i dieseltanken. 0.11/milen hittills på den här tanken...

Ngt ännu roligare, fick precis brev fr dnb som väl, tror jag, är leasingbolaget som sa att den nu är klassad som supermiljöbil och att det utgått ngn sorts premie och min månadskostnad sjönk precis med nästan 2 lök + moms!
Jag gråter inte...
Samma för dej?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Elektrisk bil

Inlägg av GandhiMK2 »

Och nu i Netflix-serien "När tankar Gandhi" så har det börjat bli dax. Appen säger att jag har 15 mil diesel kvar men fan...stämmer det?
Hur som, jag har kört smått overkliga 500 mil sedan sista fyllningen av min 60-liters tank. Snittförbrukningen ligger på 0.09 l / mil och 2.7 kwh/ mil och vi har krypkört i 147 timmar.
Jag är nöjd med min hybrid. =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar