Köp inte neodymium!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av GNUlars »

Hånken skrev: ons 27 nov 2019, 22:11 Här är en vuxen i rummet äntligen:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... TdEVsP0FxY

Det är inte neodymium som är problemet. Kina är problemet. Om bara det tillverkas elektriska komponenter i Kina, var skall vi köpa dom då ifrån, vad finns det för alternativ?
Ja, det är väl klart att det är Kina som är problemet. Det är ju de som bryter Neodymium, det har jag ju sagt från början... Men om neodymium bara bryts på miljöterrorvis så blir det ju fel på neodymium... Det är jättedumt med neodymium eftersom det bryts på katastrofala sätt. Vi behöver påverka alla som köper skiten av Kina så att de blir tvingade att utvinna det på miljövänliga sätt istället...
Med vänlig hälsning,
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

GNUlars skrev: lör 30 nov 2019, 00:43
Hånken skrev: ons 27 nov 2019, 22:11 Här är en vuxen i rummet äntligen:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... TdEVsP0FxY

Det är inte neodymium som är problemet. Kina är problemet. Om bara det tillverkas elektriska komponenter i Kina, var skall vi köpa dom då ifrån, vad finns det för alternativ?
Ja, det är väl klart att det är Kina som är problemet. Det är ju de som bryter Neodymium, det har jag ju sagt från början... Men om neodymium bara bryts på miljöterrorvis så blir det ju fel på neodymium... Det är jättedumt med neodymium eftersom det bryts på katastrofala sätt. Vi behöver påverka alla som köper skiten av Kina så att de blir tvingade att utvinna det på miljövänliga sätt istället...
Med vänlig hälsning,
Lars
Nämen vänta nu, om de själva vet att ingen kan köpa det någon annanstans då? Säg att 100 % tillverkas i Kina. Tänk "olja" istället. Saudiarabien? Hur har vi kunnat påverka Saudiarabien? Det finns inte olja på så många andra ställen i heller. Det var bara intill helt nyligen, som kvinnor inte fick köra bil där. Vad nu det har med "oljebrytningen" eller produktionen kan man fråga sig, men pengarna går till det. Om Kina upptäckter att ingen köper Neo längre lägger de bara ner tillverkningen av just den metallen och fortsätter med något annat.

I helgerna råkade jag träffa en bekant på en social tillställning där man fick tid att utveckla olika saker. Han var rätt så högt uppsatt inom den mobiltelefonteknologiska industri han jobbade inom. Han reste mycket i sitt jobb. Oftast till Kina. Och han var på ett besök på en av de där fabriks-städerna, dvs där ett företag har en "plant" som är lika stor som Malmö. De bor och jobbar på samma ställe. Allt konstgjort uppsatt. Han tittad in kring lunch en gång i en av matsalarna och såg ca 2-3000 anställda ha lunchpaus samtidigt. Sedan när de var klara så lämnade de alla engångsartiklar kvar på borden tillsammans med matresterna. Efter 5 minuter kom det in 8 personer klädda i skyddsdräkter försedda med varsin högtryckslang av vatten och SPOLADE ner och bort allting istället för att sortera. Han såg att allting hamnade direkt i en flod/vattendrag utanför. De gör elektronikkretsar till de flesta elprylar som finns i världen. Han kände också till detta med neodynium och tyckte det var en av de mer humana tillverkningsprocesserna och metoderna, i jämförelse med vad han har sett. Nå ? Ja, han sa att man kan inte göra så mycket egentligen. Då kommer Kinas ambassadörer att tycka ditten och datten, och vi får inga handelsavtal (eller usla) med Kina, och de gör inga produkter till oss.

Det är bara de metoder som kommer ut och avslöjas i offentlighetens ljus som vi kan opponera oss mot. Vad som mörkas, och är höljt i dunkel... ja, ni vet..."det man inte vet har man inte ont av".

- - - - - - -

Nonsenskuriosa. Som ett exempel frågade jag nyligen Dingwalls facebooksida, om Dingwalls basar ifrån Kina. Combustion, NG2 o s v. Om de hade några pickuper utan neo i. Jag fick svar tillbaks att de hade de inte längre, och undrade varför, och jag svarade : Vill inte köpa något ifrån Kina. Och undrade då om de hade någon bas (oavsett pris) som intee innehöll ngt ifrån Kina. Väntar fortfarande på svar.

Jag köper inte Neo för att jag tycker att a) pickuperna är för lätta och bidrager till neckdive på basarna. Om man skall gå in på hårklyverier, så är det faktiskt bra att magneter i pickuper, eller pickper är så "tunga" eller "hög densitet" som möjligt. Spolarna skall helst bara flytta sig p g a strängen vibration och inte annat. Dessutom tycker jag de är för starka och bidrager oftare än inte till s.k. magnetic string pull. b) högtalarna har inte den punch och ljudbild jag önskar, eftersom de har en speciell karaktär. Visst, det är en tredjedel av vikten men i alla fall. Detta hade jag tyckt oavsett om de hade gjorts "arbetsmiljövänligt" eller inte.

- - - - - - - - - - -

För övrigt, om ni har aktier i, eller satsat på miljövänliga vindkraftverk och alternativa fossilfria vindturbiner, hur skall vi göra nu då med att "inte köpa neo" ?

"One of the most relevant rare earth elements for renewable energy is neodymium, followed by praseodymium and dysprosium, all of which are used in permanent magnets for direct-drive wind turbines. Due to its role in permanent magnets used for wind turbines, it has been argued that neodymium will be one of the main objects of geopolitical competition in a world running on renewable energy. But this perspective has been criticised for failing to recognise that some wind turbines do not use permanent rare-earth magnets and for underestimating the power of economic incentives for expanded production."

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

Dvs vi kan omöjligt veta om dessa nya klimatsmarta produkter innehåller någon neodynium alls, eller några andra komponenter som vi inte borde köpa. Detta kan vi omöjligt hjälpa till med. "underestimating the power of economic incentives for expanded production" är vad det handlar om.

Skall vi stoppa köp av vindkraftverken nu då? Då köper vi inte neodynium...i heller, ju, eller hur ? Det stoppet hade gjort avsevärt mer än någon fjuttig fjantmarkering med bas-pickuper eller högtalarelement som knappt borde märkas eller göra någon skillnad. Det hade ju varit väldigt roligt om man som elkonsument kunde beställa ett elavtal på marknaden, och beställa el som enbart genereras av vindkraftverk utan neodynium magneter. Det hade vatt nått!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

Däremot kan man tycka att varför neodynium och andra rare-earth har blivit billigare och billigare, när det är i stort sett bara Kina som producerar det. Då kan de ta vilka priser som helst, och fortfarande ha goda vinstmarginaler, och bra arbetsmiljö, och miljövänligt ö h t. Tänk "oljan" ungefär. De kan ta vilka priser som helst, eftersom de i stort sett är i monopolställning.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av GNUlars »

Hånken skrev: lör 04 jan 2020, 09:44 Däremot kan man tycka att varför neodynium och andra rare-earth har blivit billigare och billigare, när det är i stort sett bara Kina som producerar det. Då kan de ta vilka priser som helst, och fortfarande ha goda vinstmarginaler, och bra arbetsmiljö, och miljövänligt ö h t. Tänk "oljan" ungefär. De kan ta vilka priser som helst, eftersom de i stort sett är i monopolställning.
Ja, det är precis så jag tänker. Anledningen att de inte tar höga priser måste vara att de vill sälja stora volymer. Men: -Om vi vill betala mer under förutsättning att tillverkningen sker mer miljövänligt, så är det klart att Kina hänger på. Dit kan vi bara komma om vi konsumenter ställer krav och inte bara knyter handen i ficka och säger att det är ingen ide´för att det är Kina som är problemet. Frågan är hur vi kan påverka på bästa sätt. Jag tänker att vi kanske borde ställa obekväma frågor till Eminence, JBL, RCF, Celestion med flera... Helst också till tillverkarna av basgrejer... Hur tror du att vi kan göra? (låter ju inte klokt det där med fabriker med engångstallrikar mm, men så ser det säkert ut på många platser...)
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Föredetting »

Oavsett miljöaspekterna på alla materialval så borde världen bli mättad på musikutrustning inom denna generation. Jag får för mig att det är allt mindre intresse för levande musik om det inte handlar om de stora akterna. Med allt färre utövande musiker försvinner bredden av köparna och kvar finns en krympande skara proffessionella som dessutom lirar på vintageinstrument.

Eller så har jag bara så j..la fel, vilket jag hoppas!
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 596
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av JohannesH »

Bra att du upplyser om detta Lars!
Själv har jag lagt om mycket i mitt liv för att minimera slit och släng. Allt från stekpannor i gjutjärn till en gammal Nokia i fickan. (Den överlever nog ett kärnvapenkrig)
Jag har också principen att det är bättre att lägga mer på kvalité än på kvantitet. Helst beggat också, det finns ju en grym beggatmarknad och det mesta man kan önska dyker ju upp så småningom och till bra priser. Jag har några pedaler och en synth som jag köpt nya men alla basar och förstärkare och det mesta musikrelaterat jag har är beggat. Om man sedan sköter om sina grejer och kanske lämnar in dem till ett proffs som Gnu med jämna mellanrum gör man ju underverk för miljön. :)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av GNUlars »

Hånken skrev: tis 02 jun 2020, 21:40 Sååå... inte köpa neodymium ?

https://www.forskning.se/2020/06/01/ny- ... et-neodym/
Hm Herr Hånken... Vad menar du nu? Kan du förklara lite? Artikeln du länkar till talar om att det är sensationellt bra med Neodym. Det vet vi sedan länge... Vad tänkte du med länken?
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

GNUlars skrev: sön 07 jun 2020, 22:58
Hånken skrev: tis 02 jun 2020, 21:40 Sååå... inte köpa neodymium ?

https://www.forskning.se/2020/06/01/ny- ... et-neodym/
Hm Herr Hånken... Vad menar du nu? Kan du förklara lite? Artikeln du länkar till talar om att det är sensationellt bra med Neodym. Det vet vi sedan länge... Vad tänkte du med länken?
Ja det var inte jag som sa att man inte skulle köpa Neodymium. Jag är inte trådstartaren. Jag talar om för att den artikeln visar att det finns neodymium i så mycket annat, som vi skall isåfall sluta köpa som vi inte känner till, och att sluta köpa neohögtalare eller neo pickuper är piss i missisippi och påverkar inget. Nu är det inte miljön som sådan, utan arbetsförhållandena som sådana i Kina och - kanske - andra länder. Vi kan inte styra neo-tillverkningen med att bara sluta köpa produkter som vi VET helt klart där det är skrivet i pannan på oss innehåller neodym. Nåväl, jag tänker så här då för att göra en analogi...


Varför har ingen skapat en tråd som avråder oss från att köpa coated strings, speciellt Elixir p g a ämnet GoreTex och hur det framställs?


Alltså även om jag vet att polytetrafluoroeten (Teflon) och företaget DuPont är inblandat och har patenten (dvs liksom Kina, det görs bara på ett ställe) så vet jag att skrika om miljöförstöring, "pollution" och eco-vänliga strängar i en tråd inte kommer att hjälpa alls. Det är piss i missisippi. Också.

Däremot kan jag kanske tänka mig skapa en tråd om vissa strängtillverkare flaggar, stoltserar, och t o m skryter med att deras förpackningar är miljövänliga, de har bara alla strängar i ett och samma papperskuvert nu (och speciell plast t o m) och har färgade kulor så man ser vilka strängar som är vilka, och har en miljövänlig produktion, medan de samtidigt flaggar för deras EXP strängar, att Elixir eller coated strings är det bästa sedan tärnat bacon. Jag tycker man kan ... kankse... hålla tyst om sina miljövänliga processer om man nu säljer strängar med coating. Men jag skapar inte sådan tråd i heller. Ingen nämnd ingen glömd av tillverkarna. :lol:

Men några av er här som står på barrikaderna och skriker om att inte köpa Neodymium hit och dit, kanske har kört med Elixir, EXP och coated strings sedan urminnes tider? :wink:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av fieldflower »

Hånken skrev: tis 15 sep 2020, 18:44
Varför har ingen skapat en tråd som avråder oss från att köpa coated strings, speciellt Elixir p g a ämnet GoreTex och hur det framställs?
Eller att bota cancer.
Jamen svälten då???
Men HIV är minsann bara bromsat, men inte botat än!!

Whataboutism...
Kräver man att allt skall vara fixat innan nåt får fixas blir inget nånsin fixat alls.

Det är bra att man bryr sig, och ok att olika personer bryr sig om olika saker.
Gör en egen tråd om coated strings. :tummenupp:
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

Vad Goretex, EXP, Elixir består av :
https://sv.wikipedia.org/wiki/Polytetrafluoreten

"PTFE är ett av ett antal perfluorerade ämnen som anses svårnedbrytbara i naturen. De kan därför utgöra hälsorisker för bland annat fåglar. Utsläpp av PFAS/PFOS, som användes vid tillverkningen av PTFE, i vattendrag har lett till att många människor som är bosatta i närheten av ett sådant vattendrag har förhöjd halt av kemikalierna i blodet och därmed ökad risk för bland annat högt kolesterolvärde och flera cancerformer"

Ni kommer väl ihåg DOX i SVT för några år sedan om DuPont i West Virginia? Pågående processer hela tiden. Störst, och med mest pengar vinner...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

fieldflower skrev: tis 15 sep 2020, 18:49 Gör en egen tråd om coated strings. :tummenupp:
NIx, varför? jag slösade pengar på de en gång när de kom. Ett set. De var pokkers dyra. De började flejka upp efter någon vecka. Vill jag ha mulligt ljud köper jag flatwounds och de håller betydligt längre. :wink: De har fått mina pengar vad de ska. Idag är de kanske bättre men vill inte vara ngn guinea pig. Jag kan tänka mig Cleartone strings på akustisk gitarr om jag blir hotad med pistol. Men jag har ingen ackegura så det går ju fetbort. Om folk trivs med coated så låt dom göra det. Om folk trivs med neo låt dom göra det. Men att jag inte använder dom är av andra anledningar än miljön, global uppvärmning, etc.

Men om någon hade klagat (miljönazist) på att jag använder Neodymium och borde skämmas, medan de själva använder Elixir, så lär dom få med mig att göra... :twisted: Jag hade gett dom en roast som hette duga...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av fieldflower »

Hånken skrev: tis 15 sep 2020, 19:05
fieldflower skrev: tis 15 sep 2020, 18:49 Gör en egen tråd om coated strings. :tummenupp:
NIx, varför?
För att du tyckte att det skulle behandlas istället.

Det heter "också", inte "istället".
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 596
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av JohannesH »

Tack Fieldflower! (Säger en hycklare som köpte en neo610 för nästan ingenting alls....)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

fieldflower skrev: tis 15 sep 2020, 19:46
Hånken skrev: tis 15 sep 2020, 19:05
fieldflower skrev: tis 15 sep 2020, 18:49 Gör en egen tråd om coated strings. :tummenupp:
NIx, varför?
För att du tyckte att det skulle behandlas istället.

Det heter "också", inte "istället".
Du menar alltså att det inte finns en tråd redan om coated strings? :D Kan jag inte tänka mig, när jag gjorde ett sök fanns det en hel del. Dvs: de finns redan i parti och minut, och om inte här på detta forum så på alla andra, Talkbass, Notreble, etc etc etc.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

JohannesH skrev: ons 16 sep 2020, 14:03 Tack Fieldflower! (Säger en hycklare som köpte en neo610 för nästan ingenting alls....)
Men... det var väl en begagnad så säg? Då var skadan ju redan skedd... :wink: :wink: :wink:
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 596
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av JohannesH »

Hånken skrev: ons 16 sep 2020, 19:31
JohannesH skrev: ons 16 sep 2020, 14:03 Tack Fieldflower! (Säger en hycklare som köpte en neo610 för nästan ingenting alls....)
Men... det var väl en begagnad så säg? Då var skadan ju redan skedd... :wink: :wink: :wink:
Njae.. Vinylsläpp så den hade stått länge i butik..

Sen håller jag med Fieldflower om att det finns utrymme att diskutera både neo och coat. Miljötänk försvinner lätt i musiksammanhang.
Bäst är nog att köpa kvalitét och/eller beggat. Dyrt är inte alltid dyrt i längden. Sen får man ju, som du säger, se över detaljerna som slits också. Strängar, plektrum, sladdar, RÖR etc.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

oh yes...

Vi kan kanske sopa rent framför egen dörr först...jag behöver inte starta trådar om "köp inte elixir". Ni andra kan nogsamt betrakta alla träslag era basar är gjorda av - basar som ni äger och har ägt - och kolla om ni inte ens har den minsta "thumbrest" eller annat trä gjorda i något träslag som idag är utrotningshotat, t o m utrotat, och kom igen här när ni har hittat att så inte är/var fallet. Rosenträ någon? Men trots det skapar inte jag trådar som "Köp inte rosenträ" (ens begagnat) eller "Köp inte basar av utrotningshotat trä" . Det hela skulle sluta i "köp inte basar alls"...

Hyckleri på högsta nivå.

:?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av Hånken »

fieldflower skrev: tis 15 sep 2020, 18:49
Whataboutism...
"Christian Christensen, Professor of Journalism in Stockholm, argues that the accusation of whataboutism is itself a form of the tu quoque fallacy, as it dismisses criticisms of one's own behavior to focus instead on the actions of another, thus creating a double standard. Those who use whataboutism are not necessarily engaging in an empty or cynical deflection of responsibility: whataboutism can be a useful tool to expose contradictions, double standards, and hypocrisy."

https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Köp inte neodymium!

Inlägg av fieldflower »

Hånken skrev: sön 20 sep 2020, 21:34
fieldflower skrev: tis 15 sep 2020, 18:49
Whataboutism...
"Christian Christensen, Professor of Journalism in Stockholm, argues that the accusation of whataboutism is itself a form of the tu quoque fallacy, as it dismisses criticisms of one's own behavior to focus instead on the actions of another, thus creating a double standard. Those who use whataboutism are not necessarily engaging in an empty or cynical deflection of responsibility: whataboutism can be a useful tool to expose contradictions, double standards, and hypocrisy."

https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
Men oftast är det bara ett sätt att få in sin egen agenda i någon annans.
Som "prata inte om magneter när coatade strängar är värre."
Du har ju redan gjort en egen tråd - släpp sargen nu.
Medlem i PB50+
Skriv svar