Telecaster

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Telecaster

Inlägg av kosmos »

Vilka modeller är tillverkade av Fender förutom deras äldre modeller? Det ska tydligen finnas någon Fender 50s Telecaster?

Hittade "Limited Edition MIM Telecaster Precision bass" när jag Googlade men verkar inte finnas att köpa längre.

Sedan "Fender Precision Bass '51 Vintage Reissue" som fått fina omdömen och Squier Classic Vibe som också ska vara helt ok.

Kan någon ge tips på telecaster som är ok så kan jag hålla utkik efter en sådan...?

Gillar egentligen inte Blonde men kan tänka mig en ändå eller en billigare bas kan jag slipa av lacken på om det är ett stycke trä i kroppen vilket är svårt att veta...

Kanske en HPD här på forumet som inte väger som en tysk pansarvagn?
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Telecaster

Inlägg av gthyni »

Jag ägde en gång en Fender Telecaster Bass från 1968. Den ursprungliga p-basen från 50-talets början var i stort sätt samma. En design med slab body och liten singlecoil puppa som Leo gick ifrån men som CBS tog upp igen under namnet Telecaster Bass. De fanns med en fet plåtig humbucker också men min hade den lilla SC puppan.
Sålde tillbaka den till bröderna som jag köpt den av för min spelstil och slab body resulterade i blödande skavsår på underarmen
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Telecaster

Inlägg av kosmos »

Ajdå, den skulle du haft kvar trots skavsår på underarmen, men samtidigt har du ett par trevliga åttiotalsbasar! Den plåtiga humbuckern verkar intressant men en 1968 ligger dessvärre inte ligger inom min budget... Satsar på en 86 istället.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Telecaster

Inlägg av gthyni »

Det var kanske lite tur jag sålde den för när den låg oanvänd i caset hos bröderna ett tag så oxideras plekan av bakelit. Det var riktigt illa då gaserna reagerade med bandstavarna så illa att hela halsen blev förstörd. Den levde vidare med ersättningshals men värdet sjunker ju som en sten.

Min arbetshäst var en 1975ans Fender P. Den sålde jag alldeles för billigt när jag hade en paus i lirandet och ont om plats.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Telecaster

Inlägg av gthyni »

Kolla f ö på G&L ASAT Bass om du är sugen på en slab body.
Finns som Tribute också (indonesisk budgetvariant).
Schecter har också liknade yxor Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Telecaster

Inlägg av kosmos »

Det där är skit. Så trist med äldre instrument och andra samlarprylar, speciellt i plast, som börjar bete sig på det sättet. Därför jag har sålt av hela Star Wars samlingen ;)

Min arbetshäst var en 1976 jazz i 20 år men den sålde jag också när antikvärdet ökade. Det blir bara jobbigt att att ha dyra instrument att cykla omkring med i natten till olika jam vilket är det enda spelande jag sysslar med nu för tiden. Har i och för sig ett bluesband på paus nu i coronatider. Har dock varit intresserad av en telecaster en tid nu så vore fint att hitta en sådan.
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Telecaster

Inlägg av kosmos »

gthyni skrev: fre 25 sep 2020, 22:31 Kolla f ö på G&L ASAT Bass om du är sugen på en slab body.
Finns som Tribute också (indonesisk budgetvariant).
Schecter har också liknade yxor Bild
Tack, jag skulle gärna köpa en sådan. Gillar humbucker, telekropp, jazzhals och är glad om jag slipper plektrumskyddet! Men var hittar man en sådan?
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Telecaster

Inlägg av gthyni »

Tyvärr inte så vanliga i Europa men kolla Ebay eller Bass Direct i UK eller Musik Store i Köln.
De sistnämnda hade detta supercoola USA-bygge
https://www.musicstore.com/en_OE/EUR/G- ... 010597-000
Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Telecaster

Inlägg av kosmos »

Riktigt cool även om jag hade varit lycklig över en schysst telecaster, natural, med Dunlop flats och en ton och en volymkontroll. Varken mer eller mindre. :)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Telecaster

Inlägg av BBQV »

Telecasterbasarna från sent 60- tidigt 70-tal är riktigt bra! Askkropp och den fetaste lönnhals nånsin, en mik, volym och ton. Du kan inte ratta bort dig. Visst, lite av en one trick pony, men jävlar vilket trick! :kär:

Tyvärr är de väldigt dyra nuförtiden...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Telecaster

Inlägg av kosmos »

Jo, det kan jag tänka mig. Finns det ingen prisvärd nyare modell?
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Re: Telecaster

Inlägg av Fläppen »

BBQV skrev: lör 26 sep 2020, 08:12 Telecasterbasarna från sent 60- tidigt 70-tal är riktigt bra! Askkropp och den fetaste lönnhals nånsin, en mik, volym och ton. Du kan inte ratta bort dig. Visst, lite av en one trick pony, men jävlar vilket trick! :kär:

Tyvärr är de väldigt dyra nuförtiden...
Hej
Jag hade i början på 90-talet en -68:a. Det hade en logga som jag inte sett förr. Någon som vet vad den loggan kallas och om den var vanlig på dessa basar?
Bilagor
processed (1).jpeg
processed (1).jpeg (196.11 KiB) Visad 2349 gånger
processed.jpeg
processed.jpeg (235.88 KiB) Visad 2349 gånger
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
mikbass
Medlem+
Inlägg: 1048
Blev medlem: fre 09 feb 2007, 14:37
Ort: Uppsala

Re: Telecaster

Inlägg av mikbass »

Fläppen! Jag vill minnas att det var de tidigaste loggorna som såg ut så. Säkert lite mer värdefulla idag än på 90-talet.
http://www.myspace.com/shortcutsonline" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/privatejetsmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
Numera 50+ basist Med skägg ibland!
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Re: Telecaster

Inlägg av Fläppen »

mikbass skrev: ons 14 okt 2020, 17:47 Fläppen! Jag vill minnas att det var de tidigaste loggorna som såg ut så. Säkert lite mer värdefulla idag än på 90-talet.
Hej mikbass! Jo jag insåg det efter lite koll på "nätet". Ja den skull man nog haft kvar. Men i så fall bara för värdets skull.
Den var jobbigt tung och inte så trivsam i varken halsen eller ljud. Plektrumskyddet sprack i "tusen bitar" när jag haft den ett tag och jag fick köpa ett eftermarknadstyp
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Skriv svar