DR... Makalöst bra!

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av gthyni »

Rut66 skrev:
gthyni skrev:Första intrycket, det känns sköna att spela på, men de är inte så mjuka som jag trodde , känns styvare än NYXL och prosteels vid en direkt jämförelse. Inte för att det är ett problem då jag kör .040-.095 men det var inte förväntat.
Testa Fat Beams!
If you say so.... 500 spänn
Allvarligt,
du måste nog utveckla lite med vilka egenskaper du tycker är så bra och jämfört med vilka strängar.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av Rut66 »

De är mjukare/spänstigare än Hi Beams, punchig ton och håller länge. Fantastiskt sköna att spela på. Hittar dem aldrig i butik dock. Jag köpte ett antal set på nätet (Bassstringsonline.com, $18.29). Då tillkommer ju iofs frakt, tull mm. Tidigare använde jag Marcus Miller signatursträngar, som visade sig vara just Fat Beams. Har även använt D'addarios FlexSteels, men de finns inte att köpa längre, förutom kanske restlager. (Har för mig att vi diskuterat detta tidigare)
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av gthyni »

Rut66 skrev:De är mjukare/spänstigare än Hi Beams, punchig ton och håller länge. Fantastiskt sköna att spela på. Hittar dem aldrig i butik dock. Jag köpte ett antal set på nätet (Bassstringsonline.com, $18.29). Då tillkommer ju iofs frakt, tull mm. Tidigare använde jag Marcus Miller signatursträngar, som visade sig vara just Fat Beams. Har även använt D'addarios FlexSteels, men de finns inte att köpa längre, förutom kanske restlager. (Har för mig att vi diskuterat detta tidigare)
OK, tack för info.
Jag brukar beställa från England, supersnabba och inget tull/moms-krångel (än, Brexit is coming)
http://www.stringsdirect.co.uk/strings- ... ngs-p11025
£39.99 tar de för Fat Beams.

Jag kör så tunna strängare så den relativa styvheten är jag inte säker på är en nackdel.
Läste på TB att vissa rekommenderar Hibeams till P-bas och fatbeams till Jazzbas... givetvis stängade jag upp mina nya DR-strängar på min G&L då ;)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av Geddan »

Hade varit intressant att testa!
Känns som att jag skådat ljuset med D´Addario EPS165-5
Men DR har tydligen bara tjocklekar ner till 130?!
Det är för sladdrigt för mig. =/
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av gthyni »

Geddan skrev:Hade varit intressant att testa!
Känns som att jag skådat ljuset med D´Addario EPS165-5
Men DR har tydligen bara tjocklekar ner till 130?!
Det är för sladdrigt för mig. =/
Fast det är bara B-strängen som är aningen tunnare och jag upplever att HiBeams är något styvare än Prosteels så det kan jämna ut sig.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av hitman »

Jag väntar på min beställning av Warwick Red Label, men efter att ha läst era hyllningar så blir jag sugen på att testa DR-strängar. Kanske är så illfundig att jag spelar in dessa två märken på samma bas och låter er köra ett blindtest :-)

Sedan är ju inte bara ljudet, utan även spelkänsla och livslängd parametrar som man måste ta i beaktande.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av Fernan »

Jag körde med Warwick i ca 10 år men bytte till DR Hi-Beams för ett par år sen och har hittat hem. Helt annan spelkänsla.
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av anthax »

Dr neon! :tummenupp:
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av Markooo »

Janne skrev: fre 22 sep 2017, 18:57 Jag kör också enbart DR när det gäller rounds numera. Skulle nog inte klara att pricka in dom på ett blindtest iofs, så jäkla stor skillnad i ton är det inte. Men tycker att dom håller sig bra mycket längre vilket är bra om man är ekonomiskt lagd och har begränsad energimängd.
Jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad ljudmässigt från DR, Rotosound eller annat. För min del handlar det enbart om hur de känns att spela på. Och ja, de känns skapligast även när de är som som mest ruttna kontra andra fabrikat! :)

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av Håcke »

Jag har ju testat förr och borde ha vetat bättre....
Men jag strängade på DR Lo-riders nyss för att göra en inspelning av en ganska tekniskt krävande progressiv metal låt.
Visst, dom låter bra och har ett bra bett.
Men dom är ju rena tortyr-redskapen. Stiffa och vassa och otroligt elaka strängar.
Det gick inte, hade försökt pina mig genom hela låten men fick så ont att det helt enkelt inte gick.
Och dåligt blev det också.
Var tvungen att göra om alltihop.
Bytte till en bas med Elexir på som spelar som smör. Blev så mycket bättre.
Aldrig igen för min del.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av basmartin »

Har kört på Fat-beams sedan i juli, alltså samma set... :D Låter grymt bra, lite mer smooth än Hi-beams, både i sound och känsla. Inte lika sträv yta. Så ska köra vidare med dem tror jag.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av blackparkas »

Har säkert nämnt det men har kört DR Lo Riders i..... över 10 år tror jag.

Testade för kul för något år sedan Dean Markley Blue Steels igen, vilket var min favorit innan jag bytte till DR.
De åkte av utan att jag ens gjorde ett rep med dem.
Lät absolut inte dåligt, men det blev som en helt annan bas.

På tal om huruvida det är tonala skillnader på strängar...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av gthyni »

Eftersom tråden väcktes kan jag ge mina 2c också. Beställde som sagt ett pack HiBeams. Låter bra och håller tonen länge. Dock är det inte så stor skillnad att det är värt extra pengar och besvär jmft med D'Addario Prosteels som jag köper lokalt hos Nysse eller Gitarrdelar. Jag har dessbättre torra händer så strängar håller generellt bra för mig, även stainless
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av blackparkas »

gthyni skrev: sön 18 okt 2020, 12:30 Eftersom tråden väcktes kan jag ge mina 2c också. Beställde som sagt ett pack HiBeams. Låter bra och håller tonen länge. Dock är det inte så stor skillnad att det är värt extra pengar och besvär jmft med D'Addario Prosteels som jag köper lokalt hos Nysse eller Gitarrdelar. Jag har dessbättre torra händer så strängar håller generellt bra för mig, även stainless
Jag har testat Prosteels också under de här åren med Lo Riders och de åkte av nästan lika snabbt som Blue Steels.
Fick inte alls ut det jag var van ur min P-bas.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av Stempa »

Daddario brukare sen 25 år men jag blir intresserad. Lo rider, lite mer tension än standard om jag fattat rätt? Borde gå att sänka stränghöjden en aning. Därav namet kanske. Var köper man dessa i Sverige. Tysken?
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av BBQV »

Lite tightare än normalt, det stämmer.
Om de inte finns i din närmsta musikaffär så kan du kontakta Blackparkas här på forumet, han brukar ha ett litet lager hemma i bollnäsburiken.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Bissen
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 10:15

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av Bissen »

Har kört Hi beams i ca 30 år och de har alltid varit pålitliga, och bäst såklart, förutom de två första veckorna då de oftast låter diffusa och tråkiga. Men ändå - mjuka och sköna men har tyvärr alltid stört mig på B-strängen slapphet och mummel oavsett bas. Jag spelar ju främst 5-strängat så för ett tag sedan så beställde jag Foderas Stainless steel som är lite mörkare i soundet, strävare och styvare därmed galet bra B-sträng. Sååå...vi får se om och när jag går tillbaka men just nu väntar jag på att få sjösätta monstret på rep nästa vecka.

Vill man ha lite mjukare och fetare sound så rekommenderar jag starkt Black Beautys. Passar inte allt men där det passar passar det med råge!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av blackparkas »

Bissen skrev: fre 16 apr 2021, 18:34 Har kört Hi beams i ca 30 år och de har alltid varit pålitliga, och bäst såklart, förutom de två första veckorna då de oftast låter diffusa och tråkiga. Men ändå - mjuka och sköna men har tyvärr alltid stört mig på B-strängen slapphet och mummel oavsett bas. Jag spelar ju främst 5-strängat så för ett tag sedan så beställde jag Foderas Stainless steel som är lite mörkare i soundet, strävare och styvare därmed galet bra B-sträng. Sååå...vi får se om och när jag går tillbaka men just nu väntar jag på att få sjösätta monstret på rep nästa vecka.

Vill man ha lite mjukare och fetare sound så rekommenderar jag starkt Black Beautys. Passar inte allt men där det passar passar det med råge!
Jag fattar verkligen ingenting av det där.
Diffusa och tråkiga första veckorna? Slapphet och mummel på B-strängen?
Nu kör jag iofs mest LoRiders men har även kört HiBeams och har för tillfället DDT 65-135 på en av basarna.
Verkligen inte vare sig slappa eller mumliga, och första veckorna är de FÖR brighta dvs väldigt långt ifrån diffusa...

Vad har du för basar!?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av RolleHarris »

blackparkas skrev:
Bissen skrev: fre 16 apr 2021, 18:34 Har kört Hi beams i ca 30 år och de har alltid varit pålitliga, och bäst såklart, förutom de två första veckorna då de oftast låter diffusa och tråkiga. Men ändå - mjuka och sköna men har tyvärr alltid stört mig på B-strängen slapphet och mummel oavsett bas. Jag spelar ju främst 5-strängat så för ett tag sedan så beställde jag Foderas Stainless steel som är lite mörkare i soundet, strävare och styvare därmed galet bra B-sträng. Sååå...vi får se om och när jag går tillbaka men just nu väntar jag på att få sjösätta monstret på rep nästa vecka.

Vill man ha lite mjukare och fetare sound så rekommenderar jag starkt Black Beautys. Passar inte allt men där det passar passar det med råge!
Jag fattar verkligen ingenting av det där.
Diffusa och tråkiga första veckorna? Slapphet och mummel på B-strängen?
Nu kör jag iofs mest LoRiders men har även kört HiBeams och har för tillfället DDT 65-135 på en av basarna.
Verkligen inte vare sig slappa eller mumliga, och första veckorna är de FÖR brighta dvs väldigt långt ifrån diffusa...

Vad har du för basar!?
Jag ber att få hålla med. Jag fick till och med lov att sluta använda High Beams då jag tyckte de var för brighta och diskantrika så de saknade kärna i midden. Scoopade kanske det kallas. Lät som Fieldy oavsett bas jag använde de på


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: DR... Makalöst bra!

Inlägg av Håcke »

RolleHarris skrev:
blackparkas skrev:
Bissen skrev: fre 16 apr 2021, 18:34 Har kört Hi beams i ca 30 år och de har alltid varit pålitliga, och bäst såklart, förutom de två första veckorna då de oftast låter diffusa och tråkiga. Men ändå - mjuka och sköna men har tyvärr alltid stört mig på B-strängen slapphet och mummel oavsett bas. Jag spelar ju främst 5-strängat så för ett tag sedan så beställde jag Foderas Stainless steel som är lite mörkare i soundet, strävare och styvare därmed galet bra B-sträng. Sååå...vi får se om och när jag går tillbaka men just nu väntar jag på att få sjösätta monstret på rep nästa vecka.

Vill man ha lite mjukare och fetare sound så rekommenderar jag starkt Black Beautys. Passar inte allt men där det passar passar det med råge!
Jag fattar verkligen ingenting av det där.
Diffusa och tråkiga första veckorna? Slapphet och mummel på B-strängen?
Nu kör jag iofs mest LoRiders men har även kört HiBeams och har för tillfället DDT 65-135 på en av basarna.
Verkligen inte vare sig slappa eller mumliga, och första veckorna är de FÖR brighta dvs väldigt långt ifrån diffusa...

Vad har du för basar!?
Jag ber att få hålla med. Jag fick till och med lov att sluta använda High Beams då jag tyckte de var för brighta och diskantrika så de saknade kärna i midden. Scoopade kanske det kallas. Lät som Fieldy oavsett bas jag använde de på


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kanske för att han kört på dom i 30 år? Bild
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Skriv svar