Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av 200071 »

Baskontrollen på min bas fungerar inte för halsmicken, men däremot för stallmicken. Det är samma potentiometer. Diskantkontrollen fungerar för båda mickarna. Detta gäller både i aktivt och passivt läge.
Finns det någon elektronikbegåvad person som utifrån bifogat kopplingsschema kan gissa på var felet kan vara?
Nu när jag skrev detta fick jag en tanke, men jag låter frågan kvarstå.

Bild
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av Danne »

Hmm, om din bas är kopplad som schemat borde ditt problem vara en omöjlighet om jag inte missat något väsentligt. Båda mickarnas signal tar ju samma väg från mickomkopplaren. Dessutom är ju bas- och diskantkontrollerna i princip två helt olika kretsar beroende på om man kör passivt eller aktivt och då är det ju intressant att fenomenet uppstår i båda.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av 200071 »

Det finns ett alternativt schema, som jag inte tror det ska vara, men hade det gjort någon skillnad?


Bild
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av Danne »

Nej, det är väldigt liten skillnad egentligen.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av Musikanten »

Är det runda potar eller skjutpotar?
- Ingvar -
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av 200071 »

Musikanten skrev: sön 10 jan 2021, 21:15 Är det runda potar eller skjutpotar?
Runda.


Bild
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av Musikanten »

Bass-potentiometern är dubbel liksom treble. Mekaniskt sammankopplade men elektriskt skilda åt.
För att kontrollera potarnas funktion - är du bekant med en DVM?
Senast redigerad av Musikanten den sön 10 jan 2021, 21:49, redigerad totalt 1 gånger.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av 200071 »

Musikanten skrev:Bass-potentiometern är dubbel. Mekaniskt sammankopplade men elektriskt skilda åt.
För att kontrollera potarnas funktion är ok - är du bekant med en DVM?
Jag gissar att du med DVM menar ett mätinstrument. Jag har nog i så fall ett sådant du menar som jag hjälpligt kan hantera.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av Musikanten »

OK. Jag tänkte att vi kunde kanske utesluta fel i potentiometern genom att mäta resistansen under tiden du vrider från
ändläge till ändläge.

Ställ basen i läge passiv så att den är spänningslös.
Sätt DVM i läge Ohm-mätning, området 10 K (tror det blir lagom). Du kan ev. prova med nästa högre område.
Kortslut testpinnarna så att du ser att batteriet inte är slut :D
Koppla den ena testpinnen till mittuttaget på basspoten och den andra testpinnen till ytterstiftet på samma pot.
Vrid mellan potens båda ändlägen och observera hela tiden visarens utslag.
Skifta till det andra ytterstiftet på samma pot.
Gör precis samma procedur med den andra sektionen av poten.
Om allt ser likadant ut på båda mätningarna får vi anse att potentiometern är felfri.
Nu är poten inte längre misstänkt utan felet kan ligga i någon komponent i bas-filtret
eller ev. dålig kontakt i någon omkopplare.
Kom gärna tillbaka hit när du gjort undersökningen!
Senast redigerad av Musikanten den sön 10 jan 2021, 22:52, redigerad totalt 2 gång.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av 200071 »

Musikanten skrev:OK. Jag tänkte att vi kunde kanske utesluta fel i potentiometern genom att mäta resistansen under tiden du vrider från
ändläge till ändläge.

Ställ basen i läge passiv så att den är spänningslös.
Sätt DVM i läge Ohm-mätning, området 10 K (tror det blir lagom). Du kan ev. prova med nästa högre område.
Kortslut testpinnarna så att du ser att batteriet inte är slut :D
Koppla den ena testpinnen till mittuttaget på basspoten och den andra testpinnen till ytterstiftet på samma pot.
Vrid mellan potens båda ändlägen och observera hela tiden visarens utslag.
Gör precis samma procedur med den andra sektionen av poten.
Om allt ser likadant ut på båda mätningarna får vi anse att potentiometern är felfri.
Nu är poten inte längre misstänkt utan felet kan ligga i någon komponent i bas-filtret
eller ev. dålig kontakt i någon omkopplare.
Kom gärna tillbaka hit när du gjort undersökningen!
Grymt! Tack!
Det blir ett försök i morgon kväll. Ber att få återkomma!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av Danne »

Då det visat sig att detta är den bas jag bytte till mig av 200071 för över tolv år sedan och jag tror jag ägde den i ett halvår så finns det lite info. När jag bytt till mig den av dig Peter upptäckte jag att inte allt var som det skulle. Nu är ju problemet att jag inte minns exakt vad det var, men det var ena omkopplaren som inte var kopplad rätt. Har för mig att någonting var urkopplat på den som jag kopplade tillbaka. Har för mig att det var ett liiitet glapp i mittläget på omkopplaren som jag misstänkte var anledningen till att man kopplat ur. I så fall var det nog i läge aktiv med midnotch-filtret som glappade men är inte hundra på det. Det var bara om man kom åt vippan som det kunde glappa så det kan du ju testa om det fenomenet är kvar.

Jag tror inte att jag justerade något på baskontrollen med endast halsmick så jag gjorde aldrig din upptäckt. Min tanke är att någon kan ha grejat mer med elektroniken. Kolla tex så spolen är korrekt ansluten för det är den som agerar filter för baskontrollen i passivt läge. Det som jag tycker är lite störande är ju att du även upplever problemet i aktivt läge, vilket innebär att du har samma problem i två olika kretsar, så frågan är vad som kan vara ev gemensam nämnare. När jag tänker efter så hade jag nog heller inte tillgång till schema när jag micklade så jag kan ju ha feltolkat något också. Försök följa alla kablar avseende omkopplarna och se så de verkar sitta på rätt ställe.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av 200071 »

Danne skrev: tis 12 jan 2021, 11:08 Då det visat sig att detta är den bas jag bytte till mig av 200071 för över tolv år sedan och jag tror jag ägde den i ett halvår så finns det lite info. När jag bytt till mig den av dig Peter upptäckte jag att inte allt var som det skulle. Nu är ju problemet att jag inte minns exakt vad det var, men det var ena omkopplaren som inte var kopplad rätt. Har för mig att någonting var urkopplat på den som jag kopplade tillbaka. Har för mig att det var ett liiitet glapp i mittläget på omkopplaren som jag misstänkte var anledningen till att man kopplat ur. I så fall var det nog i läge aktiv med midnotch-filtret som glappade men är inte hundra på det. Det var bara om man kom åt vippan som det kunde glappa så det kan du ju testa om det fenomenet är kvar.

Jag tror inte att jag justerade något på baskontrollen med endast halsmick så jag gjorde aldrig din upptäckt. Min tanke är att någon kan ha grejat mer med elektroniken. Kolla tex så spolen är korrekt ansluten för det är den som agerar filter för baskontrollen i passivt läge. Det som jag tycker är lite störande är ju att du även upplever problemet i aktivt läge, vilket innebär att du har samma problem i två olika kretsar, så frågan är vad som kan vara ev gemensam nämnare. När jag tänker efter så hade jag nog heller inte tillgång till schema när jag micklade så jag kan ju ha feltolkat något också. Försök följa alla kablar avseende omkopplarna och se så de verkar sitta på rätt ställe.
Jag upplever nog att switcharna fungerar som de ska. Jag testar med Musikantens tips föst. Problemet med det är bara att den ena delen av poten är svår att komma åt utan att demontera hela kretskortet.
Problemet med det du säger Danne är nog att min förmåga att läsa kopplingsschemat kanske inte är optimal, men jag är ju åtminstone normalbegåvad så det kan vara värt et försök.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av Danne »

Kollade på lite bilder här: https://www.flyguitars.com/gibson/bass/ ... ircuit.php

Om du har Rev B-versionen (dvs det schema nr 2 som du postade) vilket verkar vara det vanligaste så är aktiv/passiv-switchen monterad direkt på kretskortet. I så fall var det mick-omkopplaren jag grejade med. Japp, Musikantens tips är lysande att börja med. :tummenupp: Jag tänkte bara som information att någon kan ha micklat en del med just den här basen.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av 200071 »

Musikanten skrev: sön 10 jan 2021, 22:21 OK. Jag tänkte att vi kunde kanske utesluta fel i potentiometern genom att mäta resistansen under tiden du vrider från
ändläge till ändläge.

Ställ basen i läge passiv så att den är spänningslös.
Sätt DVM i läge Ohm-mätning, området 10 K (tror det blir lagom). Du kan ev. prova med nästa högre område.
Kortslut testpinnarna så att du ser att batteriet inte är slut :D
Koppla den ena testpinnen till mittuttaget på basspoten och den andra testpinnen till ytterstiftet på samma pot.
Vrid mellan potens båda ändlägen och observera hela tiden visarens utslag.
Skifta till det andra ytterstiftet på samma pot.
Gör precis samma procedur med den andra sektionen av poten.
Om allt ser likadant ut på båda mätningarna får vi anse att potentiometern är felfri.
Nu är poten inte längre misstänkt utan felet kan ligga i någon komponent i bas-filtret
eller ev. dålig kontakt i någon omkopplare.
Kom gärna tillbaka hit när du gjort undersökningen!
Nu ska vi se. Jag har mätt upp dem. Kan den här uppställningen vara begriplig:

Bild
Med 0 menar jag 0 eller i det närmaste 0, det fladdrar ju lite.
Med död menar jag samma resultat i displayen som när testpinnarna ligger för sig.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av 200071 »

Danne skrev: tis 12 jan 2021, 11:24 Kollade på lite bilder här: https://www.flyguitars.com/gibson/bass/ ... ircuit.php

Om du har Rev B-versionen (dvs det schema nr 2 som du postade) vilket verkar vara det vanligaste så är aktiv/passiv-switchen monterad direkt på kretskortet. I så fall var det mick-omkopplaren jag grejade med. Japp, Musikantens tips är lysande att börja med. :tummenupp: Jag tänkte bara som information att någon kan ha micklat en del med just den här basen.
Aktiv/passivswitchen sitter bara i plektrumskyddet men mickväljaren sitter på kretskortet.. Då är det alltså schema 1?
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av Musikanten »

Mätvärdena på den ena poten blir troligtvis påverkad av drosseln L1. Tänker närmast på mätvärdet 8.
Gör om mätningarna med DVM på lägsta området (Rx1).
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av Danne »

200071 skrev: tis 12 jan 2021, 11:51 Aktiv/passivswitchen sitter bara i plektrumskyddet men mickväljaren sitter på kretskortet.. Då är det alltså schema 1?
Ja schema 1 och aktiv/passiv-switchen jag fick rätta till.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av 200071 »

Musikanten skrev: tis 12 jan 2021, 13:28 Mätvärdena på den ena poten blir troligtvis påverkad av drosseln L1. Tänker närmast på mätvärdet 8.
Gör om mätningarna med DVM på lägsta området (Rx1).
Där tappade jag bort mig.... :roll: Drosseln, är det den lilla spolen som ser ut som minitransformator?
Det lägsta området för att möta motstånd är 200 på min.

Bild


För övrigt är jag grymt imponerad av era kunskaper, ert tålamod och er välvilja!
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av Musikanten »

200071 skrev: tis 12 jan 2021, 13:48 Där tappade jag bort mig.... :roll: Drosseln, är det den lilla spolen som ser ut som minitransformator?
Det lägsta området för att möta motstånd är 200 på min.
Det kan säkert vara drosseln L1.
200 Ohm går bra. Men mät bara om du tycker det är intressant. Jag upptäckte att löparen på den ena poten även har förbindelse med modeswitchen så jag misstänker inte längre fel i potentiometern.
Tyvärr krävs det nog en rejäl genomgång som vi inte klarar här på forumet.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Litet elektronikbekymmer på min Gibson Victory Artist

Inlägg av 200071 »

Musikanten skrev: tis 12 jan 2021, 14:36
200071 skrev: tis 12 jan 2021, 13:48 Där tappade jag bort mig.... :roll: Drosseln, är det den lilla spolen som ser ut som minitransformator?
Det lägsta området för att möta motstånd är 200 på min.
Det kan säkert vara drosseln L1.
200 Ohm går bra. Men mät bara om du tycker det är intressant. Jag upptäckte att löparen på den ena poten även har förbindelse med modeswitchen så jag misstänker inte längre fel i potentiometern.
Tyvärr krävs det nog en rejäl genomgång som vi inte klarar här på forumet.
Synd, man tack både till Danne och dig för goda försök! Grejen är ju att basen fungerar alldeles utmärkt som den gör och är bättre än många andra trots den här lilla defekten.
Men jag får väl köpa en Artist till för säkerhets skull...
Skriv svar