Den bästa 6:a du testat?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av Ljudfreak »

Just nu har jag en period då det är väldigt kul att spela på sexsträngad bas. Tidigare har jag haft en Warwick Thumb, sedan paus och nu en Zon. Men jag är nyfiken på vad ni andra har testat och gillat. Har någon testat Roscoe, MTD, Drozd i det formatet? Så vilken är din favoritsexa hittills, varför och till vilken musik?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av blackparkas »

Minnet är inte riktigt vad det varit men de sexor jag känt som att de stuckit ut genom åren är en Zon Sonus och en Status, ev. en Energy vill jag minnas.
Zon:en känns ju som att det måste vara den du äger nu isåfall?

Till vilken musik måste ju vara en kuggfråga dock, det finns ingen musik som man behöver en sexa till..... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av Ljudfreak »

blackparkas skrev: tor 01 apr 2021, 11:15 Minnet är inte riktigt vad det varit men de sexor jag känt som att de stuckit ut genom åren är en Zon Sonus och en Status, ev. en Energy vill jag minnas.
Zon:en känns ju som att det måste vara den du äger nu isåfall?

Till vilken musik måste ju vara en kuggfråga dock, det finns ingen musik som man behöver en sexa till..... :D
Kan så vara. Köpte den av Marcus. Det finns nog inte så många i det här landet. Den är riktigt bra och jag får faktiskt spontana komplimanger för hur bra den låter. Grafit verkar vara ett bra drag för sexor, eftersom du nämner Status också.

Min fråga om musiken var mest för att om någon spelar nedstämd metal, så har de kanske andra ljudideal och kriterier än jag har. Det är en värld jag inte har koll på.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av blackparkas »

Status:en jag testade var dock gjord i trä hela basen, men väldigt bra.

Nedstämd metal lirar jag, men i ditt fall skulle jag väl mestadels undvika byggen med t.ex. EMG på så är du relativt safe.
Bartolinis:en som sitter på din Zon låter ju... Bartolini, på gott och ont.
Kanske skulle kika efter en sexa med nåt annat om du vill ha ett annat sound.
I mina öron är Bartos och Kolfiberhals inte en jättebra kombo, kolfiberhalsarna brukar tendera att göra att basarna tappar lite värme och blir lite mer "sterila", och bartos är en mick som i mina öron låter rätt sterilt och lite platt, men väldigt snyggt.


Det var väldigt länge sedan jag var påväg att köpa den sexsträngade Zon:en, har för mig den kallades "Custom" eller "Special" eller nåt, lite annan mickplacering än standard vill jag minnas, och så den rödbruna cocobolo-toppen, eller vad det nu är för trä som är så vanligt på dem.
Men som du nämner, känns inte som att det kan finnas jättemånga Zon-Sexor i landet så det borde vara den.
Ångrade att jag inte köpte den rätt länge, men samtidigt hade jag inte spelat på den.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av Ljudfreak »

Då finns det åtminstone två, för den jag har är en träfärgad Sonus. Den Thumb 6:a jag hade förut, hade också Bartolinis, men den lät inte alls likadant. Den saknade klarhet och attack, så jag tror det var något fel på den som vi inte lyckades lokalisera och jag var för lat för att chansa på mickbyte.

Undrar vad som gör EMG speciella, är det att de har ovanligt hög output? Nåja litet off topic där.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av Håcke »

Ifall rubriken till den här tråden skulle ändras bara lite så skulle den här tråden kunna bli väldigt intressant.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av saft »

Ända sexsträngade basen jag spelat på är denna. Så hjälper nog inte så mycket:)
Bild
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av Ljudfreak »

Är det inte de där som börjat nytillverkas igen? Fender IV? Har för mig att jag såg Mark Lettieri spela på en nyligen. Kul instrument.
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av anthax »

har inte testat många sexor, men MM Bogno har varit den bästa. Skulle kunna tänka mig att ha en igen.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av Håcke »

Den enda sexan jag haft var en av mlna första basar, en Eagle.
Inte så bra kanske men inte så dålig heller. Eller ja, jag var så oerfaren då
så jag kunde nog inte avgöra vilket hursomhelst.
Men den var extremt lätt.

Men jag lärde mig 2 bra saker iaf.
För det första att jag absolut vill ha en fet B-sträng. Kan inte vara utan sen dess.
Det andra var att jag vill ha så få strängar som möjligt och en smal hals. Upplevelsen när jag då fick testa en jazzbas för första gången var helt revolutionerande.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av Ljudfreak »

Att känna sig bekväm med halsen är jätteviktigt. Nu när jag spelat mer med sexan, märker jag att jag blir tröttare i vänsterhanden. Kanske att jag vilar handen mer på en fyra. Att spela med floating thumb var också en tröskel. Det blir en annan ansträngning när man inte håller emot med tummen i anslaget. Så det krävs en del fysisk anpassning.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av Basstore »

Den bästa 6an jag testat är helt klart Fodera eller Marleaux på NAMM.
Den bästa jag ägt är antingen Warwick Thumb NT6 eller min gamla Windmill Jmodern 6
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av Ljudfreak »

Hej! Äntligen någon som provat. Marleaux eller Fodera. Jag kanske inte kommer ända dit, men vad var det du tyckte om med dem? Förstår givetvis att det är utsökt hantverk. En av de vackraste är nog Marleaux Contrebasse. Var det en sån?

Har också ägt en Thumb NT, men min lät dunkelt, även med nya strängar, och jag fick aldrig fason på det. Antar att den du hade var klar och öppen i ljudet?
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av Basstore »

Vilken Fodera de va minns ja inte men Marleaux har jag testat ett par stycken av Geralds 6or, bla Contrebasse.
Helt underbart bra, Fodera minns jag hade en väldig öppen ton, öppet ljud i mickarna, Marleaux var mer mitt sound, klar topp och go mid punch.

Angående min Thumb som jag hade så har jag alltid och kommer alltid gilla MEC på Warwicks, hade de även på denna, ja gillar dels MEC mid punchen men även low growlet från Bubinga kroppen i en Thumb. Dessutom älskar jag frekvenserna i Mecs egna preamps, att inte basen är nere på 40hz och diskanten uppe i ingenmansland.. utan just för mig så e deras preamp guld.

Windmill 6:an va en relativt billig 6a fast med Bartolini mickar och preamp. Inte alls dom hårda träslagen ja brukar gilla i 5a o 6a utan Ask kropp och lönnhals, Rosewood bräda. Den va sjukt jämn i tonen över hela basen vilket ja gillade skarpt, samt hyfsat platt greppis.

Zon basen du har är ju min gamla och den låter och spelar sjukt nice också, dock insåg ja när ja köpte den att 6a inte är min grej.
Ändå köpte ja en Warwick streamer Stage I 6a master Built efter de.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av blackparkas »

Ljudfreak skrev: tor 01 apr 2021, 15:03 Då finns det åtminstone två, för den jag har är en träfärgad Sonus. Den Thumb 6:a jag hade förut, hade också Bartolinis, men den lät inte alls likadant. Den saknade klarhet och attack, så jag tror det var något fel på den som vi inte lyckades lokalisera och jag var för lat för att chansa på mickbyte.

Undrar vad som gör EMG speciella, är det att de har ovanligt hög output? Nåja litet off topic där.
Den jag testade var också träfärgad.
Bara det att det var rödbrunt trä. :D

EMG:s hemlighet är ju att de komprimerar ljudet och adderar hängmatte-EQ... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av Roger Hedin »

Min gamla Dingwall Voodoo Prima 6 och min gamla Yamaha JP2; båda borta sedan länge...
Bild
Bild
Yamaha-basen skulle jag gärna äga igen...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av Ljudfreak »

De där Yamaha dyker upp med jämna mellanrum och som jag förstår det, tycker många om dem som bra instrument.

Hur var din Dingwall? Gick det att hitta strängar som passade till låga B? Hur lång var skalan där?

Som jag fattar det gillade du ändå Yamahan bäst. Vad gjorde att den vinner jämförelsen?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av Roger Hedin »

Ljudfreak skrev: lör 03 apr 2021, 16:46 De där Yamaha dyker upp med jämna mellanrum och som jag förstår det, tycker många om dem som bra instrument.

Hur var din Dingwall? Gick det att hitta strängar som passade till låga B? Hur lång var skalan där?

Som jag fattar det gillade du ändå Yamahan bäst. Vad gjorde att den vinner jämförelsen?
Jag har ju kvar tre Dingwall-basar, bl.a. en femma. Sen har jag min Payson-femma som är fan fret också.
Både Dingwall och Payson gör strängset till basarna. Sen kan man köpa andra också. Jag vet att Erik Arkö använde något annat, men kommer inte ihåg vad. Vad gäller "bästa instrumentet" så vinner Voodoo-sexan, men JP2 kändes så bra, så bra. Dyker en sån upp för 12000 igen så köper jag den direkt...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av saft »

Ljudfreak skrev: fre 02 apr 2021, 09:02 Är det inte de där som börjat nytillverkas igen? Fender IV? Har för mig att jag såg Mark Lettieri spela på en nyligen. Kul instrument.
Ingen aning faktiskt. Detta är en beggad squier. Innan hade hittade den så hade jag aldrig lagt märke till några. Rolig och användbar i alla fall:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av blackparkas »

Yamahas sexor går fetbort.
Som att försöka spela på en paddel med strängar.... Hopplöst, och den JP-basen jag testade lät dessutom skittråkigt... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av basmartin »

Den Leduc som 200071 hade, var grymt bra. Men svårt med 6or, de från alla standardmärken är inte så kul tycker jag. Tråkig design och ljud. Fodera är ju bra, så klart. En 6a jag e sugen att kika på är MTD Kingston AG. Skulle passa fint till det årliga gospelgiget.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av Ljudfreak »

basmartin skrev: tis 06 apr 2021, 21:09 Den Leduc som 200071 hade, var grymt bra. Men svårt med 6or, de från alla standardmärken är inte så kul tycker jag. Tråkig design och ljud. Fodera är ju bra, så klart. En 6a jag e sugen att kika på är MTD Kingston AG. Skulle passa fint till det årliga gospelgiget.
Det är litet därför jag frågar. De man ser från masstillverkare låter platt eller kallt. Håller med dig där.

Jag fastnar också för MTD när jag hör dem på Youtube. De verkar snappy, jämna och definierade. Justin Raines kör med dem, Gouché också. Kingston AG verkar rimlig i pris, fast MTD har ingen jättedistribution i EU nu när Bassdirect hamnat utanför.

Man ser sexor från Ken Smith då och då, med den enda jag hållit i händerna kändes som femton lager lack på möbel.
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av sonicaddiction »

Min första finbas efter jag pluggat klart och började gå plus ekonomiskt var en Ken Smith 6:a som än idag är den bästa bas jag lirat på. Tyvärr kändes den lite otrygg att ha med på festival och gig så den ersattes till slut av min nuvarnde FBass 6:a (från början på 90-talet, dubbla split-coil mickar, parametrisk eq) som jag köpte av "NS/Stick-Bengan" för en massa år sen. Efter påbandning och PLEK:ning är Fbass:en den näst bästa 6:a jag testat.
Båda har 34" mensur. Ken Smithen var en neckthrough med svinlåg stränghöjd, inga märkbara dead spots och ganska smal hals (som jag minns den). FBass:en är bolt-on och känns lite mer som jag tänker att en P-bas skulle vara som 6-strängad och har inga deadspots heller.
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Wigardt
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 07 nov 2020, 16:39

Re: Den bästa 6:a du testat?

Inlägg av Wigardt »

Har inte provat så många, men är supernöjd med min Yamaha TRB1006
Skriv svar