Överpris på Pino bas på Blocket?

Tips på annonser som ligger utanför forumet. Blocket, Vend och musikaffärer etc.
Skriv svar
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av gardinen »

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... c/95628668

Verkar som om att någon missat vad nypriset är på denna modell?
Heja Fender!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av mikkejohansson »

Tja...ligger runt 45 ny va? Och tycker mig ha sett att det är långa leveranstider (är ju ett CS-instrument) så helt off kanske det inte är?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av gardinen »

Spännande om någon norpar den för det priset :-) Kanske dags att tänka på att sälja min egen isåfall :D
Heja Fender!
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av Enbasist »

Kanske lite väl tilltaget men det lär väl intresset avgöra.
Personligen har jag väldigt svårt att fatta att man i princip skulle betala så mycket för en ny/nyare CS när man snudd på kan få en äkta vintage för aningen mer med lite tur och uthållighet. Sen är CS basarna fina instrument och säkert bra i sig men det tycker jag även att American Original serien är, fast utan relic'eringen då.

Den här tyckte jag hade ett väldigt högt satt pris. https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 2/92213966
Har det hänt något med efterfrågan på P-basar som jag missat? Trodde JV P-basar normalt låg kring 7-8000 iaf inte över 10. Men marknaden bestämmer ju så fritt att prova den prissättning man vill. Bara att hoppas att köparna har lite koll vad som är rimligt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av blackparkas »

Enbasist skrev: mån 17 maj 2021, 07:20 Kanske lite väl tilltaget men det lär väl intresset avgöra.
Personligen har jag väldigt svårt att fatta att man i princip skulle betala så mycket för en ny/nyare CS när man snudd på kan få en äkta vintage för aningen mer med lite tur och uthållighet. Sen är CS basarna fina instrument och säkert bra i sig men det tycker jag även att American Original serien är, fast utan relic'eringen då.

Den här tyckte jag hade ett väldigt högt satt pris. https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 2/92213966
Har det hänt något med efterfrågan på P-basar som jag missat? Trodde JV P-basar normalt låg kring 7-8000 iaf inte över 10. Men marknaden bestämmer ju så fritt att prova den prissättning man vill. Bara att hoppas att köparna har lite koll vad som är rimligt.

Ja, 16 lök för en JV är ju helt bonkers...
Visst, det är skitbra basar men personligen tar jag en AVRI eller motsvarande alla gånger, och de brukar vara billigare...

CS-instrument är ju kalas ofta, men jag undrar också över varför man inte bara köper en vintagebas när man hostar upp 40-50 papp för en CS-Fender.
Fast samtidigt tror jag säkerligen att en del tycker en ny CS känns bättre än en vintage.
Själv har jag aldrig testat en CS Fender som jag HELLRE skulle vilja ha istället för min 65:a.
Några jag har testat har jag väl känt att jag lika gärna skulle kunna lira på om jag inte haft min gammel, men...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Pelham
Medlem
Inlägg: 256
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 13:00
Ort: Stockholm

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av Pelham »

Man får i princip 2 st CS för priset av 1st Vintage
Sen kan man välja färg osv. Det är inte alltid det finns Vintage i rätt utformning som man vill ha.

Jag köpte en beg CS 1957 blonde för 28500kr precis, så 42000 kanske är lite dyrt men vill man ha just den så..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av blackparkas »

Pelham skrev: tor 27 maj 2021, 11:06 Man får i princip 2 st CS för priset av 1st Vintage
Sen kan man välja färg osv. Det är inte alltid det finns Vintage i rätt utformning som man vill ha.

Jag köpte en beg CS 1957 blonde för 28500kr precis, så 42000 kanske är lite dyrt men vill man ha just den så..
Pino-basen har ju lite mer snack om sig än en vanlig CS så utomlands är det skapligt spring efter dem.

En vintage (och med Vintage räknar jag bara 60-talare och äldre) kostar väl från 30 och uppåt.
Eftersom det pratades nypris här ovan så skulle jag säga att det är svårt att köpa 2 st nya CS-basar för 30-40 lök.

Men köper det med färg.
Att kunna välja en firemist eller sherwood osv är ju värt en del.
Det är sällan en vintagebas dyker upp med alla rätt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Pelham
Medlem
Inlägg: 256
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 13:00
Ort: Stockholm

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av Pelham »

En 60 talare kostar nog 65 och uppåt
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av blackparkas »

Pelham skrev: tor 27 maj 2021, 11:30 En 60 talare kostar nog 65 och uppåt
Närå, det såldes en för runt 45 häromveckan.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Pelham
Medlem
Inlägg: 256
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 13:00
Ort: Stockholm

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av Pelham »

Jo men helt original i fint skick.
Då är det dyrare

Klart man kan få en 60 talare omlackad med konstiga mickar billigare

Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av gardinen »

27.500:- köpte jag min '65 p-bas för 2012. Det var tider det. En riktig playerbas; omlackad, bytt stall, bytt pottar och jack, routad men igenfyllt. Men jävulen vilket ljud och feeling.

Av någon anledning fick jag för mig att sälja den. Ångrar det djupt.
Heja Fender!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av blackparkas »

Pelham skrev: tor 27 maj 2021, 12:28 Jo men helt original i fint skick.
Då är det dyrare

Klart man kan få en 60 talare omlackad med konstiga mickar billigare

Med vänlig hälsning,
Helt original pratades det aldrig om... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av Danne »

blackparkas skrev: tor 27 maj 2021, 11:20
Pelham skrev: tor 27 maj 2021, 11:06 Man får i princip 2 st CS för priset av 1st Vintage
Sen kan man välja färg osv. Det är inte alltid det finns Vintage i rätt utformning som man vill ha.

Jag köpte en beg CS 1957 blonde för 28500kr precis, så 42000 kanske är lite dyrt men vill man ha just den så..
Pino-basen har ju lite mer snack om sig än en vanlig CS så utomlands är det skapligt spring efter dem.

En vintage (och med Vintage räknar jag bara 60-talare och äldre) kostar väl från 30 och uppåt.
Eftersom det pratades nypris här ovan så skulle jag säga att det är svårt att köpa 2 st nya CS-basar för 30-40 lök.

Men köper det med färg.
Att kunna välja en firemist eller sherwood osv är ju värt en del.
Det är sällan en vintagebas dyker upp med alla rätt.
För en oinsatt: Vad är det som skiljer en Pino-bas från någon annan CS-bas? Är det något särskilt i specen som gör den eftertraktad?
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av Ljudfreak »

Danne skrev: tor 27 maj 2021, 23:55 För en oinsatt: Vad är det som skiljer en Pino-bas från någon annan CS-bas? Är det något särskilt i specen som gör den eftertraktad?
Halsprofilen ska vara fetare och halsen är kvartssågad, dvs ådringen i träet motverkar rörelser mellan säsongerna. Jag tror att halsen kan påverka soundet ganska mycket.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av Danne »

Ok, tack!
Användarvisningsbild
victorstoltz
Medlem
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 23 mar 2013, 18:04
Ort: Göteborg

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av victorstoltz »

Slå till! Sänkt till 41 700kr!

https://www.blocket.se/vi/96572963.htm
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av funkys**t »

Ljudfreak skrev:
Danne skrev: tor 27 maj 2021, 23:55 För en oinsatt: Vad är det som skiljer en Pino-bas från någon annan CS-bas? Är det något särskilt i specen som gör den eftertraktad?
Halsprofilen ska vara fetare och halsen är kvartssågad, dvs ådringen i träet motverkar rörelser mellan säsongerna. Jag tror att halsen kan påverka soundet ganska mycket.
Det är kvartssågad hals på nästan alla CS-basar. Några enstaka är flatsågade. Det som kostar är signaturen. Sen finns det Master Built som ligger ännu högre i pris. Uppåt 80kkr…
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av DoggyD »

Priset kan man ju bara garva åt. Det är helt sinnesjukt högt.
Det man däremot inte kan garva åt är själva basen.
En Palladino är en galet bra Precision Bass.
Det vet (tycker) jag, eftersom jag ägt en själv.
En bas med skönt lugn gång och stor värdighet.
Färgen är väl det som tyvärr sänker det skeppet.
I alla fall i min bok.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av gardinen »

Nu sänkt till mer rimliga 35.000:-. Om än fortfarande ganska högt.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... _/95628668
Heja Fender!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av funkys**t »

gardinen skrev:Nu sänkt till mer rimliga 35.000:-. Om än fortfarande ganska högt.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... _/95628668
Ja den går ju fortfarande att köpa ny. Runt 45 kkr ligger den på då.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av Ljudfreak »

Jag har köpt den nu. Basen var arvegods och säljaren spelar inte själv.

Efter att ha ägt en 63:a så är det roligt att upptäcka att den känns gammal när man tar i den. Halsen är inte jättefet som jag trodde den skulle vara, utan ganska bekväm. Profilen är snäll mot händerna.

Halsen satt som en smäck och ytan i halsfickan var trären. Det är en resonans i träbitarna som känns när man spelar. Dragstången krävde nåt varv.

Men basen har ett glapp i elektroniken. Känner att det inte är nån stor grej att orda om. En lödinsats löser nog det relativt enkelt.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av funkys**t »

Grattis! Riktigt bra bas!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av Ljudfreak »

Nu har jag satt på nya Thomastik, justerat dragstången och låtit fixa en kallödning som glappade. Fy tusan, så bra bas! Den har precis rätt fokus i registret, som man vill att en gammal bas ska ha, mer mids än hängmatta. Även om kan drar av tonen, så är den definierad och tydlig. Sånt går inte fram på Youtube. Den känns, spelar och låter som en gammal bas, snäppet bättre än jag minns min gamla 63:a. Om lycka är en Pbas, så är det den här. :nickar:
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Överpris på Pino bas på Blocket?

Inlägg av gardinen »

Ljudfreak skrev: fre 09 jul 2021, 19:00 Nu har jag satt på nya Thomastik, justerat dragstången och låtit fixa en kallödning som glappade. Fy tusan, så bra bas! Den har precis rätt fokus i registret, som man vill att en gammal bas ska ha, mer mids än hängmatta. Även om kan drar av tonen, så är den definierad och tydlig. Sånt går inte fram på Youtube. Den känns, spelar och låter som en gammal bas, snäppet bättre än jag minns min gamla 63:a. Om lycka är en Pbas, så är det den här. :nickar:
Den kommer levererad med just Thomastik strängar, och jag har inte kört något annat än det på min. Och det har funkat kanon.
Heja Fender!
Skriv svar