Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 936
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Jo
Bastu är trevligt. tyvärr har jag inte någon hemma :(
Men träning är något jag kan sköta hemifrån :)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Bastun finns på gymmet. Skulle inte fan ha råd att köra bastu hemma (på el iaf) - knappt så gymmet har råd att köra sin.
Nyttjade den efter kvällsträning igår också - riktigt skönt!

Träna hemma skulle aldrig funka, om jag inte hade ett hyfsat gym på en plats dedikerat för gymmande.
Plocka fram hantlar eller köra push-ups klarar jag inte att motivera mig att göra...
Måste bli ett riktigt pass med riktiga utmaningar för att jag skall motivera mig.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 936
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Kompisen byggde gym i ena uthuset.
Komplett med bur, bänkar, 400 kg vikter och en klättervägg :D
samt en trainer för att kunna köra Zwift när det inte är sesong för att köra cykel ute.

Zwift har i många avseenden sabbat cykelsporten men fan vad det har gjort för träning.
En personligtränare om man så vill hemma i utrymmet man svettas sönder...
Jag förbrukar minst en yogamatta per vinter. :nickar:

Det är kul att träna.
Och sjukt vanebildande. :nickar: :nickar: :nickar:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Jo, det är ju nåt sånt jag skulle behöva ha om jag skulle hemmaträna.
Men det är rätt kul med den sociala biten av tränandet också.
Har en träningskompis jag brukar träna med ibland, och bara "tjabba läget?" med stammisarna är lite bra för själen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Idag har jag handlat träningskort. Skitbilligt som senior. 500 kr/månaden för ett bra gym, badhus med stor bassäng, relax med olika typer av bastu, bubbelbad och såna där äventyrsduschar. Tillgängligt för det priset från 6-20 varje dag.

För fyrtio år sen var jag vältränad, jobbade som skogshuggare, tränade muskler, kondition och flera olika japanska kampsporter. Nu får jag be frugan öppna syltburken. Tar mig inte upp från golvet om jag inte har en stol till hjälp.... Sista 20 åren har det varit intellektuellt och inte fysiskt arbete, plus sjukdom. Nu måste jag träna, inte för att bygga muskler för det är inte möjligt, utan för att försöka behålla de få som ännu fungerar något.

Var rädd om kroppen...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Jo, jag har lite långsiktiga tankar om mitt eget tränande - att det är en bra livskvalitetsförsäkring att ha skaffat sig ett gym-missbruk INNAN man hamnar i en ålder då man har nytta av det.

Våga köra hårt (efter de inledande passen med träningsvärk från helvetet) men var rädd om leder och grejer.
Utmana sig varje pass, men inte ha bråttom med framgångarna.
Det vanligaste felet jag ser är att folk inte vågar utmana sig själva alls, och så blir det liksom inga resultat heller...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Tävling

Inlägg av Eagle Hazze »

Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Men jag kan ju inte öppna DuRör när jag sitter och fusk-surfar PB mitt i möte ju... ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 936
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Men.....

DuRör kan man ju alltid fula lite med...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Inte när man är på kontoret och mötar...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 936
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

:roll: :roll:
Nääää när de tvingar oss till möten så är det för att de som kallar känner sig ensamma och oproduktiva...
:nickar: :nickar:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Tror du pratar med fel person...
Jag har sisådär 1 timme obokat per dag. ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 936
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Det är synd om dig....

Om det inte går ut på att få något gjort.

jag är tyvärr i en organisation där ett möte är något som används för att alla andra ska förstå att
"Jag har så mycket att göra med detta så ni måste ta en bit av kakan för jag kan IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINNNNNNNNNNNNNNNNNTEEEEEEEEEE göra allt detta själv samtidigt som jag lägger mig i allt det alla andra gör....."

Rock on
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Jag har en strategiroll där jag dels behöver förstå allt som händer inom och utom organisationen, och dels planera och förmedla hur vi skall styra skutan för att det skall bli bra och förståeligt.
Så det är inte synd om mig - jag har skitkul!

Men det är lite stressigt...
Det är där gymmet kommer in - reboot/reset av hjärnan medan man häller ut alla frustrationer på vikterna.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 936
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Det sista förstår jag mycket väl.
Är själv IT-mupp och blir alltid inblandad efter tre fyra möten och saker är påbörjade och mycket fikabröd på de första mötena men inga tankar över hur saker ska göras innan de förstår att "hmmm IT kanske tycker något om detta ska vi fråga?"

Men då är det en av oss som har roligare än den andra på jobbet :)
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Denada skrev: fre 10 feb 2023, 12:27 Det sista förstår jag mycket väl.
Är själv IT-mupp och blir alltid inblandad efter tre fyra möten och saker är påbörjade och mycket fikabröd på de första mötena men inga tankar över hur saker ska göras innan de förstår att "hmmm IT kanske tycker något om detta ska vi fråga?"
Suck.... har suttit i möte efter möte med diverse IT-folk och projektledare. Projektledare som försöker implementera weblösningar till medborgarna för att spara tid för tjänstemännens handläggning. IT-folket är duktiga men förstår förstås inte ämnet de är satta att skriva program om. Så jag har varit surgubben som kallats in för att försöka förklara att lagstiftningen inte är enkel att tämja i ett webformulär med ja/nej inmatningar.

-Jo det där ser snyggt ut, men sådär kan man inte göra enligt Jordabalken.
-Snygg lösning, men tyvärr, i Plan- och Bygglagen kan man inte blanda äpplen och päron.
-Tja... sådär skulle man ju kunna göra, frågan är vem som blir skyldig att betala skadestånd till tredje part...

Jag programmerade en del själv förr och förstår IF, THEN, OR, ELSE osv. men det saknas MAYBE och DONT THINK SO.....
Ibland är det effektivast att ringa på telefontid och få prata med nån, särskilt i frågor där binär logik ännu inte är abstrakt utvecklad :-)

Den dagen blir vi alla arbetslösa och en basist laddar man ner...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Sitter just nu och lattjar ihop en excelfil med lite grundläggande funktioner till hustruns ull-hobby.
Äntligen något riktigt att sätta fingrarna i! :lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 936
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Body&Soul skrev: fre 10 feb 2023, 18:32
Denada skrev: fre 10 feb 2023, 12:27 Det sista förstår jag mycket väl.
Är själv IT-mupp och blir alltid inblandad efter tre fyra möten och saker är påbörjade och mycket fikabröd på de första mötena men inga tankar över hur saker ska göras innan de förstår att "hmmm IT kanske tycker något om detta ska vi fråga?"
Suck.... har suttit i möte efter möte med diverse IT-folk och projektledare. Projektledare som försöker implementera weblösningar till medborgarna för att spara tid för tjänstemännens handläggning. IT-folket är duktiga men förstår förstås inte ämnet de är satta att skriva program om. Så jag har varit surgubben som kallats in för att försöka förklara att lagstiftningen inte är enkel att tämja i ett webformulär med ja/nej inmatningar.

-Jo det där ser snyggt ut, men sådär kan man inte göra enligt Jordabalken.
-Snygg lösning, men tyvärr, i Plan- och Bygglagen kan man inte blanda äpplen och päron.
-Tja... sådär skulle man ju kunna göra, frågan är vem som blir skyldig att betala skadestånd till tredje part...

Jag programmerade en del själv förr och förstår IF, THEN, OR, ELSE osv. men det saknas MAYBE och DONT THINK SO.....
Ibland är det effektivast att ringa på telefontid och få prata med nån, särskilt i frågor där binär logik ännu inte är abstrakt utvecklad :-)

Den dagen blir vi alla arbetslösa och en basist laddar man ner...
IT ska aldrig driva IT projekt!

De ska kallas in som resurs och få mycket tydlig beskrivning av arbetsuppgiften.

Med krav lista och eventuell önskelista.

Annars blir det lekstuga...

Men det är min åsikt.
Har jobbat som IT mupp i typ 30 år...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Håller med - business skall ha krav och IT lösa på bästa sätt inom kravspecen.
Och är kraven korkade eller IT inte moget får man diskutera och komma överens.

Jag har en handfull såna grejer i luften, där jag är kravägare från business-sidan.
Det svåraste är när den rena IT-personen kommer in med en massa förutfattade meningar som "vi borde bara ha all data i en data lake som ML hämtar svaret ifrån", på väldigt specifika konstruktioner som kräver mänsklig expertis för att kunna svara på frågan.
Jag har ett stort tålamod, men det är inte alltid det räcker till.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Nä, just det.
Det finns områden där det krävs mänsklig expertis för att kunna svara på frågan.
Och just där, blir man en surgubbe när man försöker förklara detta när någon får hybris och ska konstruera IT-lösningar.

Det var där nånstans FF började - Alla dessa möten.
Och där slutade FF med - "Jag har ett stort tålamod men det är inte alltid det räcker till."
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

För att inte tala om mänskliga beslut.
"Jamen vi säger ju Ja till 90% av frågorna - då kan vi ju lätt automatisera!"
Nä... för du kan inte räkna ut vilka 10% som vore förödande att godkänna...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Jo, var ju inne på det tidigare:

" -Tja... sådär skulle man ju kunna göra, frågan är vem som blir skyldig att betala skadestånd till tredje part..."
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Jag är ju på säkrare mark i mitt affärsområde/ansvarsområde...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 936
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Tävling

Inlägg av Denada »

Jo allt är lättare när man har en kravspec att förhålla sig till.

det värsta som finns är när det kommer någon och säger något flummigt som att vi vill ha lösningen på världens alla problem det får kosta 10 kronor och det får bli NAP avdelningen som får lösa det.
Jag har lärt mig att IT är NAP avdelningen.
för har man ett problem och förvandlar det till en NAP (Någon Annans Problem) så dumpar man det på IT.

Men i detta fall blir det lekstuga och många kreativa tankar om hur skaffar vi så många fräna leksaker som möjligt för att lösa detta...

Men det är bara min åsikt.

Jag börjar bli för gammal för att jobba med IT och folk som bara vill leka på jobbet.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Den här konversationen skulle kunna bli både lång och rolig, men inte här... :D
Medlem i PB50+
Skriv svar