Förstärkartoppar för hemmabruk och småspelningar

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
soulbrother-smoke
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 30 jan 2023, 20:26

Förstärkartoppar för hemmabruk och småspelningar

Inlägg av soulbrother-smoke »

Tjena.
Skulle behöva lite vishet och råd. Sitter på en EDEN 2x10 låda men har inte någon förstärkare.
Önskar någon förstärkare till den. Främst för inspelning hemma men vore smidigt att ha möjlighet att ta med sig riggen för mindre gigs där mina andra toppar är för tunga.

Första frågan är angående DI: Jag har inga fina preamps, DI boxar eller dyra ampsimulatorer. Skulle köra från DI-out direkt in i ljudkortet (Presonus Studio26c) och sen använda någon slags IR / högtalarsimulation.

Hur stor är skillnaden mellan kvalitén på DI signalen om man jämför dyrare och billigare förstärkare (om vi antar att signalen är pre EQ)?
Hur stor är skillnaden mellan DI-out i ljudkortet vs basen direkt in i ljudkortet

Jag vet inte hur jag ska tänka om det är tillräkligt med nån billig grej som bara duger (typ GK Backline 600, Hartke HA, urgammal Laney / Peavey / Trace Elliot) särskilt om man inte bryr sig så mycket hur det låter i rummet genom högtalaren.

Om man tänker transistortoppar är ju även de billiga nästan odödliga; hur avgörande är det då att spara pengar och kanske skaffa något bättre (typ Aguilar TH, Darkglass, Ampeg PF / SVT Pro 7, Markbas LM, GK lättviktstopp eller någon äldre mosfet goding)?

Har ni några tipps på några toppar som ni skulle rekommendera som brukar finnas begagnad, har ni sett något eller har ni kanske något som ni själv vill sälja (jag bor i Västmanland)?

Vill helst inte köpa nytt eftersom det finns gissningsvis 3 miljarder förstärkare därute som inte kommer till användning och vi kan nog använder resurserna för något viktigare än att tillverka ännu en till basförstärkare.

Som bas har jag en Peavey Cirrus och Ibanez BTB...

Tack på förhand och cheers.
Soulbrother
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Förstärkartoppar för hemmabruk och småspelningar

Inlägg av 200071 »

Du kommer nog få många förslag, men just jag har en Peavey Minimax 600 ill salu för en billig peng, Den fungerar till allt från sovrum till hyfsat stora lokaler.
Användarvisningsbild
soulbrother-smoke
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 30 jan 2023, 20:26

Re: Förstärkartoppar för hemmabruk och småspelningar

Inlägg av soulbrother-smoke »

200071 skrev: tis 04 apr 2023, 21:13 Du kommer nog få många förslag, men just jag har en Peavey Minimax 600 ill salu för en billig peng, Den fungerar till allt från sovrum till hyfsat stora lokaler.
Det är iaf snällt att du svarar.
Känner dessa Peavey Minimax modeller bara från nätet, aldrig testat i verkligheten. Är nog en typiskt class-D stärkare som många andra men har iaf tillräkligt inställningsmöjligheter och watt samt är lätt och smidigt att ta med.
Du har nog rätt att de duger till det mesta.

Hur är fläkten på din? Någorlunda tyst vore bra i hemmamiljön där man spelar på låg volym.

Ska kolla lite på manulen till förstärkaren och även invänta om jag får några fler svar, men den är iaf intressant.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Förstärkartoppar för hemmabruk och småspelningar

Inlägg av 200071 »

soulbrother-smoke skrev: ons 05 apr 2023, 22:27
200071 skrev: tis 04 apr 2023, 21:13 Du kommer nog få många förslag, men just jag har en Peavey Minimax 600 ill salu för en billig peng, Den fungerar till allt från sovrum till hyfsat stora lokaler.
Det är iaf snällt att du svarar.
Känner dessa Peavey Minimax modeller bara från nätet, aldrig testat i verkligheten. Är nog en typiskt class-D stärkare som många andra men har iaf tillräkligt inställningsmöjligheter och watt samt är lätt och smidigt att ta med.
Du har nog rätt att de duger till det mesta.

Hur är fläkten på din? Någorlunda tyst vore bra i hemmamiljön där man spelar på låg volym.

Ska kolla lite på manulen till förstärkaren och även invänta om jag får några fler svar, men den är iaf intressant.
Då kan du nog glömma denna, ;-) Jag bytte fläkt i den för att den lät för mycket men även med en nyare och teoretiskt tystare så stör fläkten lite just vid hemmabruk. Det är inte svårt att leva med det, men är man känslig för sådant så finns det bättre alternativ.
För övrigt är det en grymt bra och kompetent förstärkare.
bazzilla
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Re: Förstärkartoppar för hemmabruk och småspelningar

Inlägg av bazzilla »

Du kan köra basen rakt in i ljudkortet, om du har ett ljudkort som klarar den signalen. Ljudet elbas utan förstärkare kan låta lite sterilt, men det är en smak sak. Kan åtgärdas med en plug i dit inspelnings program men ingen plugg låter 100% som en riktig förstärkare. Om du behöver åtgärda signalen och/eller det sterila ljudet så en preamp, kan vara en lös preamp eller förförstärkaren i din bastopp. Vilken topp eller preamp du väljer beror på vilket ljud du vill ha. Ashdown låter ashdown, ampeg låter ampeg. Det inspelade ljudet låter nu som den förförstärkare du valt, men saknar ljudet av högtalare. Väljer du topp så kan du även micka upp din högtalare. Tyvärr om det är ljudet av en rörförstärkare som spelar på max du söker, så krävs en rörförstärkare som spelar på max, vilket inte alltid uppskattas av grannar.
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Användarvisningsbild
soulbrother-smoke
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 30 jan 2023, 20:26

Re: Förstärkartoppar för hemmabruk och småspelningar

Inlägg av soulbrother-smoke »

bazzilla skrev: mån 01 maj 2023, 04:45 Du kan köra basen rakt in i ljudkortet, om du har ett ljudkort som klarar den signalen. Ljudet elbas utan förstärkare kan låta lite sterilt, men det är en smak sak. Kan åtgärdas med en plug i dit inspelnings program men ingen plugg låter 100% som en riktig förstärkare. Om du behöver åtgärda signalen och/eller det sterila ljudet så en preamp, kan vara en lös preamp eller förförstärkaren i din bastopp. Vilken topp eller preamp du väljer beror på vilket ljud du vill ha. Ashdown låter ashdown, ampeg låter ampeg. Det inspelade ljudet låter nu som den förförstärkare du valt, men saknar ljudet av högtalare. Väljer du topp så kan du även micka upp din högtalare. Tyvärr om det är ljudet av en rörförstärkare som spelar på max du söker, så krävs en rörförstärkare som spelar på max, vilket inte alltid uppskattas av grannar.
Tack för svaret- Allt du skriver låter absolut vettigt.

Jag hade bara känslan att vissa D.I. utgånger inte ens får med sig ljudet från pre-ampen utan det låter mer som en D.I. box.
Några förstärkare har ju möjlighet att välja mellan "pre/post EQ" på D.I. utgången och då blir det ju tydligare vad man får.

En anna grej jag inte varit säkert på var lämplig impedans och om det påverkar ljudet när man går rakt in i ljudkortet. Mitt ljudkort har exempelvis 10kOhm ingångsimpedans medans basförstärkare har ingångsimpedans mellan 100kOhm och 1000kOhm. Osäkert vad utgångsimpedansen på bas och på D.I out är men jag förmodar att utgångssignalen från D.I. utgången är mer lämplig. Var dock osäkert på om det faktiskt har någon praktiskt betydelse.

En tredje fundering var om billiga toppar har billiga D.I. utgånger med massa brus eller fult ljud.

Emellertid har jag köpt Peavey Minimax toppen av "200071" som nu gör sitt underverk i replokalen (med en EBS 4x10) och istället tagit hem min Eden Traveller WT 550 - topp för inspelningar. Med ljudet i rummet och signalen från D.I. utgången är jag väldigt nöjd. De låter ändå rätt liknande även om högtlaren (Eden D210-T) naturligtvis påverkar ljudet. Lite overkill för hemmabruk men ljudet gör det så mycket roligare att spela!
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Förstärkartoppar för hemmabruk och småspelningar

Inlägg av MatsD »

Finns ju billiga minitoppar från bl a Warwick och TC Electronic som inte ens kostar 2 000 kr. Räcker definitivt hemma och även på mindre gig om man inte ska spela rock med en hårtslående trummis, går man upp en tusenlapp finns samma toppar med lite mer kräm. Finns förstås dyrare märken också med ungefär samma prestanda om man inte vill synas med ovanstående ihop med sin fina Eden-låda.
Våga vägra Ampeg och p-bas
Skriv svar