Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

TDHP skrev:Jo, fast vissa har lättare att "se bilden" än andra!
Det svåra är ofta inte att ta en tekniskt bra bild utan att hitta rätt motiv!
nähä? menar du det?? :wink:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

macahan skrev:
TDHP skrev:Jo, fast vissa har lättare att "se bilden" än andra!
Det svåra är ofta inte att ta en tekniskt bra bild utan att hitta rätt motiv!
nähä? menar du det?? :wink:
:oops: Ibland glömmer jag att det inte bara är rookies här...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

Två bilder från konserterna på SRF-båten som gick.

Glad gitarrist i Crazy Lixx.
Bild

Ett stycke sångare i Amon Amarth.
Bild
Free your mind
and your ass will follow
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

vox2000 skrev:Två bilder från konserterna på SRF-båten som gick.



Ett stycke sångare i Amon Amarth.
Bild
måste man se ut som en levnadsglad grottbonde från Midgård bara för att bandnamnet hade passat utmärkt i sagan om ringen? :D
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

hosse skrev: måste man se ut som en levnadsglad grottbonde från Midgård bara för att bandnamnet hade passat utmärkt i sagan om ringen? :D
Ja? :P
Free your mind
and your ass will follow
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

vox2000 skrev:
hosse skrev: måste man se ut som en levnadsglad grottbonde från Midgård bara för att bandnamnet hade passat utmärkt i sagan om ringen? :D
Ja? :P
okej, då har vi rett ut det. :D
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Himmeln har varit väldigt vacker under de senaste dagarna. Jag cyklade förbi Bromma flygplats i eftermiddags, på omvägen hem, och fick för mig att knalla upp på kullen söder därom. Satt en stund och lyssnade på lärkan i skyn, såg några dånande plan och tog ett par bilder på molnen. Min "after work". :)

Bild

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

Makten skrev:Himmeln har varit väldigt vacker under de senaste dagarna. Jag cyklade förbi Bromma flygplats i eftermiddags, på omvägen hem, och fick för mig att knalla upp på kullen söder därom. Satt en stund och lyssnade på lärkan i skyn, såg några dånande plan och tog ett par bilder på molnen. Min "after work". :)
Snyggt. Gråfilter?
Free your mind
and your ass will follow
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

Fick till en riktig pangbild på sångaren i Raised Fist när de spelade på Tyrol tidigare i veckan.

Bild
Free your mind
and your ass will follow
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Snyggt vox! =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

Indigo skrev:Snyggt vox! =)
Tackar tackar!
Free your mind
and your ass will follow
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Jag har precis genererat ett färskt bildspel till tidningens hemsida, hängde med universitetets rugby-lag på träning. Kolla in vetja!

http://www.losnummer.net/img/bildspel
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Har tagit lite kort samt försökt lära mig att redigera dem, varsågoda:

Bild

Bild

och till sist en bild på min flickvän Anna

Bild
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

moppebilden var ju skön :D
Lite lägre vinkel hade varit intressant att se...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

macahan skrev:moppebilden var ju skön :D
Lite lägre vinkel hade varit intressant att se...
Då får jag väl åka ut till Brännö igen... :wink:

Kul att du gillade den!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Jag gillar det du har gjort med första bilden, Martin. Ser ut som att den är tagen med analog kamera. Vad har du gjort med den? =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Indigo skrev:Jag gillar det du har gjort med första bilden, Martin. Ser ut som att den är tagen med analog kamera. Vad har du gjort med den? =)
Den är tagen med en Canon Ixus 70.

Jag tog in bilden i photoshop och så drog jag i massa spakar och reglar och plötsligt så började mopeden att lysa, typ. Jag är inte så haj på photoshop än, så jag vet inte riktigt vad jag gör. Dessutom är jag färgblind, så jag går lite på känsla när jag justerar färgbalansen...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

mitt överlägset mest fotograferade motiv..


Bild
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

basmartin skrev: Jag tog in bilden i photoshop och så drog jag i massa spakar och reglar och plötsligt så började mopeden att lysa, typ. Jag är inte så haj på photoshop än, så jag vet inte riktigt vad jag gör.
Då finns det kanske hopp för mig när jag snart äntligen får tummen ur och börjar plåta! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

basmartin skrev:Jag tog in bilden i photoshop och så drog jag i massa spakar och reglar och plötsligt så började mopeden att lysa, typ.
Nu låter du som jag när jag mixar musik. Fast sången istället för mopeden.
basmartin skrev:Dessutom är jag färgblind, så jag går lite på känsla när jag justerar färgbalansen...
Precis, fast i mitt fall, byt ut färgblind mot tondöv...

Nä, skämt å sido.
Snygga bilder, hoppas du hade Lasse Dahlqvist i tankarna/lurarna när du tog dom.

Hälsa PbSMM.

/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Det torde väl finnas någon Canonfotograf här på forumet som kan förklara skillnaden på EF och EF-s objektiv.
Har snart (på onsdag) befriat MALA från hans D60 hus och på fredag så går jag på jakt efter objektiv i Gbg.
Det enklaste vore väl att skita helt i EF-s objektiv och hålla sig till EF som jag vet funkar till kameran. Men är man född nyfiken så....... :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

Klopper skrev:Det torde väl finnas någon Canonfotograf här på forumet som kan förklara skillnaden på EF och EF-s objektiv.
Har snart (på onsdag) befriat MALA från hans D60 hus och på fredag så går jag på jakt efter objektiv i Gbg.
Det enklaste vore väl att skita helt i EF-s objektiv och hålla sig till EF som jag vet funkar till kameran. Men är man född nyfiken så....... :D
EF-S = Motsvarande DX hos Nikon, dvs tecknar inte ut en hel "fullformat"-sensor (35mm) utan ger en mindre bildcirkel. Är anpassad för kameror med APS-C sensor. "Går" att använda på en kamera med FF-sensor, men lämnar mörka runda hörn där den inte kan teckna ut.
EF = Teckar ut fullt på en FF-sensor, fungerar även finfint på en kamera med APS-C sensor.
Free your mind
and your ass will follow
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

vox2000 skrev:
Klopper skrev:Det torde väl finnas någon Canonfotograf här på forumet som kan förklara skillnaden på EF och EF-s objektiv.
Har snart (på onsdag) befriat MALA från hans D60 hus och på fredag så går jag på jakt efter objektiv i Gbg.
Det enklaste vore väl att skita helt i EF-s objektiv och hålla sig till EF som jag vet funkar till kameran. Men är man född nyfiken så....... :D
EF-S = Motsvarande DX hos Nikon, dvs tecknar inte ut en hel "fullformat"-sensor (35mm) utan ger en mindre bildcirkel. Är anpassad för kameror med APS-C sensor. "Går" att använda på en kamera med FF-sensor, men lämnar mörka runda hörn där den inte kan teckna ut.
EF = Teckar ut fullt på en FF-sensor, fungerar även finfint på en kamera med APS-C sensor.
Tackar och bockar!
Blir att läsa på vad det sitter för sensor i D60:an.
Det lär bli ett EF objektiv på fredag! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

Klopper skrev: Tackar och bockar!
Blir att läsa på vad det sitter för sensor i D60:an.
Det lär bli ett EF objektiv på fredag! :D
Gott!
Free your mind
and your ass will follow
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:
vox2000 skrev:
Klopper skrev:Det torde väl finnas någon Canonfotograf här på forumet som kan förklara skillnaden på EF och EF-s objektiv.
Har snart (på onsdag) befriat MALA från hans D60 hus och på fredag så går jag på jakt efter objektiv i Gbg.
Det enklaste vore väl att skita helt i EF-s objektiv och hålla sig till EF som jag vet funkar till kameran. Men är man född nyfiken så....... :D
EF-S = Motsvarande DX hos Nikon, dvs tecknar inte ut en hel "fullformat"-sensor (35mm) utan ger en mindre bildcirkel. Är anpassad för kameror med APS-C sensor. "Går" att använda på en kamera med FF-sensor, men lämnar mörka runda hörn där den inte kan teckna ut.
EF = Teckar ut fullt på en FF-sensor, fungerar även finfint på en kamera med APS-C sensor.
Tackar och bockar!
Blir att läsa på vad det sitter för sensor i D60:an.
Det lär bli ett EF objektiv på fredag! :D
Vilka objektiv är det du tänker prova?
Jag har ett 24-105/4 IS som jag har lånat av en polare men som jag förmodligen kommer att köpa av honom. Mycket pengar men jag har handlat klart när det gäller basar så det får väl gå... Gäller bara att försökka stanna där så man inte börjar lägga alla stålar man tjänar på objektiv.
Skriv svar