dereborn skrev:Ett perfekt ämne att snöa in på över en öl! ...eller två...
Lägg därtill att jag på soundcheck kommer att ha testat en ny Eden-"kringutrustning", så kommer vi säkert att förbrödras över insikten att du har rätt...
haha, EXAKT!
fördelen för dina argument i frågan är att du har några tungvikts-bikers med jättekedjor till plånböckerna som kan "bevisa din poäng". jag får gå ner till grannen som heter fadi och be han ta fram sin
Jag tycker faktiskt att du ska ta tillfället att prova Eden-stacken. I mina öron är det mycket bättre. Har man tur kan man hitta en SVTII som låter riktigt bra men min erfarenhet i backlinesammanhang är att de ofta är trötta...
Eden är mer definition mot Ampegs ganska mulliga sound. Självklart kan man spela Rock på Eden! Tycker du att den är för clean när du väl kommer dit kan du ju slänga med din SansAmp så får du lite skitigare sound...
Aslan skrev:Jag tycker faktiskt att du ska ta tillfället att prova Eden-stacken. I mina öron är det mycket bättre. Har man tur kan man hitta en SVTII som låter riktigt bra men min erfarenhet i backlinesammanhang är att de ofta är trötta...
Eden är mer definition mot Ampegs ganska mulliga sound. Självklart kan man spela Rock på Eden! Tycker du att den är för clean när du väl kommer dit kan du ju slänga med din SansAmp så får du lite skitigare sound...
Lycka till!!!
Eden är inte dåligt ... inte EBS eller SWR heller (??)
Men till ren pure Rock (och även annat) är Ampeg SVT hyffsat oslagbart ... särskilt om man träffar på en SVT-II som du säger. Mulligare basljud går inte att få ... det är mer fakta än smaksak enligt mig.
lowfreq skrev:Eden är inte dåligt ... inte EBS eller SWR heller (??)
Men till ren pure Rock (och även annat) är Ampeg SVT hyffsat oslagbart ... särskilt om man träffar på en SVT-II som du säger. Mulligare basljud går inte att få ... det är mer fakta än smaksak enligt mig.
Jag håller verkligen med om att en SVT i gott skick är verkligen oslagbart till rock. Tyvärr brukar de som kommer från backlinefirmor vara riktigt trötta och man inte får nåt bra ton alls ur dem. Jag lirar mycket rock och metal och jag litar mer på Eden än Ampeg i dessa sammanhang. Dock låter inte Eden som en helrörtopp om man är ute efter det...
lowfreq skrev:Eden är inte dåligt ... inte EBS eller SWR heller (??)
Men till ren pure Rock (och även annat) är Ampeg SVT hyffsat oslagbart ... särskilt om man träffar på en SVT-II som du säger. Mulligare basljud går inte att få ... det är mer fakta än smaksak enligt mig.
Jag håller verkligen med om att en SVT i gott skick är verkligen oslagbart till rock. Tyvärr brukar de som kommer från backlinefirmor vara riktigt trötta och man inte får nåt bra ton alls ur dem. Jag lirar mycket rock och metal och jag litar mer på Eden än Ampeg i dessa sammanhang. Dock låter inte Eden som en helrörtopp om man är ute efter det...
har inte så stor erfarenhet av "backlinefirmor" ...jag är mer noga med min egen backline ... dvs ... en SVT-II i toppskick ... jag ser till att 6550-rören är väl matchade och är i gott skick !!
Well you good people of switzerland.... Here's the verdict:
Det levererades alltså en gulaktig topp med en miljon röda lampor och rattar. 3-bands parametrisk eq plus bas o diskant o.s.v. Därtill 2 st 4x10 cabs.
Jag drog gainkontrollen i botten och ställde resten flat. Ljudet var middigt, honkigt och - 4x10. Letade reda på midfrekvenserna som var fulast, backade dom lite, plussa lite low-end - och så var det väl klart då... Spöade på den lite o försökte få nån reaktion...
BOOOOOORING!!!!
Som en toyotakombi ungefär. Det finns egentligen inget att anmärka på, men det finns heller absolut ingenting att hurra över. En helt könlös och osexig förstärkare, men den fungerade ju... typ.
Så kändes det för mej!
(Style-giget var f.ö. mer uthärdligt än väntat - vi gjorde ska/reggae av det mesta!)
Skiter i att tvinga Eden på spons när jag blir rich and famous, iaf om jag ska följa Dereborns recension Får bli till att lura Marcbass på windmill-spons istället!
Nä men skämt åsido, det intryck jag fått av Eden är att det är typ lite mer fingerspel, funk/jazz-stil som gäller... Inte manlig rock n' roll med läder, nitar och rövsex
FreCKo skrev:Skiter i att tvinga Eden på spons när jag blir rich and famous, iaf om jag ska följa Dereborns recension Får bli till att lura Marcbass på windmill-spons istället!
Nä men skämt åsido, det intryck jag fått av Eden är att det är typ lite mer fingerspel, funk/jazz-stil som gäller... Inte manlig rock n' roll med läder, nitar och rövsex
FreCKo skrev:Skiter i att tvinga Eden på spons när jag blir rich and famous, iaf om jag ska följa Dereborns recension Får bli till att lura Marcbass på windmill-spons istället!
Nä men skämt åsido, det intryck jag fått av Eden är att det är typ lite mer fingerspel, funk/jazz-stil som gäller... Inte manlig rock n' roll med läder, nitar och rövsex
Magnus Rosén kör Eden.....
Så sant, han om någon passar ju in på den bilden, men jag skulle inte kalla Hammerfall för manlig rock n' roll
Ja, men det var väl just det Aslan... Som jag skrev: "Det finns egentligen inget att anmärka på, men det finns heller absolut ingenting att hurra över." "Grymt allround" är väl egentligen bara ett annat, mer civiliserat, sätt att uttrycka det på?
Sen vill jag bara för ordningens skull påpeka följande:
Nä men skämt åsido, det intryck jag fått av Eden är att det är typ lite mer fingerspel, funk/jazz-stil som gäller... Inte manlig rock n' roll med läder, nitar och rövsex
I lördags, när testningen skedde, spelade jag 60 % av giget utan plektrum. (Fingrarna använde jag HELA giget...) och inte under någon del av giget hade jag varken rövs*x, nitar eller läder!!!
Nitar, läder o rövs*x har väl f.ö. heller inget med manlighet o Rock'nRoll att göra? Snarare med bögerier o klichéer. Precis som Hammerfall.
Jag tycker det är en prioriteringsfråga. Vill man ha så bra ljud som möjligt får man betala mycket och bära tungt.
Är man redan känd med roddare, eller får förmånen att spela på lånade grejer, som man dessutom slipper bära, skulle jag välja helrörstoppar varje gång.
Så länge spelar jag på en Hartke 3500. Väger inte så mycker, kostar inte så mycket. Pålitlig (inte ett problem på 11 år) och låter ok.
Vill man ha så bra ljud som möjligt får man betala mycket och bära tungt.
Det du skriver, maxoges, var sant i många, många år.
...Sen kom MESA "walkabout"! Börjar mer o mer luta åt att aldrig åka hemifrån utan den. Men om man ska ha 2 basar, en resväska och en "turnéledarportfölj" med sej på tåget, så är t.o.m. den lite för stor! Däremot ska jag faktiskt titta över hur krångligt det är att ta loss toppen o ta med sej den!!! Återkommer med rapport.
Ja.... Jag är rätt övertygad om att det blir kanon! Finns ju en XLR balanserad Line-out med egen nivåpot, så line-soundet blir ju hursomhelst asbra, så kan man bara lägga upp det i monitor, och dessutom speca en 4ohms-låda i backlinespecen! Hurra!
Har beställt en gigbag till den lilla toppen redan!
Vore ju onekligen sjysst med en liten bärbar topp man kan ta med sig överallt... Men jag har fortfarande ögonen på din Bass 400+ Dereborn Sitter bara och väntar på jobb först...
Den har ditt namn på sej, Frecko. Take your time.
Tror att lille-toppen mer kommer att se ut som en fet linebox eller nåt, så kan ju dom levererade topparna få stå o lysa som atrapper....
Fick just veta att till nästa E-type-gig är det levererat 2st Ampeg SVT classic och 2st 8x10-lådor....!!! boooooommmmm!!!!
kanske lämnar walkabouten hemma just på det giget ändå...
dereborn skrev:Den har ditt namn på sej, Frecko. Take your time.
Tror att lille-toppen mer kommer att se ut som en fet linebox eller nåt, så kan ju dom levererade topparna få stå o lysa som atrapper....
Fick just veta att till nästa E-type-gig är det levererat 2st Ampeg SVT classic och 2st 8x10-lådor....!!! boooooommmmm!!!!
kanske lämnar walkabouten hemma just på det giget ändå...