Sångstämmor > Hjälp!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Sångstämmor > Hjälp!

Inlägg av knedy »

Någon som har lite tips på hur man enkelt plockar ut/konstruerar sångstämmor? Nu när jag gör det så gör jag det på gehör utan att egentligen veta vad faan jag håller på med. Det blir väl rätt lika ofta som det blir fel...

BUMP, tagit bort frågan som fick tråden att dö!
Senast redigerad av knedy den sön 16 nov 2008, 11:59, redigerad totalt 1 gånger.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Sångstämmor > Hjälp!

Inlägg av funkys**t »

knedy skrev:Håller på sätta ihop en countrylåt och skulle behövt hjälp med en stämma. Den klassiska "countrystämman" är jag ute efter, som det på refrängen i Steve Earles version av Willin:
Ni med gehör kan väl höra vilket intervall det är på den stämman.. :?:


Sen lite allmän hjälp om hur man enkelt plockar ut sångstämmor, nu när jag gör det så gör jag det på gehör utan att egentligen veta vad faan jag håller på med. Det blir väl rätt lika ofta som det blir fel.
Lättast är nog att plocka ut melodin först tillsammans med ackorden. Därefter ta ut stämmor och försöka leta efter andrastämman. Om det bara är tvåstämmigt (mel+stämma) brukar andrastämman oftast röra sig i terser och kvinter eller ibland sexter, beroende på vilken ackordton melodin ligger på. Ibland någon sjua också men det förekommer nästan bara vid dominantackord. I pop och rock oftast i överstämmor. Om det är tre stämmor kan de ligga på varsin sida om melodin. Andrastämman i tersläge och tredje i kvint utifrån meloditonen. Det är lite knixigt när melodin rör sig. Då vill man gärna att stämman ska röra sig med melodin fast ackorden ligger still.. Bökigt men då får man utgå ifrån tonarten och dess skala. Den här låten går ju i A dur..

I det här fallet är andrastämman den som rör sig mest. Den börjar med tersen i refrängens första ackord D (alltså F#). När nästa ackord kommer (E), följer stämman med till den tersen(G#). Ganska logiskt eftersom melodin rör sig med samma intervall. (Där ligger melodin på kvinten) När sen melodin ligger still följer andrastämman harmonikens rörelse antingen ters eller kvint. På det ställe där basen rör sig från tonikan upp till subdominanten, (A, Bm, A7/C#, D) följer stämman med i kvintläge i de första två ackorden för att sedan hamna på liten septim (A7/C#) och sen till tersläge (D) Jättevanligt att lägga en stämma på septim i dominantackordet för att sedan hamna på tonikans ters. De ligger intill varandra. I det här fallet är det en melladominant till subdominanten och då utnyttjar de det på samma sätt; sången på tonen G i A7/C#. Sedan på F# i D..

Sen orkade jag inte lyssna mer.. Hoppas det inte var för krångligt..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Ja jag tror det inte var för krångligt..... :P Får kolla igenom med gitarren i handen sen och så.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Det svåra med och ta ut sångstämmorna i låten är att de fraserar väldig speciellt. Mycket countryish..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

bumpelibump, någon stämsångande figur här som har tips?
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag är en jävel på stämsång,faktiskt....men jag är jävligt opedagogisk och detta är ett så sjukt brett ämne att jag inte kan säga så mycket utan att skriva en bibel och det har jag inte ritktigt tid med...
Det felet som dom flesta gör är dock att låta alla stämmorna följa med melodin upp och ned och det är ofta som man då fastnar med en eller fler stämmor på toner som inte hör hemma i ackordet.
Fan...det här är sjukt svårt att försöka förklara utan att kunna ge konkreta ljudexempel....MEN för att försöka sej på ett exempel så kan vi påstå att Ackorden som vi ska sjunga till är Emoll som byter till C....
Melodin går h-h-h-h-ccccccunder emoll och går sen till C på c-ackordet
Då skulle en tvåstämmighet i min värld vara g-g-g-g-gggggg och antingen e-e-e-e-eeee eller (om man tycker att 7an passar i emollet) d-d-d-d-eeee
Häromdagen hörde jag någon stapla h-d-f# i det första ackordet för att få en paralellförflyttning av hela paketet upp till c e g men då får f#et en skum funktion som oftast inte passar in så väl. Då är det bättre att gnaga på ackordstonerna. Om det är så att melodin byter ton på legato så är det ett jävligt bra trick att låta dom toner i kören som INTE byter ton mellan ackorden (tex g-g och e-e) gunga till lite precis då h byter till c för annars får du 2 stämmor som ligger ill-stilla och en som rör sej, vilket kanske kan vara snyggt men oftast låter det mer som ett paket om man får rörelse på samma sätt i alla stämmor även om man inte byter toner....Hajar du nåt öht av den här rappakaljan??

Ibland ska kören följa melodin och ibland kanske det passar med att bara rabbla texten på ackordstoner oberoende av vad melodin gör.....Det går liksom inte att bestämma vad som är rätt och fel...det beror på vad man vill ha för sound och vissa sounds passar bättre i vissa stilar....osv...

I'm sorry if it's confusing...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Enda som är confusing är ju att du använder h i stället för b, figge :) (nä, vill inte skapa debatt, bara skojar lite).

Jag tänker att ett recept kan vara att lära sig hålla reda på ackordstoner (teori) och sedan utgå från dem och lyssna vart det vill röra sig (gehör/praktik). Finns ju lika många sätt som sångare/arrangörer att lägga stämmor; parallellt, kvarhållningar, reellt, tonalt...

Finns ju en uppsjö böcker i ämnet såklart men det känns kanske lite overkill :)

Som sagt; ackordstoner för utgångspunkt och sen lyssna vart det vill röra sig med eller mot melodin. Rekommenderad lyssning; Beatles (alltid.)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

är ju fan bara att vråla lite i micken när det känns rätt.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
dereborn

Inlägg av dereborn »

mikkejohansson skrev:...Jag tänker att ett recept kan vara att lära sig hålla reda på ackordstoner (teori) och sedan utgå från dem och lyssna vart det vill röra sig (gehör/praktik). Finns ju lika många sätt som sångare/arrangörer att lägga stämmor; parallellt, kvarhållningar, reellt, tonalt...
Tror också att en liiiiiiiten dos musikteori är nästan nödvändig om man ska analysera/diskutera det här med stämsång o arr.

Håller även med Figgelito om allt som han beskriver i sitt inlägg.
dereborn

Inlägg av dereborn »

hosse skrev:är ju fan bara att vråla lite i micken när det känns rätt.
Du e tuff du!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

dereborn skrev:
hosse skrev:är ju fan bara att vråla lite i micken när det känns rätt.
Du e tuff du!
nä, inte alls faktiskt. :wink:

men fan, spräck inte min bubbla! :D
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

orajt! Det är lugnt om ni kommer med lite "teori:iga" förklaringar det har jag inga problem med.

Kan någon förklara begreppen över- och understämma? Är det bara att det är en som ligger högre eller lägre än melodin?


En fråga som kanske är omöjlig att få svar på över internet: Hur tränar man upp vibrato på rösten? Jag gillar inte sångare som lägger vibrato överallt och hela tiden men jag har märkt att jag har knappt nåt vibrato alls ibland och det känns ganska jäkla stelt på dom längre tonerna. Vibrato med mun/käke eller nå hals-aktigt, vilka tekniker finns det? :P
Nu har jag inte tränat något alls på det då jag bara kom på det precis nu när jag skriver så det kanske är lättare. :oops:
Senast redigerad av knedy den sön 16 nov 2008, 15:54, redigerad totalt 1 gånger.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

dereborn skrev:Tror också att en liiiiiiiten dos musikteori är nästan nödvändig om man ska analysera/diskutera det här med stämsång o arr.
Ja, för att analysera/diskutera, absolut, men kanske inte alltid för att sjunga dem :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
dereborn

Inlägg av dereborn »

knedy skrev:...Kan någon förklara begreppen över- och understämma? Är det bara att det är en som ligger högre eller lägre än melodin? ...
Japp!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

dereborn skrev:
knedy skrev:...Kan någon förklara begreppen över- och understämma? Är det bara att det är en som ligger högre eller lägre än melodin? ...
Japp!
Och en typisk enkel överstämma brukar vara en ters/kvart/kvint över melodin? Och en understämma.....? Om det finns något sånt fusk?
Officiell stormästare i EB-orden
dereborn

Inlägg av dereborn »

knedy skrev:
dereborn skrev:
knedy skrev:...Kan någon förklara begreppen över- och understämma? Är det bara att det är en som ligger högre eller lägre än melodin? ...
Japp!
Och en typisk enkel överstämma brukar vara en ters/kvart/kvint över melodin? Och en understämma.....? Om det finns något sånt fusk?
Jaaa.... det beror ju bara på om det är en kille eller en tjej som sjunger lead, om låten ligger högt eller lågt i leadsångarens register, vilket kön resp register den som ska sjunga stämman har, vilken typ av låt det är och i vilken tonart den går. Etc Etc Etc

;-)
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

knedy skrev:
dereborn skrev:
knedy skrev:...Kan någon förklara begreppen över- och understämma? Är det bara att det är en som ligger högre eller lägre än melodin? ...
Japp!
Och en typisk enkel överstämma brukar vara en ters/kvart/kvint över melodin? Och en understämma.....? Om det finns något sånt fusk?
understämma ligger på samma sätt som en överstämma nästan ALLTID på ackordtoner. Om t.ex. melodi ligger på kvinten så blir det ju en understämma om sångare två sjunger tersen...inte sant?
Ska man köra ackordfrämmande toner i kören så gör man det nästan ALLTID i överstämmorna.
Här tycker jag att man ska lyssna på t.ex. Kings X eller JELLYFISH. De har förjäkla snygga sångarrangemang.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tarzan08 skrev:...
Ska man köra ackordfrämmande toner i kören så gör man det nästan ALLTID i överstämmorna. ...

Ehhh, va????
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Tarzan08 skrev:
Här tycker jag att man ska lyssna på t.ex. Kings X eller JELLYFISH. De har förjäkla snygga sångarrangemang.
Jaaaaa, så jäkla bra band med sjukt bra låtar!!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

I traditionell country t.ex. ligger det ofta ofta förhållningar (sus4 > upplösning eller 9-8 t.ex) i understämman.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Hmm... ok såhär då:
Kan någon rita upp en vanlig kortare melodi-bit på ett blankt notpapper, http://www.notationmachine.com/images/b ... _music.gif och lite exempel på stämmor?
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

dereborn skrev:
Tarzan08 skrev:...
Ska man köra ackordfrämmande toner i kören så gör man det nästan ALLTID i överstämmorna. ...

Ehhh, va????
hehe...jag kanske var lite off topic och tänkte på traditionell rock å pop
det där med country låter jag er som kan hålla på med
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jo och det är främst rock/pop-stämmor jag vill lära mig/känner behov av att kunna.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

knedy skrev:Jo och det är främst rock/pop-stämmor jag vill lära mig/känner behov av att kunna.
Shit man....vad är det du vill kunna? Skapa ett bra körpaket?
Pronlemet är ju att det inte finns några absoluta regler....Jag önskar att jag kunde dela med mej av det jag vet men jag går ju inte utifrån något klart och tydligt upplägg...när jag lägger kör på en låt så gör jag ju ett "head arrangement" där jag örst dubbar lead och sen bygger stämmor runt det.
Vilken "teknik" jag använder mej av för tillfället beror ju på vilken sorts stämning jag vill att kören ska ge. Vill jag att överstämman ska följa melodin hela tiden så är det ganska så ofta som man inte vill ha en 3e stämma som går hela tiden för att det då lätt kan låta country-esque...
Jag sjöng tex in körerna på Idol Olas schlagerlåt "Love in Stereo" och då vill jag minnas att jag ovanpå melodin som gick c c cccc d ddd e eee (mot ett c-dur ackord) lade en tersöverstämma(e e eee f ffff g gggg) och en som bara låg kvar på c som skapade en spänning ihop med melodin. Sen hade jag nog en understämma som gick g g ggg g ggg c ccc eller nåt där hoppet upp till c'et skapade en extra push på "eo" i stereo..;-)
Nästa fras så lade jag bara en understämma för att sen köra samma grej som i första följt av en svans där melodin gick gggg ff e dddd där jag plötsligt drog till med 2 överstämmor (cccc aa g ffff resp eee dd c aaa) och ngn understämma också....kanske...:FAAAAN VILKET SVAMMEL!!!!
I andra fall kanske jag bara skulle lagt dubbar på leaden och sen gjort ackordpacket som sjöng samma rytm som leaden men bara låg stilla på ackordstoner och bytte när man bytte ackord....

Jag skulle gärna vilja lära dej nåt men det spricker...sorry...=/
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Tarzan08 skrev:
dereborn skrev:
Tarzan08 skrev:...
Ska man köra ackordfrämmande toner i kören så gör man det nästan ALLTID i överstämmorna. ...

Ehhh, va????
hehe...jag kanske var lite off topic och tänkte på traditionell rock å pop
det där med country låter jag er som kan hålla på med
Jag fattar nog inte vad du snackar om , är jag rädd...vilka stämmor som kan komma att innehålla "ackordfrämmande toner" lär ju helt bero på om hur låten går och int eminst om man kanske har 2 understämmor...eller 2 överstämmor....eler.....eller....eller....;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar