Le Contrebasse skrev:
Ok. Musikpedagogik i USA tycks också ha en helt annan inställning till teori än vad vi har tex här i sverige, i vissa kretsar är det ju "fult" att kunna teori och vara intresserad av det.
Just det där att skissa med steganalys är grymt cool, har som sagt också stött på det en hel del. Det är ju också väldigt vanligt att jazzpedagoger använder sig av det och väljer att utesluta harmoniläran i vissa övningar och moment, det är ju faktiskt ett ganska bra supplement till harmonik, just eftersom det säger lika mycket.
Det du nämner med transponering är ju verkligen en stark fördel, grymt smidigt.
Jag kan t.o.m. gå så långt ibland att jag skriver t.ex. 2m - 5 - 1 i stället för ii - V - I om jag har bråttom. Jag har sett det göras så i Nashville-notering och där handlar det ju om att göra det så enkelt som det bara är möjligt. Jag tror att det kallas The Nashville Number System eller något liknande.
Att det bland många rockers anses fult med teori och notläsning har jag svårt att förstå. Visst, om du börjar i ett rockband så får du givetvis cdn i stället för en hög med noter men hur man kan tycka att man förlorar feeling av att kunna noter är för mig en gåta. Att
spela efter noter jämfört med att spela en låt man kan utantill gör nog ofta att man får lite mindre feeling beroende på att man måste ta en del av sin koncentration
från att spela varje ton så bra man kan
till att läsa men hur det skulle kunna påverka ens feeling i stort att kunna läsa och kunna förstå teori fattar jag inte. Det är ju snarare så att om man fattar teorin så kommer mycket automtiskt, man behöver inte memorera saker på samma sätt utan men vet redan vad man skall spela och då kan man återigen lägga mer koncentration på att
låta bra i stället.
Jösses, vad jag svammlar.