tks 212

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

JackBruce skrev:Snygga lådor du gör!
Tack! Om allt vill sig väl kommer det även dyka upp en låda med tolexlook inom kort... vissa tycker ju det är ännu snyggare ;)


JAPP, nu snackar vi!
Vinyl, kromade hörn och tygfront, en vinnare...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

GNUlars skrev:
JackBruce skrev:
tks skrev:Snygga lådor du gör!
Tack! Om allt vill sig väl kommer det även dyka upp en låda med tolexlook inom kort... vissa tycker ju det är ännu snyggare ;)

JAPP, nu snackar vi!
Vinyl, kromade hörn och tygfront, en vinnare...
Lars
Jag tycker den på bilden (som står hemma hos mig) är kanonfin. Sober och clean på ett bra sätt.

Och ja, jag får testa den!
Dögrävarn
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 10:28

Inlägg av Dögrävarn »

Wurth har svarta skruv.(tysk firma som har allt till bilindustrin)
Bilfirmor brukar handla av dom.
Kolla med någon bilverkstad

http://www.wurth.se/produktkatalog
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

200071 skrev:
GNUlars skrev:
JackBruce skrev:
tks skrev:Snygga lådor du gör!
Tack! Om allt vill sig väl kommer det även dyka upp en låda med tolexlook inom kort... vissa tycker ju det är ännu snyggare ;)

JAPP, nu snackar vi!
Vinyl, kromade hörn och tygfront, en vinnare...
Lars
Jag tycker den på bilden (som står hemma hos mig) är kanonfin. Sober och clean på ett bra sätt.
Vinyl och tygfront i all ära, men jag tycker också mitt helsvarta original är topptjusigt. Lådan får mig att tänka på Monoliten i 2001, vilket är hur coolt som helst!
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1124
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Svarta skruvar?Fraenkel har i stort sett allt inom skruv och mutter m.m.
Det hade dom senast jag kollade i alla fall.
http://www.infodirekt.se/item/192530
Tyvärr ingen hemsida bara telefonnr. och adress.
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Re: tks 212

Inlägg av Heyman »

Hur står det till? Har du tid för fler lådor eller har du fått de beställningar du klarar av?
Jag är allt lite sugen på en 2x12 men måste mäta lite innan jag bestämmer mig. Det ska ju funka med bottenlådan också.

Det är ju en himla skillnad på hur volymstarka olika lådor är och hur är dina?
Jag skulle ju helst se en logo och en bakpanel med specar (tror att man håller ett bättre andrahandsvärde då).

Måste man beställa snabbt som attan eller kommer du köra oskattat ett litet tag till? :)
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Tid för fler lådor kommer jag ha. Jag gör det på fritiden, men hinner nog med ett par lådor per månad om det finns intresse för det.

Det är rätt bra med volym ur lådorna. 101 dB@1W/1m, och det är ingen fantasisiffra.

2008 hade jag det som hobbyverksamhet och gick med förlust, i år kommer jag ta allting via det företag jag snart har igång. Jag väntar med alla beställningar tills allt pappersarbete är klart, går ut med information om det då. Hoppas det är klart till månadsskiftet.

Logo kommer jag ha till dess.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

tks skrev: Det är rätt bra med volym ur lådorna. 101 dB@1W/1m, och det är ingen fantasisiffra.

2008 hade jag det som hobbyverksamhet och gick med förlust, i år kommer jag ta allting via det företag jag snart har igång. Jag väntar med alla beställningar tills allt pappersarbete är klart, går ut med information om det då. Hoppas det är klart till månadsskiftet.

Logo kommer jag ha till dess.
Låter ju smaskigt värre. Men innebär företag dyrare lådor eller kommer du att kunna hålla samma pris ändå? Snygga är dom hur som helst.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Jag kommer behöva göra en liten prisjustering, men inte allt för stor faktiskt. Jag hoppas kunna sätta ett pris kring 3500 inkl moms för grundutförandet.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

tks skrev:Jag kommer behöva göra en liten prisjustering, men inte allt för stor faktiskt. Jag hoppas kunna sätta ett pris kring 3500 inkl moms för grundutförandet.

:clappy: :clappy: :dancy:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

..kan tillägga att jag testat och beställt...
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

tks skrev:Jag kommer behöva göra en liten prisjustering, men inte allt för stor faktiskt. Jag hoppas kunna sätta ett pris kring 3500 inkl moms för grundutförandet.
låter som ett bra pris, med tanke på vilket arbete du lagt ner på att utforma lådorna samt bygga dem låter det t.om. nästan lite för billigt men det har man väl aldrig tackat nej till? ;)

grundutförandet är den utan tweeter? kommer inte ihåg riktigt... :oops:
och är det lätt att koppla dessa ihop med andra lådor eller flera av samma med tanke på att det bara är 1 st speakonkontakt i dem?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

newheartshadow skrev: låter som ett bra pris, med tanke på vilket arbete du lagt ner på att utforma lådorna samt bygga dem låter det t.om. nästan lite för billigt men det har man väl aldrig tackat nej till? ;)

grundutförandet är den utan tweeter? kommer inte ihåg riktigt... :oops:
och är det lätt att koppla dessa ihop med andra lådor eller flera av samma med tanke på att det bara är 1 st speakonkontakt i dem?
Jag började ju med att bygga till mig själv, så all "skrivbordstid" jag har lagt ned var för byggena jag gjorde till mig själv. Sedan tycker jag det här är väldigt roligt, och det vore kul att experimentera med nya modeller, det ser jag fram emot som en kul fritidssysselstätning, inte arbetstid.

Grundutförandet är med 1x speakon och utan tweeter. Klädsel etc som på bild. Jag kör med två lådor utan problem eftersom jag har två utgångar för högtalarlådor i förstärkeriet, men att bygga dem med två speakonkontakter för vidarekoppling kommer jag erbjuda som "tillval". Då sätter jag dem dessutom på en försänkt plåt, vilket kan ses som ytterligare en fördel, annars är det en ytmonterad speakonkontakt. Allt för att hålla nere priset på grundmodellen. Vill man inte ha tweeter med nivåkontroll och dubbla speakon ska man inte behöva betala för det.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Gött, tänkte bara så du inte säljer dig för billigt, bra jobb ska ju ha bra betalt.

Visst fan, de flesta toppar har ju mer än en högtalarutgång... kanske inte speakon men det finns ju konverterare i såna fall.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1124
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

tks skrev:Jag kommer behöva göra en liten prisjustering, men inte allt för stor faktiskt. Jag hoppas kunna sätta ett pris kring 3500 inkl moms för grundutförandet.
Gott att höra!
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Om du kan göra lådor med tolex/vinyl + tygfront så köper jag 2st av dig :wink:

Nu har jag inte lusläst tråden så det kanske redan har nämts, men vad är det får yttermått på lådorna?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Boom skrev:Om du kan göra lådor med tolex/vinyl + tygfront så köper jag 2st av dig :wink:

Nu har jag inte lusläst tråden så det kanske redan har nämts, men vad är det får yttermått på lådorna?
Specifikationerna är:
2x12 Eminence
4 ohm, 500W
ca 20 kg, 60x60x40 cm. 1x speakon.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Tackar för info´n Mr Liten!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Boom skrev:Tackar för info´n Mr Liten!
Så lite så Herr Boom

Jag är MYCKET intresserad av hur denna låda låter.. Ska bli riktigt kul att höra någon dag..

(även om jag hellre skulle vilja ha en 115+110+skrika idag..)

:roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Liten skrev:
Boom skrev:Tackar för info´n Mr Liten!
Så lite så Herr Boom

Jag är MYCKET intresserad av hur denna låda låter.. Ska bli riktigt kul att höra någon dag..

(även om jag hellre skulle vilja ha en 115+110+skrika idag..)

:roll:
Jag tror faktiskt du kan ändra dig. Testade Basmartins låda lite försiktigt i går kväll. Med en ojusterad OLP med Delano hybridmick genom min Peaveytopp. Med micken i MM-läge lät det väldigt fett och gott med mycket punch, i jazzläget blev det som en åsnespark i mellangärdet ungefär.

Tks har sagt ungefär som så att hans lådor ska förmedla det du vill ha sagt med din bas och förstärkare och det tycker jag han lyckats suveränt med.

Jag sa till TKS att ett skäl att inte köpa den är att den är så avslöjande. :oops:
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Varje gång jag bläddrar i denna tråd så kommer det små anfall av GAS, men jag ska nog ta och hålla mig tills 4x12:an dyker upp.

Men det skulle onekligen vara riktigt roligt att prova en 2x12!!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Hellish skrev:Varje gång jag bläddrar i denna tråd så kommer det små anfall av GAS, men jag ska nog ta och hålla mig tills 4x12:an dyker upp.

Men det skulle onekligen vara riktigt roligt att prova en 2x12!!
Har bestämt att jag ska skaffa mig en. Får se hur det är ställt med ekonomin när Tks väl börjar att ta beställningar igen. Om du har vägarna förbi så får du testa :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

200071 skrev:
Liten skrev:
Boom skrev:Tackar för info´n Mr Liten!
Så lite så Herr Boom

Jag är MYCKET intresserad av hur denna låda låter.. Ska bli riktigt kul att höra någon dag..

(även om jag hellre skulle vilja ha en 115+110+skrika idag..)

:roll:
Jag tror faktiskt du kan ändra dig. Testade Basmartins låda lite försiktigt i går kväll. Med en ojusterad OLP med Delano hybridmick genom min Peaveytopp. Med micken i MM-läge lät det väldigt fett och gott med mycket punch, i jazzläget blev det som en åsnespark i mellangärdet ungefär.

Tks har sagt ungefär som så att hans lådor ska förmedla det du vill ha sagt med din bas och förstärkare och det tycker jag han lyckats suveränt med.

Jag sa till TKS att ett skäl att inte köpa den är att den är så avslöjande. :oops:
Oj.. är det så.. :hmm: måste testas helt enkelt!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Liten skrev:
200071 skrev:
Liten skrev:
Boom skrev:Tackar för info´n Mr Liten!
Så lite så Herr Boom

Jag är MYCKET intresserad av hur denna låda låter.. Ska bli riktigt kul att höra någon dag..

(även om jag hellre skulle vilja ha en 115+110+skrika idag..)

:roll:
Jag tror faktiskt du kan ändra dig. Testade Basmartins låda lite försiktigt i går kväll. Med en ojusterad OLP med Delano hybridmick genom min Peaveytopp. Med micken i MM-läge lät det väldigt fett och gott med mycket punch, i jazzläget blev det som en åsnespark i mellangärdet ungefär.

Tks har sagt ungefär som så att hans lådor ska förmedla det du vill ha sagt med din bas och förstärkare och det tycker jag han lyckats suveränt med.

Jag sa till TKS att ett skäl att inte köpa den är att den är så avslöjande. :oops:
Oj.. är det så.. :hmm: måste testas helt enkelt!
Japp... Sjukt tryck faktiskt. Mer botten än min 15-låda också...
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+
Inlägg: 546
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 11:54
Ort: Örebro

Inlägg av SUBurban »

Oh...!

Hoppas jag inte missar när larmet går, att det finns en i Örebro att testa...

Kommer 1x12an ner i 10kg, för 1750kr? :wink:
Basslab-representant - www.suburban.se
Skriv svar