Bb och A# - vad heter de...?
- Sir Realistic
- Medlem+
- Inlägg: 886
- Blev medlem: fre 01 aug 2008, 12:54
- Ort: Gamla Eken
Bb och A# - vad heter de...?
Har lite funderingar runt vad man egentligen ska kalla tonerna Bb och A#.
Jag menar - vad säger du om tonen Bb? Jag kallar den för Bess.
Och tonen A#, som på sätt och vis är densamma...? Jag säger Aiss.
Dessa termer kan ibland ge uttryck för förvirring och rena felspelningar i replokalen, hur är det rätt att uttrycka sig? Är jag helt ute och cyklar?
En medmusiker jag nyligen lirat med sa kort å gott B om Bb men det tycker jag är alldeles galet.
Om han sa H så förstod jag och jag tycker att B och H är samma sak men menade att B är samma sak som Bb. Eller...?
En annan jag spelat med hävdade envist att A# heter Ass...?
Jo du, tjosan...
Jag menar - vad säger du om tonen Bb? Jag kallar den för Bess.
Och tonen A#, som på sätt och vis är densamma...? Jag säger Aiss.
Dessa termer kan ibland ge uttryck för förvirring och rena felspelningar i replokalen, hur är det rätt att uttrycka sig? Är jag helt ute och cyklar?
En medmusiker jag nyligen lirat med sa kort å gott B om Bb men det tycker jag är alldeles galet.
Om han sa H så förstod jag och jag tycker att B och H är samma sak men menade att B är samma sak som Bb. Eller...?
En annan jag spelat med hävdade envist att A# heter Ass...?
Jo du, tjosan...
"Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."
- edvin
- Medlem++
- Inlägg: 4563
- Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
- Ort: Malmö
Re: Bb och A# - vad heter de...?
A# = AissSir Realistic skrev:Har lite funderingar runt vad man egentligen ska kalla tonerna Bb och A#.
Jag menar - vad säger du om tonen Bb? Jag kallar den för Bess.
Och tonen A#, som på sätt och vis är densamma...? Jag säger Aiss.
Dessa termer kan ibland ge uttryck för förvirring och rena felspelningar i replokalen, hur är det rätt att uttrycka sig? Är jag helt ute och cyklar?
En medmusiker jag nyligen lirat med sa kort å gott B om Bb men det tycker jag är alldeles galet.
Om han sa H så förstod jag och jag tycker att B och H är samma sak men menade att B är samma sak som Bb. Eller...?
En annan jag spelat med hävdade envist att A# heter Ass...?
Jo du, tjosan...
Bb = Bess
grejor
-
- Medlem+
- Inlägg: 718
- Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Silverfisk skrev:Jodå, om man säger H åt B, så säger man också B åt Bb.
+1
Det är nog den enda musikteori jag kan.....
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- GurraG
- Medlem++
- Inlägg: 5670
- Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
- Ort: Lund
Jag har bara en sak att säga: BA#!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Det är så där tyskarna uttrycker sig och sen har det smittat av sig lite under Hansa perioden, där ju delar av Sverige ingick. Ska tydligen varit någon tysk munk som fattade fel för en herrans massa år sedan och sen har dom aldrig lyckats fatta rätt igen.blackparkas skrev:Silverfisk skrev:Jodå, om man säger H åt B, så säger man också B åt Bb.
+1
Det är nog den enda musikteori jag kan.....
Man kan säga vad man vill tycker jag såvida man ALDRIG säger B när man menar Bb. Det är egentligen enda gången det kan gå rejält tokigt och det borgar för missförstånd. Personligen är det B och Bb som gäller.
Men Le Contrebasse har helt rätt vad det gäller Bb och A#. Beroende på vilken tonart man spelar i. Spelar man i B (H) dur, som är en korstonart, heter det A# (Aiss). Spelar man i F dur, som är en b-tonart, heter samma ljudande ton Bb.
Och skulle man råka skriva t.ex ett Db i noterna när man spelar i B dur så kallas det för enharmonisk förväxling och då får man pisk på fingrarna av musikläraren. Det är nämligen FEL att göra så. Förbjudet. Då kommer musikpolisen och bötfäller. Det är emot reglerna. Man ska inte blanda kors och b-förtecken. Den tonen ska heta C# och inget annat.
Just begreppet enharmonisk förväxling var nog ett av dom mest dumma saker jag lyckades lära mig på musikskolan. Jag har lyckats glömma mycket annat under dom senaste 20 åren som gått efter att jag gick ut skolan men INTE just uttrycket enharmonisk förväxling......
//J
Senast redigerad av Jan Hellman den tis 17 feb 2009, 20:51, redigerad totalt 1 gånger.
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Kan tillägga att JAG inte säger B om Bess...
Jag säger Bess och H el. B lite beroende på vilket humör jag är på...
Jag säger Bess och H el. B lite beroende på vilket humör jag är på...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
- GurraG
- Medlem++
- Inlägg: 5670
- Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
- Ort: Lund
Fsat det gäller väl strängt taget bara för instrument med fast intonation, som ett piano eller en bas med band? Såvitt jag har förstått det så behöver inte exempelvis A# och Bb klinga som samma ton på instrument med fri intonation, exempelvis en fiol eller när man sjunger. Jag kan dock inte hitta något på nätet som styrker mina påståenden, men jag tror att det har med temperering att göra...Hellboy skrev:Men Le Contrebasse har helt rätt vad det gäller Bb och A#. Beroende på vilken tonart man spelar i. Spelar man i B (H) dur, som är en korstonart, heter det A# (Aiss). Spelar man i F dur, som är en b-tonart, heter samma ljudande ton Bb.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Jo det stämmer att man spelar/intonerar ett Bb och ett A# klingande olika beroende på tonart fast inte när man spelar med en pianist vanligvis. Men stråkkvartetter och liknande gör det och dom kan ju intonera så att det låter mer rent (om dom är duktiga nog) än på ett piano som ju är stämt tempererat. Men det skrivs nog likadant i noterna för det om man nu medvetet inte väljer att bryta mot reglerna. Intoneringen har med tonarten att göra och av vad jag förstår är det just därifrån begreppet enharmonisk förväxling faktiskt kommer ifrån initialt. Man vill påvisa exakt vilken ton som ska spelas på ett ej tonhöjdsbestämt instrument. Och som, åter igen, Le Contrebasse påpekar så finns det musikarter/kompositörer som faktiskt utnyttjar detta genom att "felnotera" och t.ex. skriver ut A# i F dur för att medvetet påvisa att tonen ska intoneras lite högre i tonhöjd. Sen hur många i publiken som har förmågan att uppfatta skillnaden hör inte hit. Det är konst......GurraG skrev:Fast det gäller väl strängt taget bara för instrument med fast intonation, som ett piano eller en bas med band? Såvitt jag har förstått det så behöver inte exempelvis A# och Bb klinga som samma ton på instrument med fri intonation, exempelvis en fiol eller när man sjunger. Jag kan dock inte hitta något på nätet som styrker mina påståenden, men jag tror att det har med temperering att göra...
Vissa kompositörer som håller på med konstmusik väljer att inte använda sig av fasta tonarter alls utan skriver uteslutande ut förtecken framför varje not där det ska höjas eller sänkas. Framförallt i atonal musik. Min teorilärare ondgjorde sig över detta enorma övergrepp mer än en gång. Man riktigt såg på honom hur detta enorma brott borrade sig in i hans hjärta och sakta men säkert tog livet av honom.
//J
- GurraG
- Medlem++
- Inlägg: 5670
- Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
- Ort: Lund
Shut up...Roland skrev:I don't talk...I play...
Eller nej, jag menar quit playing, dude...
Eller jag menar, öh, snygg keps
Eller vänta, ful bas du har
Eller nej, stopp...
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- Rix
- Hedersmedlem
- Inlägg: 6801
- Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
- Ort: Växjö
- Kontakt:
- GurraG
- Medlem++
- Inlägg: 5670
- Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
- Ort: Lund
Jag är tilräckligt mycket av en folkisskadad teorinörd för att vid ett tillfälle ha skrivit ut ett cess i noter som jag gav till mina bandkamrater. De tyckte att jag var onödigt svår av mig: "kunde du inte skrivit ett b istället?", men jag tyckte att låten gick ju i ass, då finns det ju liksom inget b, det heter ju cess. Sån är jag.Hellboy skrev:Och skulle man råka skriva t.ex ett Db i noterna när man spelar i B dur så kallas det för enharmonisk förväxling och då får man pisk på fingrarna av musikläraren. Det är nämligen FEL att göra så. Förbjudet. Då kommer musikpolisen och bötfäller. Det är emot reglerna. Man ska inte blanda kors och b-förtecken. Den tonen ska heta C# och inget annat.
Och Rix, sjukt kul med Bb-er-W#-er!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
- Rix
- Hedersmedlem
- Inlägg: 6801
- Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Det är det Phytagoreiska kommats "fel". Om du vill kan du kolla här http://sv.wikipedia.org/wiki/Pythagoras_kommaGurraG skrev:Fsat det gäller väl strängt taget bara för instrument med fast intonation, som ett piano eller en bas med band? Såvitt jag har förstått det så behöver inte exempelvis A# och Bb klinga som samma ton på instrument med fri intonation, exempelvis en fiol eller när man sjunger. Jag kan dock inte hitta något på nätet som styrker mina påståenden, men jag tror att det har med temperering att göra...Hellboy skrev:Men Le Contrebasse har helt rätt vad det gäller Bb och A#. Beroende på vilken tonart man spelar i. Spelar man i B (H) dur, som är en korstonart, heter det A# (Aiss). Spelar man i F dur, som är en b-tonart, heter samma ljudande ton Bb.
- Klopper
- Hedersmedlem
- Inlägg: 18375
- Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
- Ort: Herd Island
- Klopper
- Hedersmedlem
- Inlägg: 18375
- Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
- Ort: Herd Island
Som i RFSU-R?Roland skrev:Låga R!Klopper skrev:R?Roland skrev:Men kolla vilken ton jag tar...
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
- Backlund
- Medlem++
- Inlägg: 4015
- Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
- Ort: Sandviken