tks högtalarlådor (112 / 212 / 215 mfl)

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Hellish skrev: Hur ser det ut med hemsidan, Tommy? Finns det nånstans där man kan se de olika lådorna och så? Kollade på länken i första inlägget men såg bara en 1x12 och en 2x12.
Fullt upp i veckan och bortrest i helgen, men efter det hoppas jag kunna ordna något.

De modeller jag byggt och som jag är nöjd med är:
112
212
215
115 (samma bredd som 112)

Följande modeller är på gång och det kommer finnas ett ex av varje inom några veckor, ska testas lite och om de inte låter dåligt (vilket de inte borde göra) kommer jag erbjuda dem också:
115 (samma bredd som 212)
1158 (1x15 + 1x8)
2128 (2x12 + 1x8)
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Walka skrev:hmm

2x15 + 8" i vinylklädsel och nivåkontroll till 8:an kan tänkas kosta?
8350 kr. Med två element som levererar låga frekvenser tycker inte jag det är lika nödvändigt med en nivåkontroll till 8:an. Nivåerna matchar varandra rätt bra, men det kan ju vara en trevlig funktion att lägga till.

2x15+8 är ingenting jag provbyggt, men en design jag funderat/räknat på.

Jag kommer antagligen justera priserna inom kort (blir väl i samband med att jag lägger upp en lite mer ordentlig hemsida). Var inte oroliga, det är ingen generell prishöjning som väntar. Förhoppningsvis kan jag sänka priset på 215 några hundra. Jag vet mer i nästa vecka.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

tks skrev:
Walka skrev:hmm

2x15 + 8" i vinylklädsel och nivåkontroll till 8:an kan tänkas kosta?
8350 kr. Med två element som levererar låga frekvenser tycker inte jag det är lika nödvändigt med en nivåkontroll till 8:an. Nivåerna matchar varandra rätt bra, men det kan ju vara en trevlig funktion att lägga till.

2x15+8 är ingenting jag provbyggt, men en design jag funderat/räknat på.

Jag kommer antagligen justera priserna inom kort (blir väl i samband med att jag lägger upp en lite mer ordentlig hemsida). Var inte oroliga, det är ingen generell prishöjning som väntar. Förhoppningsvis kan jag sänka priset på 215 några hundra. Jag vet mer i nästa vecka.
Mycket, mycket intressant. Nivåkontroll till 8" är mest för att kunna stänga av den/blenda ner den om jag vill. Inte för att jag egentligen tror att det på något vis skulle ta överhanden parad med 2st 15". Men kan man få bestämma över sina högtalare så gör jag gärna det. Yrkesskada antar jag... :D
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Runt 28 kg skulle vikten hamna på för övrigt.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
snakeinasack
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 14 apr 2009, 10:55

Inlägg av snakeinasack »

Vad tror du tommy, Kommer 2x15 lådan på 900 w klara en ampeg classic?
(Och kommer den låta minst lika bra som en 810?)
Fender P custom shop -59 relic, Fender P -62 RI, Fender Jazz -78, Lakland Darryl Jones 5:a, Hofner fiolbas -62. Larrivée P/J bandlös -86
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

snakeinasack skrev:Vad tror du tommy, Kommer 2x15 lådan på 900 w klara en ampeg classic?
(Och kommer den låta minst lika bra som en 810?)
Kom och testa min, så får du se. :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

snakeinasack skrev:Vad tror du tommy, Kommer 2x15 lådan på 900 w klara en ampeg classic?
(Och kommer den låta minst lika bra som en 810?)
Klara 300W är inga problem. Jag har kört en sådan med 650W, den trivs utmärkt, den är konstruerad för att klara upp till de angivna 900W.

Om vi pratar rent generellt mot en 8x10 så sprider en 2x15 ljudet lite jämnare, vilket många upplever som ett tydligare mellanregister. 8x10:an har oftast lite mer topp, men för övrigt är det jämförbart tryck.

När man matar på mycket effekt så är det stor skillnad i förmåga att klara djupbas utan att elementen börjar protestera. Jämfört med en sluten låda som Ampegs SVT 810 så kan man (beroende på vad det är för element som sitter i Ampegen) mata på 2-7 gånger mer effekt i det låga registret utan att högtalarelementen säckar ihop. Sitter det lite enklare element som inte har så lång slaglängd så klarar en sluten 8x10 inte mer än runt 200W (i värsta fall så lite som ~100W) i det lägre registret. Med vanlig fyrsträngad bas och 300W innebär det inga problem, men skulle man som jag köra med 650W och femsträngad/nedstämd bas fungerar det inte lika bra. Jag har aldrig testat någon 8x10 som fungerat till det jag spelar.

Nu är det kanske ett lite extremt fall. Under normala förutsättningar är det en jämnare match som i slutänden mest handlar om smak och tycke. Man får kanske väga in att min 215 väger ungefär 1/3 och kostar hälften av vad en Ampeg gör.

Jag tror funkys**t på forumet körde genom både en Ampeg 8x10 och min 2x15 i Glanshammar, han borde ha lite bra svar på hur skillnaden i ljud är.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Jag har spridit ditt rykte en bit i Sverige Tommy, och många undrar om det finns hemsida. Är den på G? :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Det kommer framöver. Det blir något riktigt simpelt i början, sedan ska jag låta någon som är bättre på sådant titta närmare på det :D
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

tks skrev:Det kommer framöver. Det blir något riktigt simpelt i början, sedan ska jag låta någon som är bättre på sådant titta närmare på det :D
Låter bra! Jag har minst två intressenter iaf :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

din hemsida ska vara svart.. ifall du inte visste det själv :D
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Busta B »

Är inne på en tks 112+115 till min fafnertopp, hur tror ni ljudskillnaden blir jämför med min 2x12 (ebs proline, 4ohm). Eller skall man satsa på 115+115? Spelar pop/rock/funk...
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Seaweed skrev:Jag har spridit ditt rykte en bit i Sverige Tommy, och många undrar om det finns hemsida. Är den på G? :)
Jag raggar kunder åt dig också, så snart måste jag få tummen ur och köpa en låda så att jag visa rent praktiskt hur de ser ut och låter. :D
Sås
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 24 jun 2009, 23:16
Ort: Uppsala

Inlägg av Sås »

Hej, är ny här på PB och allt beröm för tks har fått mig grymt sugen på en låda. Har du sommaruppehåll i tillverkningen eller hur snabbt kan du få fram en 112'a? Det är möjligt att du skrivit det innan men jag har missat det - vilket eminece element sitter det i 112'an? Jag har förstått att det inte är neo-elementet men har du testat det och vad tycker du i så fall om det?

Jag var ursprungligen ute efter en liten aktiv låda för små gig och akustiska sammanhang. Nu råkade jag bli rekommenderad en sida (http://www.41hz.com) av en synt-byggande kompis med, enligt uppgift mycket välljudande, små förstärkare. Så en fundering - skulle en tks112 med en liknande inbyggd förstärkare i kombination med en baspod kunna bli den ultimata lättviktslösningen??
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Busta B skrev:Är inne på en tks 112+115 till min fafnertopp, hur tror ni ljudskillnaden blir jämför med min 2x12 (ebs proline, 4ohm). Eller skall man satsa på 115+115? Spelar pop/rock/funk...
Jag har kombinationen 112 + 115 och tycker den är perfekt, lite rappare, lite mer högmid än med 2 x 115 (som jag testat eftersom jag hade två st 115 hemma till påseende). Skillnaden är inte dramatisk men hörbar. Dessutom skulle jag nog hellre skaffa en 215 än 2 x 115 om jag var ute efter två femtontumselement. Men vi är alla olika.

/Mats D
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Sås skrev:Hej, är ny här på PB och allt beröm för tks har fått mig grymt sugen på en låda. Har du sommaruppehåll i tillverkningen eller hur snabbt kan du få fram en 112'a? Det är möjligt att du skrivit det innan men jag har missat det - vilket eminece element sitter det i 112'an? Jag har förstått att det inte är neo-elementet men har du testat det och vad tycker du i så fall om det?

Jag var ursprungligen ute efter en liten aktiv låda för små gig och akustiska sammanhang. Nu råkade jag bli rekommenderad en sida (http://www.41hz.com) av en synt-byggande kompis med, enligt uppgift mycket välljudande, små förstärkare. Så en fundering - skulle en tks112 med en liknande inbyggd förstärkare i kombination med en baspod kunna bli den ultimata lättviktslösningen??
Jag kommer göra ett uppehåll i mitten på juli och vara utomlands två veckor, sedan sätter jag igång igen.

I 112:an sitter ett Eminence Beta 12A2. Jag har tittat på modeller med Neodymelement, och för en prisökning på 5-600 kr kan man spara in strax över 1 kg i vikt. Jag tycker inte den lilla viktbesparingen är värd det.

Ett annat problem med de flesta neo-12"-element är att de är konstruerade för att ge mer output mellan 1-5 kHz än jämförbara högtalarelement. Det ger det "high-tech"-ljud många förknippar neo-element med. Det finns 15"-element som har mer neutral karaktär, som jag använder till mina 15"-lådor, men när det gäller just tolvor har jag valt att inte använda neo-element för att få en mer traditionell ton som passar de flesta.

När det gäller inbyggnad av förstärkare så är det ingenting jag gör själv, men det skulle säkerligen gå att lägga till efteråt. Det beror lite på hur stora komponenterna är, tar de upp för stor volym inuti lådan kommer inte elementet kunna jobba som det är tänkt. Dessutom är det ganska begränsat med plats inuti. Går det att bygga en extern förstärkare behöver man inte riskera någonting. Jag hade valt den lösningen.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Sås
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 24 jun 2009, 23:16
Ort: Uppsala

Inlägg av Sås »

tks skrev:
Sås skrev:Hej, är ny här på PB och allt beröm för tks har fått mig grymt sugen på en låda. Har du sommaruppehåll i tillverkningen eller hur snabbt kan du få fram en 112'a? Det är möjligt att du skrivit det innan men jag har missat det - vilket eminece element sitter det i 112'an? Jag har förstått att det inte är neo-elementet men har du testat det och vad tycker du i så fall om det?

Jag var ursprungligen ute efter en liten aktiv låda för små gig och akustiska sammanhang. Nu råkade jag bli rekommenderad en sida (http://www.41hz.com) av en synt-byggande kompis med, enligt uppgift mycket välljudande, små förstärkare. Så en fundering - skulle en tks112 med en liknande inbyggd förstärkare i kombination med en baspod kunna bli den ultimata lättviktslösningen??
Jag kommer göra ett uppehåll i mitten på juli och vara utomlands två veckor, sedan sätter jag igång igen.

I 112:an sitter ett Eminence Beta 12A2. Jag har tittat på modeller med Neodymelement, och för en prisökning på 5-600 kr kan man spara in strax över 1 kg i vikt. Jag tycker inte den lilla viktbesparingen är värd det.

Ett annat problem med de flesta neo-12"-element är att de är konstruerade för att ge mer output mellan 1-5 kHz än jämförbara högtalarelement. Det ger det "high-tech"-ljud många förknippar neo-element med. Det finns 15"-element som har mer neutral karaktär, som jag använder till mina 15"-lådor, men när det gäller just tolvor har jag valt att inte använda neo-element för att få en mer traditionell ton som passar de flesta.

När det gäller inbyggnad av förstärkare så är det ingenting jag gör själv, men det skulle säkerligen gå att lägga till efteråt. Det beror lite på hur stora komponenterna är, tar de upp för stor volym inuti lådan kommer inte elementet kunna jobba som det är tänkt. Dessutom är det ganska begränsat med plats inuti. Går det att bygga en extern förstärkare behöver man inte riskera någonting. Jag hade valt den lösningen.
Du har PM
Hagström Jazzbas bandlös, Höffner fiolbas 57'a, specialbygge -Hagström Scandi kropp, Fender Jazzbas hals (Lönn) och EMG mickar samt en kontra av okänt ursprung!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Dags att uppdatera hemsidan lite Tommy? Finns ju bara 1x12 och 2x12 där! :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Det kommer en riktig hemsida snart. Måste bara bygga klart alla lådor och fota dem också :D

Med tur hinner jag få ihop det till nästa vecka, sedan åker jag på semester i två veckor, så annars blir det när jag kommer hem i augusti. Mycket annat på gång samtidigt. Gig idag t.ex!
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag kan vara sugen på en 212 om inte den som säljs beggad blir min! Kan man specialbeställa klädsel?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

FreCKo skrev: Kan man specialbeställa klädsel?
Coolt med klädsel som matchar Teletubbies-kostymen. ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

FreCKo skrev:Jag kan vara sugen på en 212 om inte den som säljs beggad blir min! Kan man specialbeställa klädsel?
Det går, men kostar tyvärr en hel del mer än filt och den svarta vinyl jag annars använder. Illröd, vit och orange vinyl går att köpa till ett hyfsat humant pris.

Jag antar att det är vinyl vi pratar om?
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

tks skrev:
FreCKo skrev:Jag kan vara sugen på en 212 om inte den som säljs beggad blir min! Kan man specialbeställa klädsel?
Det går, men kostar tyvärr en hel del mer än filt och den svarta vinyl jag annars använder. Illröd, vit och orange vinyl går att köpa till ett hyfsat humant pris.

Jag antar att det är vinyl vi pratar om?
Får se vad det blir faktiskt, har en p-bas hals + kropp som jag kanske får ett psykadeliskt 60-talsmönster på, så isf så kanske det blir en beställning på typ en vit låda utan fronttyg som jag fixar själv... :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6610
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

FreCKo skrev:
tks skrev:
FreCKo skrev:Jag kan vara sugen på en 212 om inte den som säljs beggad blir min! Kan man specialbeställa klädsel?
Det går, men kostar tyvärr en hel del mer än filt och den svarta vinyl jag annars använder. Illröd, vit och orange vinyl går att köpa till ett hyfsat humant pris.

Jag antar att det är vinyl vi pratar om?
Får se vad det blir faktiskt, har en p-bas hals + kropp som jag kanske får ett psykadeliskt 60-talsmönster på, så isf så kanske det blir en beställning på typ en vit låda utan fronttyg som jag fixar själv... :D
Vit låda = :tummenupp:
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Kultivator skrev:
FreCKo skrev:
tks skrev:
FreCKo skrev:Jag kan vara sugen på en 212 om inte den som säljs beggad blir min! Kan man specialbeställa klädsel?
Det går, men kostar tyvärr en hel del mer än filt och den svarta vinyl jag annars använder. Illröd, vit och orange vinyl går att köpa till ett hyfsat humant pris.

Jag antar att det är vinyl vi pratar om?
Får se vad det blir faktiskt, har en p-bas hals + kropp som jag kanske får ett psykadeliskt 60-talsmönster på, så isf så kanske det blir en beställning på typ en vit låda utan fronttyg som jag fixar själv... :D
Vit låda = :tummenupp:
+1

tänk vit 1x12 och en orange tiny terror som hemmarigg. dregel...
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Skriv svar