TKS lådor,vad ska jag välja?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
calleballe
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: lör 11 okt 2008, 09:34
Ort: Linköping

TKS lådor,vad ska jag välja?

Inlägg av calleballe »

Hej!

Nu är jag i fas med att min Tecamp Puma 350 ska få en ny hona att leka med...

Jag spelar pop/rock och gillar att ha ett rent och klart basljud, inte någon reagge bas fantast direkt.
Jag är ine på antingen en 2128 eller en 215.
Mest sugen är jag på en 215 men vet inte riktigt om den lever upp till mina förväntningar i dom ljusa tonerna...
Mitt sound är ett klart och strängit jazzbas ljud som är väldigt tydligt och knorrigt. (det ska höras om man spelar fel :) )

TKS ska komma så jag får provspela men vad tycker/tror ni?
//Calle Balle
Tecamp Puma 350, Maruszczyk Elwood 4:a (metallic blue, matching headstock)
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Med tanke på hur få det är som provspelat flera olika modeller tror jag det bästa svaret du kommer få är det du kommer fram till själv när du testar.

Har inte fått svar från lackeringsföretaget ännu, men jag hoppas på nästa vecka!
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
calleballe
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: lör 11 okt 2008, 09:34
Ort: Linköping

Inlägg av calleballe »

tks skrev:Med tanke på hur få det är som provspelat flera olika modeller tror jag det bästa svaret du kommer få är det du kommer fram till själv när du testar.

Har inte fått svar från lackeringsföretaget ännu, men jag hoppas på nästa vecka!
Ja det ska bli riktigt trevligt att få testa!
Jag kan inte mellan den 26/8 - 2/9 så är jag på semester...

Glorius sound here i come!
//Calle Balle
Tecamp Puma 350, Maruszczyk Elwood 4:a (metallic blue, matching headstock)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25870
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Här är vi nog många som väntar på fortsättning...
Medlem i PB50+
calleballe
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: lör 11 okt 2008, 09:34
Ort: Linköping

Inlägg av calleballe »

fieldflower skrev:Här är vi nog många som väntar på fortsättning...
Jo vars inte minst jag :)
Väldigt trevligt av TKS och komma till linköping och visa upp sina byggen så man får höra hur dom spelar...

Jag hoppas 215 lådan är som jag hoppas...!!!
//Calle Balle
Tecamp Puma 350, Maruszczyk Elwood 4:a (metallic blue, matching headstock)
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6611
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

Jag gillar 2x15. Inga problem att få strängigt jazzbasljud ur en 2x15, dock har jag tyvärr bara begränsad erfarenhet av just tks 215. 212:an däremot, är suverän. Så jag tror inte att du kommer bli besviken på 215 heller.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Ja hur gick det med lyssningen nu då? Blir det 215?
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Köp en Tecamp-låda.
Om du har en Tecamp-topp är det lika bra att investera i en bra matchande låda.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

41HZ skrev:Ja hur gick det med lyssningen nu då? Blir det 215?
Calle har åkt på semester nu, så han svarar gissningsvis inte i tråden innan han kommit hem (tror det var en vecka han ska vara borta), så jag kan försöka fylla i.

Han hade hoppats att en av lådorna skulle låta märkbart bättre än de andra, så skulle han beställa en sådan. Efter att han provspelat allihopa sade han "Varför måste du göra det så svårt för mig?" - han tyckte att alla lät bra, med olika fördelar för varje modell. Jag tror det lutade mest mot en 2128 eller 215 + diskanthorn, även om han var imponerad över smidigheten och hur mycket botten man ändå kunde få ut ur en liten rigg som 112+115.

Ett problem han har med sin nuvarande 4x10 är att få både honom och resten av bandet att höra vad han spelar i en bandsituation. Just nu hör bara den som lådan står vinklad mot. Eftersom vi bor så nära och det inte är några svårigheter att låna ut lådor till honom rekommenderade jag att han testar lådorna tillsammans med bandet, det är först då man verkligen märker hur det fungerar. Även om 215 sprider ljudet bra så ligger 1158/2128 i en egen klass på den punkten.

När han är tillbaka från semestern lånar jag ut några lämpliga lådor till honom för test med bandet - så fortsättning följer.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

juste av tks! Tummen upp från Mumin :tummenupp:
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Ja sedan fick även jag testa lådor medans han levererade lådor till en annan herre på forumet. Det var både lärande, intressant och trevligt.
Fick möjlighet att testa 115s, 1158 samt 215 med o utan diskanthorn(extralåda med endast diskanthorn).
Blev imponerad över den låga vikten och en del små men väl genomtänkta detaljer i konstruktionen.
Lådorna svarade fint på eq och hade botten så det räckte till o blev över.
Lite mörka i karaktären men så är jag också van vid 412, det var dock inga problem att kompensera med eq på stärken utan att det lät ansträngt.
1158 var imponerande "mjukt-tydlig" med en enorm botten, lät även bra när man stod lite på sidan om den.

Det uppstod även en del frågetecken men mest hur jag ska göra härnäst.
Komplettera med liten låda eller sälja mina lådor och skaffa helt nytt?
Ja ja, trevligt var det ialla fall.
Det blev bara en hemskt sen hemresa för herr tks.
Grym kille!
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Skriv svar