Kvinna i musikteoretiskt problem
- Dnilke
- VIP medlem
- Inlägg: 233
- Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42
Kul "rebus"
Det var lättare än ni tror!
Tips: Spela tonerna så hör ni (kanske?) vilken låt det är.
Ledtråd: i texten berättar huvudpersonen vilken stad han är ifrån och varför han känner som han gör om staden!
ska jag avslöja?
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
- Will
- Medlem++
- Inlägg: 4065
- Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33
Tänkte också på att man kanske ska spela tonerna. Är instrumentlös för tillfället så...Dnilke skrev:
Kul "rebus"
Det var lättare än ni tror!
Tips: Spela tonerna så hör ni (kanske?) vilken låt det är.
Ledtråd: i texten berättar huvudpersonen vilken stad han är ifrån och varför han känner som han gör om staden!
ska jag avslöja?
Do it!
Gibson Thunderbird IV
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Inte vare sig London Calling eller Till Paris med dom tonerna.... Om det nu inte är helt fullständigt felplankat i så fall.....Will skrev:Men duh det är ju den där "till paris, till paris ska jag rida på en gris..."
Det finns ju cyklar över hela staden där att hyra....
Antingen detta eller London Calling.
Dnilke säg det du tack
//J
- Will
- Medlem++
- Inlägg: 4065
- Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33
Tycker inte det liknar nån melodi egentligen . Man blir ju inte klok på vad korsförtecknena står förHellboy skrev:Inte vare sig London Calling eller Till Paris med dom tonerna.... Om det nu inte är helt fullständigt felplankat i så fall.....Will skrev:Men duh det är ju den där "till paris, till paris ska jag rida på en gris..."
Det finns ju cyklar över hela staden där att hyra....
Antingen detta eller London Calling.
Dnilke säg det du tack
//J
Gibson Thunderbird IV
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Samma här. Och mellanslagen är ju otroligt förbryllande. GA #.... Ska man inte skriva G A# för att vara tydlig.....? Jag får inte ut någonting av tonerna själv. Fattar inte. Men jag tror fortfarande att det är Amsterdam p.g.a. cyklar och flod e.t.c.....Will skrev:Tycker inte det liknar nån melodi egentligen . Man blir ju inte klok på vad korsförtecknena står förHellboy skrev:Inte vare sig London Calling eller Till Paris med dom tonerna.... Om det nu inte är helt fullständigt felplankat i så fall.....Will skrev:Men duh det är ju den där "till paris, till paris ska jag rida på en gris..."
Det finns ju cyklar över hela staden där att hyra....
Antingen detta eller London Calling.
Dnilke säg det du tack
//J
//J
- mackan
- Medlem+
- Inlägg: 1610
- Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
- Ort: Södertälje
Ja riktigt flummigt..Hellboy skrev:Samma här. Och mellanslagen är ju otroligt förbryllande. GA #.... Ska man inte skriva G A# för att vara tydlig.....? Jag får inte ut någonting av tonerna själv. Fattar inte. Men jag tror fortfarande att det är Amsterdam p.g.a. cyklar och flod e.t.c.....Will skrev:Tycker inte det liknar nån melodi egentligen . Man blir ju inte klok på vad korsförtecknena står förHellboy skrev:Inte vare sig London Calling eller Till Paris med dom tonerna.... Om det nu inte är helt fullständigt felplankat i så fall.....Will skrev:Men duh det är ju den där "till paris, till paris ska jag rida på en gris..."
Det finns ju cyklar över hela staden där att hyra....
Antingen detta eller London Calling.
Dnilke säg det du tack
//J
//J
A G# A G# A A# A G F D
D E C A G# A
Ser lite bättre ut, men de tonerna säger mig ändå ingenting...
- Dnilke
- VIP medlem
- Inlägg: 233
- Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42
VARNING, SPOILER!!!
Har ni inte hört:
Maybe it´s because I´m a Londoner, that I love London so...
Musikpolistillägg: det borde ha varit ett Bb istället för A# på ett ställe
Har ni inte hört:
Maybe it´s because I´m a Londoner, that I love London so...
Musikpolistillägg: det borde ha varit ett Bb istället för A# på ett ställe
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
- sixpanbass
- Medlem
- Inlägg: 457
- Blev medlem: tis 28 okt 2008, 21:08
- Ort: Uppsala
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qgqSkPtx2iA[/youtube][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v0MCHqTxOiU[/youtube]
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Jag får inte in den melodin till dom tonerna. Sorry men det låter fel i mitt huvud.Dnilke skrev:Har ni inte hört:
Maybe it´s because I´m a Londoner, that I love London so...
Musikpolistillägg: det borde ha varit ett Bb istället för A# på ett ställe
App app app app!!!! Inte blanda # och b-förtecken.... Enharmonisk förväxling. Förbjudet!!
//J
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Egentligen inte om man frågar någon klassiskt skolad som spelar ett ej tonhöjdsbestämt instrument. Fiol, t.ex. Dom intonerar A# och Bb olika beroende på tonart. Men för oss andra är det samma ton.....Will skrev:Btw... är inte aiss och bess samma ton?
Men, som jag skrev ovan, det faller under den förbjudna lagen som reglerar fenomentet "enharmonisk förväxling"......
//J
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 07 okt 2009, 14:51, redigerad totalt 1 gånger.
- sixpanbass
- Medlem
- Inlägg: 457
- Blev medlem: tis 28 okt 2008, 21:08
- Ort: Uppsala
- GurraG
- Medlem++
- Inlägg: 5670
- Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
- Ort: Lund
Som Hellboy skriver, nej, det är egentligen inte samma ton. På ett instrument där man intonerar fritt, typ fiol, bandlös bas eller sång är det olika toner, men på instrument med fast intonation, typ bandad bas eller piano så blir det samma ton.macahan skrev:Jag har alltid trott att enda skillnaden mellan Bb och A# är tonarten på pappret dvs. om det står b eller # direkt efter g-klaven/f-klaven.. är det fel?
Sen är det ju också så som du själv skriver, att man inte ska ha b-förtecken i en korstonart, eller kors i en b-tonart.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Jo egentligen så är det faktiskt fel. Man intonerar tonerna lite olika om man ska vara petnoga. Detta blir mer tydligt i en stråkkvartett än om man spelar med en pianist i och med att pianot är stämt temererat. En violinist intonerar olika (om det är en duktig violinist, vill säga!!) beroende på ackord och tonart tillsammans med andra ej tonhöjdsbestämnda instrument. Så det är faktiskt en tonal skillnad mellan ett A# och ett Bb. Men tempererat stämda gitarrer, bandade basar, pianon e.t.c. gör att det egentligen inte blir någon tonal skillnad i modern (pop/rock e.t.c.) musik.....macahan skrev:Jag har alltid trott att enda skillnaden mellan Bb och A# är tonarten på pappret dvs. om det står b eller # direkt efter g-klaven/f-klaven.. är det fel?
Jag spelade bandlös bas med några stråkmusiker för några år sedan. Rackarns vad dom klagade på min intonation. Men det händer ganska sällan att det klagas i rock och pop sammanhang. Moderna musiker är inte lika petnoga och det hänger med all säkerhet ihop med att man vant sig vid den tempererade stämningen. Det är lite halvfalskt mest hela tiden..... Men jag får klagomål på intonationen ibland från pop/rock-folk också. Jag är ganska dålig på att intonera.
//J
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Saxofonister och övriga blåsare intonerar hej vilt. Intonerar med mängden luft.....macahan skrev:jahaja.. men då stämmer det ju "indirekt" för samtliga instrument som har fast intonation, saxofon, etc..
Jag gick och försökte lära mig spela säckpipa för några år sedan. Otrolig skillnad på intonationen beroende på hur hårt man blåser. Lika så med flöjt och saxofon, som jag också gav mig på ett tag....
//J
- Dnilke
- VIP medlem
- Inlägg: 233
- Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42
Musikpolisen träder in igen
Inga ben i kors! Stämmer, men...
Eftersom låten i fråga är skriven i F dur så hör Bb hemma i skalan men inte A#, och tonen giss får ses som en kromatisk återgångston till tonen a.
Mycket riktigt, Bb och A# kan ibland ha olika tonhöjd men det är t o m så att varje ton t ex tonen Bb kan ha olika tonhöjd beroende på om den förekommer som grundton, ters, sjua osv
Inga ben i kors! Stämmer, men...
Eftersom låten i fråga är skriven i F dur så hör Bb hemma i skalan men inte A#, och tonen giss får ses som en kromatisk återgångston till tonen a.
Mycket riktigt, Bb och A# kan ibland ha olika tonhöjd men det är t o m så att varje ton t ex tonen Bb kan ha olika tonhöjd beroende på om den förekommer som grundton, ters, sjua osv
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...