tks högtalarlådor (112 / 212 / 215 mfl)

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Tommy. The master of elements.

Snygg hemsida. :tummenupp:
Användarvisningsbild
Richard
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:59
Ort: Västerås

Inlägg av Richard »

Schysst hemsida! Snygg, enkel och användarvänlig :thumbsup:

Jag är väldigt intresserad av en tks låda! När jag bara kommit fram till vad för topp jag ska ha till och hittar nån som jag har råd med kommer jag antagligen beställa en 212:a :)
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Föredömligt enkel sajt!
Har bara en fråga - är den byggd med frames? Det är väl detta man ska undvika om man vill att Google ska indexera sajten? Den kommer inte att dyka upp i Googles sökningar om den är byggd med frames. Eller har jag fel?
Men för oss som redan hittat den är det kanon:)
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Innan de åker till nya hem på prov imorgon och kanske skiljs för gott vill jag bara bjuda på en bild på de två 212:orna i orange vinyl tillsammans:

Bild

(Hemma i vardagsrummet är ljusaste platsen tillgänglig den här tiden på året/dygnet...)
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

tks skrev:Innan de åker till nya hem på prov imorgon och kanske skiljs för gott vill jag bara bjuda på en bild på de två 212:orna i orange vinyl tillsammans:

Bild

(Hemma i vardagsrummet är ljusaste platsen tillgänglig den här tiden på året/dygnet...)
AAAAH GAAAS!!
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Inlägg av John_D »

tks skrev:Innan de åker till nya hem på prov imorgon och kanske skiljs för gott vill jag bara bjuda på en bild på de två 212:orna i orange vinyl tillsammans:

Bild

(Hemma i vardagsrummet är ljusaste platsen tillgänglig den här tiden på året/dygnet...)
Fan det är en så stilren bild att man tror att den är fake ju! :)

Grymt snyggt! :tummenupp:
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Ojojoj... grymt coola!

Vad skulle en 215 väga med vanliga element? Inte neo?

Skoja inte va grymt en VIT 215 med en tiny terror bass 500 ovanpå skulle vara..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Evilbiker »

Liten skrev:Ojojoj... grymt coola!

Skoja inte va grymt en VIT 215 med en tiny terror bass 500 ovanpå skulle vara..
+1, skulle vara hur snyggt som helst!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Evilbiker skrev:
Liten skrev:Ojojoj... grymt coola!

Skoja inte va grymt en VIT 215 med en tiny terror bass 500 ovanpå skulle vara..
+1, skulle vara hur snyggt som helst!
Med orangetlackat galler!! ojojoj!!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Evilbiker »

och skulle säkert låta helt KING!
Användarvisningsbild
Slap me
Medlem+
Inlägg: 645
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 14:23
Ort: Go:teborg

Inlägg av Slap me »

tks, vilken är lev. tiden på en 215 med orangeklädsel (hmm vit kanske inte heller är fel!)?
Jag är lite osäker på om man skall ha diskanthorn eller ej.
Vilket blir priset på ovanstående låda (dels med och utan diskant)?
Användarvisningsbild
pr33d
Medlem+
Inlägg: 531
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:34
Ort: Piteå

Inlägg av pr33d »

Woho, blir att köpa en sån där efter jul.. eller kanske 2 =)
Fender Jazz * GK700rbII + ampeg 15"
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

John_D skrev: Fan det är en så stilren bild att man tror att den är fake ju! :)

Grymt snyggt! :tummenupp:
Ah, du kom på mig! Jag bygger inga lådor på riktigt utan sätter ihop dem i 3ds Max :roll:

Just det, du har ju sett dem på riktigt ;) Tack för komplimangen!
Liten skrev:Ojojoj... grymt coola!

Vad skulle en 215 väga med vanliga element? Inte neo?

Skoja inte va grymt en VIT 215 med en tiny terror bass 500 ovanpå skulle vara..
För mycket (för min smak). Uppåt 40 kg beroende på element. Kanske någonstans mellan 30-35 om man använder element med lite mindre magneter... men det är av en anledning jag använder just de elementen jag gör, andra lever inte upp till mina krav. De flesta element med neodymmagnet är nyutvecklade och med mycket jobb och utvecklingspengar bakom, och de är på många sätt bättre än många äldre designer.

Jag tror att det enda element utan neodymmagnet över 10" som Eminence tagit upp i sitt utbud de senaste åren är det jag använder i mina 112/212. Prestationsmässigt ligger det i klass med de nyutvecklade neotolvorna men med lite mer klassiskt ljud (som för övrigt inte beror på magneten...).
Slap me skrev:tks, vilken är lev. tiden på en 215 med orangeklädsel (hmm vit kanske inte heller är fel!)?
Jag är lite osäker på om man skall ha diskanthorn eller ej.
Vilket blir priset på ovanstående låda (dels med och utan diskant)?
Jag har varken vit eller orange vinyl "i lager" utan tar hem det som behövs för varje beställning, så det beror lite på om leverantören i sin tur har det i lager. Om de har det skulle byggtiden antagligen hamna på strax över tre veckor, annars beror det helt på när vinylen kommer. Vit/orange vinyl blir tyvärr mycket dyrare per meter än den svarta som jag köper mycket av på en gång. Priset hamnar någonstans över 7000 kr för en 212-600W med vit/orange vinyl, utan diskanthorn. Med diskanthorn är 500 kr till, ytterligare 300 kr om man vill ha nivåreglage till det.

Angående med/utan diskant så kan jag nog hjälpa till med lite ljudklipp, PM:a!
pr33d skrev:Woho, blir att köpa en sån där efter jul.. eller kanske 2 =)
:tummenupp:
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Förresten, jag ska iväg ett par dagar, åter onsdag, så ni vet om ni skickar PM men inte får svar. Låt det ligga kvar i utkorgen så svarar jag så fort jag är hemma. Med lite tur snabbare än så om jag har tid över och tillgång till internet när jag är borta.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Här kommer en till kombination i annan färg än den vanliga svarta som också fick passera vardagsrummet innan det bär av till deras nya hem imorgon.

Bild

Ni som ska till Norrtäljeträffen kan få kika på dem där.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Evilbiker »

Ojojoj, snyggaste du gjort....grymma!
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Inlägg av Pelleper »

--
Senast redigerad av Pelleper den tor 29 apr 2010, 11:39, redigerad totalt 1 gånger.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
97036
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 19 okt 2009, 21:38
Ort: Göteborg

Inlägg av 97036 »

De där vita var riktigt jävla snygga. Hade velat ha ett par sådana och sen en Orange Tiny Terror bas ovanpå. Jag vänder kåpan på mina Tiny Terrors så att de blir helvita (har tyvärr ingen kamera, men prova hemma om ni har en) och det hade sett fruktansvärt coolt ut tillsammans...
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Inlägg av anthax »

Hoppas tomten är snäll i år... En 215 vore inte fel.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

tks skrev:
Liten skrev:Ojojoj... grymt coola!

Vad skulle en 215 väga med vanliga element? Inte neo?

Skoja inte va grymt en VIT 215 med en tiny terror bass 500 ovanpå skulle vara..
För mycket (för min smak). Uppåt 40 kg beroende på element. Kanske någonstans mellan 30-35 om man använder element med lite mindre magneter... men det är av en anledning jag använder just de elementen jag gör, andra lever inte upp till mina krav. De flesta element med neodymmagnet är nyutvecklade och med mycket jobb och utvecklingspengar bakom, och de är på många sätt bättre än många äldre designer.

Jag tror att det enda element utan neodymmagnet över 10" som Eminence tagit upp i sitt utbud de senaste åren är det jag använder i mina 112/212. Prestationsmässigt ligger det i klass med de nyutvecklade neotolvorna men med lite mer klassiskt ljud (som för övrigt inte beror på magneten...).
Tommy:
Anledningen till att jag frågade är att jag tycker din 215 låter för "modernt" för min smak. Kommer försöka få till ett till test med gäddans gamla låda och min 210 innan den skickas till sin nya ägare. Minns att det lät så fördjävla bra med min 210a när vi testade hos dig.. men sen, när jag testat den "standalone" men min topp har jag upplevt att det inte låtit som jag vill.. framförallt lika varmt som då när vi hälsade på..

Står nu utan min DB115.. letar låda att köra med min 210a.. lutar åt en till likadan.. men jag vill vara säker först att jag inte ska ha en av dina 215-lådor... Formatet är så sjukt bra!
Att den skulle bli tyngre är för mig inget negativt.. den får gärna väga 40kg sålänge det låter gammalt, mulligt, varmt..

Jag mailar dig efter jag testat hans låda igen..

Inte en låda jag glömt!

Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1125
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Tommy:
Anledningen till att jag frågade är att jag tycker din 215 låter för "modernt" för min smak.

Ouch!
Du har väl haft din 215 ett tag och kört in den,och ändå låter den för modernt.
Jag har bara testat 215 lådan på tks-lådtestardag i Göteborg (kanske inte helt inspelad),och behöver nog höra den igen.
Jag är också ute efter ett varmt runt ljud.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Liten skrev: Anledningen till att jag frågade är att jag tycker din 215 låter för "modernt" för min smak. Kommer försöka få till ett till test med gäddans gamla låda och min 210 innan den skickas till sin nya ägare. Minns att det lät så fördjävla bra med min 210a när vi testade hos dig.. men sen, när jag testat den "standalone" men min topp har jag upplevt att det inte låtit som jag vill.. framförallt lika varmt som då när vi hälsade på..
Definiera "modernt". Jag är faktiskt inte med på hur du menar. Du tyckte den lät modernt efter att den blivit inspelad men inte från början? Det som händer med element när man spelar in dem är att de rörliga delarna mjukas upp; jag har faktiskt inte gjort några mätningar på det (ännu - det kommer!) men jag har hört med andra som gjort mätningar och säger att skillnaden blir klart märkbar - i bottenregistret - dvs när elementen mjukat upp sig får man ut mer botten.

Och till båda Anders - Jag har gjort inspelningar på ett antal olika högtalarlådor så man ska kunna lyssna och jämföra skillnaderna. Än så länge har jag inte riktigt alla modeller, och inspelningsförhållandena var inte perfekta, men det är nog intressant ändå. Jag hoppas få upp ljudklippen (tillsammans med fler uppdateringar) på hemsidan i veckan. Den 215 jag gjorde inspelningar på var 600W-versionen. Nya inspelningar på alla modeller kommer i februari/mars.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

ok, för en ovetandes metalbasist:

vad fan ska man ha förnåt?
jag har tänkt uppdatera hela min rigg och har kollat runt på massa olika lådor och toppar, men jag blir fan inge klokare...

den topp jag hittat hittills som är överlägset mest intressant för mig är nya EBS Fafner II som kommer nångång nu under våren. den ligger väl på ca 700w och kör på ett 2kanals system som är anledningen till min ENORMA gas.

när det kommer till lådor är jag däremot helt borta, enklaste svaret för mig är att EBS lådor borde matcha toppen bäst, men som gitarrist under många år med massa olika utrustning vet jag att fallet inte alltid är så.


så då hittade jag din presentation här på PB och var in på hemsidan och tittade runt, och det ser ju jävla bra ut.
2x15" är den coolaste setupen ever och din 2x12a med 8" element i verkar ju helt genialiskt.

men som sagt, jag VET ju inget igentligen utan jag går bara på den gamla beprövade magkänslan...

så vad bör jag köpa? jag spelar nedstämt i D på en 4.a och A på en 5.a så både top och låda lär fixa det.

Mitt ljudideal är mycket botten med ett genomträngande mellanregister om det hjälper.


hjälp mig!
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Kör Ashdown med neo element? Någon som vet?
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Jag har nyligen inhandlat en beggad TKS 2x12 och enbart testat den under ett rep.
Kör Rickenbacker nedstämt till B med helrörstopp och har tidigare haft en Trace Elliot 1818X (18" + 10") samt en 4x10" ovanpå den. Jag köpte TKSen för att få ner höjden och vikten lite.

Så hur funkade den till metalbas då? Shit vilken botten det var i TKS:en! Jag upplevde mer botten i den än i TE-lådan. En aning snålt mellanregister men det kan också bero på att jag enbart körde genom en av mina två preamps (den andra har jag mest för att få till mellanregistret och den är paj för tillfället).
Jag har inte testat TKS 2x12 med 8" men skulle gissa att den har MYCKET att erbjuda.

Jag kunde pressa lådan ganska hårt, inte max men då har jag en ganska kraftig topp och jag tror nog att den volymen jag testade med räcker för de flesta. Vi repar snorhögt.
Skriv svar