Själv undviker jag kontaktmickarnas alla nackdelar genom att oftastMatsD skrev:Min spontana reaktion på Kandy-miken är att den har betydligt högre output än andra jag testat och att den ger ett lite middigare mer fokuserat eller om man så vill hårdare ljud. Den högre outputen gör miken användbar ihop med fler prylar. Dock tycker jag det är ungefär lika svårt med denna som med andra kontaktmikar att placera miken och eq:a så att man får ett uppmikat ljud jag är nöjd med. Det blir alltid lite för burkigt, lite för rundgångskänsligt och vissa toner med resonanser som sticker ut på ett fult sätt. Faktum är att inga kontaktmikar jag provat på akustisk kontra ger ett bättre kontraljud än vad jag får ur min NS NXT elkontra och ljudet är defintivt inte lika hanterbart och lättkranat. För inspelning kan man ju alltid mika upp kontran med vanliga dynamiska eller kondensatormikar och få ett levande och fint riktigt kontraljud men i en livesituation där man som jag spelar med högljudda elförstärkta medmusikanter måste man oftast vrida på så mycket att det blir rejäla rundgångsproblem med den typen av uppmikning. Så det är lite knepigt att motivera att ta med den otympliga aktustiska kontran ut när besväret inte ens ger utdelning i form av bättre ljud. Elkontran är dessutom lättare att spela på. Den akustiska kontrans enda plus live är att den är så mycket snyggare men det räcker inte riktigt för mig. Allt detta sagt med reservation att jag är en färsking på att spela kontra, så det kan vara lite skit bakom spakarna också.
/Mats D
använda SBS-magnetmick när jag kör live med Flintstones.
Ingen bra reklam för mina egna prylar kanske, men eftersom
medhörningen ofta är dålig, och vår trummis spelar stenhårt,
så är det lättare att maxa stärkaren på scen utan att det börjar
runda, och soundet är tydligare än från en kontaktmick.
Publiken hör inte nån direkt skillnad ändå eftersom musiken är så slamrig.