Som alla vet så är detta kungen av mopeder! Förutom att den transporterar dig från punkt A till punkt B så ser den även till att du överglänser alla i din omgivning och att du får ligga obegränsat.....
Mja, iaf så har jag en stående i källarförrådet och ville kolla om nån här var intresserad. Det är en 70-talare, har för mig att det är en 74 men är absolut inte säker. Ganska fint bruksskick. Startar icke, då den stått ett par år, men tror den går igång rätt lätt om man ställer in tändningen och pillar och har sig en stund. Skickar även med en drös reservdelar, såsom extra förgasare och en uppborrad cylinder, störtbåge och lite kolvar och sånt junk (om man vill ha det då förstås).
Senast redigerad av Bullen den ons 14 apr 2010, 23:03, redigerad totalt 2 gång.
EDIT: sorry, såg nu att den var röd. är det originallacken? I så fall är det nog inte en 74. tror den röda bara fanns tidigare, samt kanske på en "snikmodell" som jag inte minns vad den hette.
...Dakota levererades i British racing green (endast första året) 1966, röd 1967-70, guld 1972-75 och till sist blå färg 1970-82, då tillverkningen upphörde.
Zyrran: Kanon, då fixar jag bilder så fort som möjligt!
Dereborn: Tanken är omlackad och har ingen aning om den vart i nån annan färg innan, eller om den är bytt på moppen nån gång, så även mopeden kan vara omlackad.
Dakotan var ju Puchs tuffaste och mest MC-lika modell, deras motsvarighet till Zündapp KS-50 typ. De fläktkylda motorerna var dock inte så balla och ofta rätt slöa.
Dakotan är lite nostalgi, bytte till mig en sån av en polare mot en påse amfetamin i mitten av 70-talet, nedplockad i atomer (förmodligen under inflytande av en annan påse amfetamin). Fick ihop den på ett par dar och gjorde en nätt förtjänst på den. Den hade ju ingen suck mot min vråltrimmade KS-50 som klarade tre man uppför vilken backe som helst och gjorde över 80 blås. Texas-styre var ju ett måste.
Får du igång den så du kan köra upp den till Stockholm så kanske jag slår till? Jag kan stå för soppan och om jag inte gillar den så kan jag stå för soppan hem igen. Men glöm inte att det är hjälmtvång på moppe nuförtiden, jag står inte för några böter
/Mats D
Senast redigerad av MatsD den ons 14 apr 2010, 03:12, redigerad totalt 2 gång.
MatsD skrev:Dakotan var ju Puchs tuffaste och mest MC-lika modell, deras motsvarighet till Zündapp KS-50 typ. De luftkylda motorerna var dock inte så balla och ofta rätt slöa.
Dakotan är lite nostalgi, bytte till mig en sån av en polare mot en påse amfetamin i mitten av 70-talet, nedplockad i atomer (förmodligen under inflytande av en annan påse amfetamin). Fick ihop den på ett par dar och gjorde en nätt förtjänst på den. Den hade ju ingen suck mot min vråltrimmade KS-50 som klarade tre man uppför vilken backe som helst och gjorde över 80 blås. Texas-styre var ju ett måste.
Får du igång den så du kan köra upp den till Stockholm så kanske jag slår till? Jag kan stå för soppan och om jag inte gillar den så kan jag stå för soppan hem igen. Men glöm inte att det är hjälmtvång på moppe nuförtiden, jag står inte för några böter
Ack... som 15 åring hade jag en sprillans Dakota 1973. GULD
Fin var den.... skulle kunna leta fram ett kort där undertecknad sitter på och gasar men låter bli
MatsD skrev:Dakotan var ju Puchs tuffaste och mest MC-lika modell, deras motsvarighet till Zündapp KS-50 typ. De luftkylda motorerna var dock inte så balla och ofta rätt slöa.
Dakotan är lite nostalgi, bytte till mig en sån av en polare mot en påse amfetamin i mitten av 70-talet, nedplockad i atomer (förmodligen under inflytande av en annan påse amfetamin). Fick ihop den på ett par dar och gjorde en nätt förtjänst på den. Den hade ju ingen suck mot min vråltrimmade KS-50 som klarade tre man uppför vilken backe som helst och gjorde över 80 blås. Texas-styre var ju ett måste.
Får du igång den så du kan köra upp den till Stockholm så kanske jag slår till? Jag kan stå för soppan och om jag inte gillar den så kan jag stå för soppan hem igen. Men glöm inte att det är hjälmtvång på moppe nuförtiden, jag står inte för några böter
Nä du det är i grunden en 68a KS50 ombyggd till en KS125 70a. Bara med originaldelar mycket jobb med många svåra delar att hitta för att inte tala om dyrt! KS125an tillverkades bara 1970 i detta utförande(mopperam) så det är lite av Holy Grail för Zündappfolket! Syssla med basar är förhållandevis en billig hobby!
anli skrev:Ack... som 15 åring hade jag en sprillans Dakota 1973. GULD
Fin var den.... skulle kunna leta fram ett kort där undertecknad sitter på och gasar men låter bli