Förslag på regler för säljtrådar!

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av TDHP »

Det har ju pratats om att det eventuellt ska finnas lite "hållregler" för säljtrådarna och det kom upp nyss igen. Tänkte alla kunde posta förslag på såna regler här så får vi se om vi kommer fram till nåt!

Shoot!
Senast redigerad av TDHP den fre 05 mar 2010, 15:36, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Chukka
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 16:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Chukka »

- Prisidé är väl bra
- Om något ev är defekt hoppas jag verkligen att man skriver det klart och tydligt. En liten beskrivning i allmänhet är ju ofta trevligt ändå.
- Byten - intressanta? Isf vad?
- Ingen bild ingen GAS ;) Nej men bild är ju ofta bra
- Var föremålet finns
- Om det kan skickas

Typ?
Fender
Rickenbacker
Ampeg
Hagström
Löfving
Retrospec
Sansamp
Diamond
etc
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Ingen OT förrän den är såld?
Om man har synpunkter på priset eller varans kvalité ska det framföras på ett snyggt och upplysande sätt, eller inte alls!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Inget - "kolla jag säljer en likadan"
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Det är ju alltid trevligt med bild och pris, men det finns ju fall där det kan vara knepigt - när man inte vet vad prylarna kan vara värda, och när man bestämt sig för att sälja något som står i en lokal man inte har tillgång till på en vecka, det kan ju vara skönt att få ut annonsen först, och ordna bilden senare om det behövs. Att ha krav på att alla annonser måste ha bilder är kanske inte så bra, men bild hjälper nog definitivt säljaren att få igenom affären ;)

Något som bör finnas med är var prylarna finns. Många som säljer glömmer skriva det, och har inte fyllt i var de bor i profilen heller.

Jag tycker inte det borde vara ett hårt regelverk med saker som måste stå med i annonsen, med hot om radering om det inte uppfylls, utan snarare en sticky överst i varje annonsforum med namn i stil med "Läs detta innan du lägger in din annons" eller så.

I stickyn borde det stå sånt som man vill ha i annonsen. Följande saker exempelvis:
*Ha gärna med bild och pris samt specifikationer, mått vikt etc. Finns det inte med i annonsen från början kommer det antagligen dyka upp frågor om det förr eller senare
*Om du inte fyllt i var du bor i din profil, glöm inte att skriva var sakerna finns, samt om det bara är avhämtning som gäller, eller om det går bra att skicka.
*När sakerna är sålda, sätt ett [Såld!] eller liknande framför annonsrubriken, men låt gärna annonsen vara kvar, så kan man gå tillbaka i annonsforumet och titta på gamla annonser och se vad saker sålts för och bilda sig en uppfattning om vad en viss pryl kan vara värd.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8590
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Det finns en del kloka tankar om detta här:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=32342
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Håller helt med dig tks!

Det ska mer handla om råd än regler! Men vet man hur vi vill att det ska se ut så är det lätt att skriva en kommentar varför man inte gjort så. Då slipper man en massa onödigt tjafsande.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Ge annonsören möjlighet att redigera den egna säljtråden. Alternativt att annonsören sätter upp regler för tråden som övriga ska följa. Ingen OT eller Inga kommentarer t.ex.

//J
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ger man säljare möjlighet att redigera själv så får man ju även möjlighet att ta bort kommentarer som tex "hörru du, den är är ju snodd!" eller annat som faktiskt kan vara bra att veta. Eftersom vi nu har forumvärdar är det ju nästan alltid nån av oss som är inloggad och kan åtgärda oönskade poster direkt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jag tycker det ska vara högt i tak i kommentarerna så länge diskussionen handlar om det som säljs och den som kommenterar inte är otrevlig. Onödiga kommentarer som "vad fin/ful den är" eller "om jag hade pengar skulle jag köpa" kan vi kanske avhålla oss från. I övrigt får väl formuvärden/moderatorn i samråd med en missnöjd annonsör rensa bland kommentarerna om det svävar iväg, svårare än så är det väl inte. Men samtidigt tycker jag annonsörer på ett forum får tåla lite också, t ex kommentarer om priset.

/Mats D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Håller med Mats.

Dock så tycker jag egentligen inte "Oj vad fin, hade jag pengar...." stör sådär jättemycket egentligen.
Klart det blir lite tradigt om man går in med jämna mellanrum och har 3 nya sådana kommentarer varje gång...
Men annars är det ju liksom en gratisbump.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Min bild, riktpris eller iaf ett lägsta pris om man vill ha budgivning.
Även om man inte har ett hum om vad prylarna är värda ibland kanske man kan sätta något som man inte tänker gå under. Är det för högt så kommer ju någon nämna det iaf och är det lågt så kommer det förmodligen också vara någon som nämner det....

Och plats som sagt.
Men jag tror redan jag sagt detta i nå´n tråd i ärendet.....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag tycker ju att en bild på den faktiska varan och iaf ett riktpris bör finnas från början, om inte annat för att slippa 4-5 kommentarer om det i varje tråd.
Har man inte det så bör man väl iaf skriva varför eller att det kommer.
Sen tycker jag väl iof att bara "bud" är ok, men då bör man ju inte gnälla om det kommer skambud. Det kan ju också vara en god idé att nämna i annonsen om man är allergisk mot kommentarer av nån annan än faktiska intressenter, men en sån kommentar gör ju iaf för mig annonsen lite mer ointressant... :roll:
Det är ju fortfarande ett forum och ingen ren annonsmarknad. Men som sagt, gör man en vettigt formulerad annons med den information som kan behövas så slipper man ju det mesta av oönskade kommentarer. Jag kan väl ibland tycka att kommentarer som "fy fan så dyrt, den får du aldrig såld!" kan tas som ett tips PM i första hand.

Men tanken med "regler" för annonser är väl inte att det ska bli slaviskt utan att slippa obefogad OT i säljannonserna. Vilket iof bara är att be en forumvärd bromsa om det går överstyr.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Äh, bilder, pris och vart den finns och om man kan tänkas skicka (gäller stockholmarna) tycker jag är ett krav som inte alls borde vara svårt att uppfylla.
Förmodligen har 98% en digitalkamera och 99% har en kamera i sin mobil.
Övriga har förmodligen en polare som rätt snabbt kan fixa en bild.
Självklart så kan man ju skriva "bilder kommer inom kort" men då ska bilderna vara uppe på någon dag också anser jag.

Bud tycker jag också bör vara ok, men som sagt så ett någorlunda riktpris eller ett pris man inte går under borde kunna accepteras.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Max en BUMP/dag. :lol:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag tycker inte att det ska finnas några regler eller krav för säljtrådarna, men däremot tycker jag att man bör kunna undvika OT om trådskaparen så önskar. Men vadå egentligen, det är ju bara en tråd på ett forum...
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Bild och pris gör det hela mycket mer intressant IMO. Jag tror generellt sett att ett angivet pris ökar chansen att hitta en köpare rätt rejält. Annonser av typen "intressekoll" eller "bud" utan ens en priside tenderar jag att förpassa i glömska rätt fort, även om objektet i sig kan vara intressant.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+
Inlägg: 1248
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 02:35

Inlägg av shadewind »

macahan skrev:Jag tycker inte att det ska finnas några regler eller krav för säljtrådarna, men däremot tycker jag att man bör kunna undvika OT om trådskaparen så önskar. Men vadå egentligen, det är ju bara en tråd på ett forum...
Håller nog med här...
Det seriösa brukar alla ta i PM ändå. Tycker mest att själva säljtråden är som en diskussionstråd om själva föremålet.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Klart man skall få kommentera varan i positiva ordlag och även diskuterar den. Kan ju vara hur intressant som helst. Gratis reklam för säljaren.
OT är dock förbjudet tycker jag.
Var varan finns, om den kan skickas samt bild och pris är kanske inte 100% krav men väldigt önskvärt.
Bara bud gillar jag inte. Då skall i så fall veta vad högsta budet ligger på, ala tradera. Ett önskat pris samt möjlighet till bud är väl ok annars.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Man ska väl kanske tänka lite att dessa "annonsutformningsförslag" snarare än "regler" mycket är till för nykomlingar på forumet för att veta hur en annons gärna bör vara utformad. Vi som har varit här ett tag kommer ju ändå att skriva vad vi vill. :wink: :lol:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

TDHP skrev:Man ska väl kanske tänka lite att dessa "annonsutformningsförslag" snarare än "regler" mycket är till för nykomlingar på forumet för att veta hur en annons gärna bör vara utformad. Vi som har varit här ett tag kommer ju ändå att skriva vad vi vill. :wink: :lol:

Håller med där.

Goda råd är mycket bättre än regler i det här fallet.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Hur går det, blir det några klistrade trådar med tips på annonsutformning?
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Inlägg av olabola »

Om man inte tänker sälja, behöver man inte starta en säljtråd.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det känns lite som om det är upp till säljaren. Om man vill få prylarna sålda så sätter man ut pris, bild och beskrivning...

Däremot kan vi väl vara överens om att inte trasha en säljtråd med meningslösheter?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar