Supermarine Spitfire.....

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Supermarine Spitfire.....

Inlägg av Jan Hellman »

Ok. Det här kanske inte roar någon annan än mig men.....

Fick precis reda på att man kan köpa en splirrans ny Spitfire! Som byggsats om man vill. Tillverkade i Australien i aluminium. Väger mycket mindre än originalet som byggdes fram till 1948 och ger samma prestanda med en 500 hk motor i jämförelse med originalets 2.000 hk Rolls Griffon, som ersatte den tidigare Merlin motorn.

http://www.supermarineaircraft.com/

Coolt va?? :D

//J
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Inlägg av olabola »

Men har den tillräckligt vrid för att slå runt på startbanan om man drar på fullt?
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Inlägg av midlifecrisis »

Herreminje, så häftigt. Inte så långt från där jag bor finns ett flygfält som är fullt av gamla WW2 war birds. Spitfires, Mustanger osv. Ljudet från moterna är helt magiskt.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Precis hur tufft som helst - men varför inte i skala 1:1 ?? 755, 80% eller 90% skala känns ju bara ... fånigt. Det är inte som att de blir så där jättemycket mindre!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

enor skrev:Precis hur tufft som helst - men varför inte i skala 1:1 ?? 755, 80% eller 90% skala känns ju bara ... fånigt. Det är inte som att de blir så där jättemycket mindre!
Dom är större än man tror när man står bredvid en gammal original Spitfire. Ingen aning om varför dom bygger dom lite mindre men pris/flygegenskaper och avsaknad av vapen/eldkraft gör kanske att det är mer logiskt att bygga dom mindre. Ingen aning. Jag spekulerar. Men jag tycker att det är helcool att någon faktiskt bygger Spitfires. Trots att dom är 10 % mindre. :)

Jag tänker inte köpa någon. Har inte råd. Eller flygcert. :roll:

//J
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Inlägg av olabola »

Annars har jag sett ett par Draken till salu hyfsat billigt. Fast dom är svåra att landa..arslet skrapar gärna i marken om man e oförsiktig. Å så har ju fotogenen blitt så dyr nere på OK.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

olabola skrev:Annars har jag sett ett par Draken till salu hyfsat billigt. Fast dom är svåra att landa..arslet skrapar gärna i marken om man e oförsiktig. Å så har ju fotogenen blitt så dyr nere på OK.
En Spitfire flygs gärna på alkylatbensin. Det var till detta alkylatbensinen skapades. Inte heller direkt billigt. :)
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Dom hävdar på sin hemsida att det har med priset att göra... men jag undrar. Känns inte som att pengarna direkt är något problem för den som ger sej på att bygga nåt sånt! Men det är supertufft att dom gör det... jag älskar också war birds.
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Coolt. Riktigt coolt.
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

är du flygintresserad kan jag tipsa om att det står en Stuka i östersund , en polares farsa samlar på plan och militärsaker i övrigt.. den är i fungerande skick men har belagts med flygförbud vad jag vet..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Den gamla DC3:an som i många år var fik i Societetsparken i Norrtälje är numer renoverad och står vid hotell Roslagen i N-e. Vet inte om den är flygbar än, men det är nog planen iaf.

Bild

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Man borde kanske passa på och beställa en ny Spitfire så länge fabriken i Australien står kvar. Helt plötsligt dyker det väl upp ett gäng kit-byggda He-111 och bombar skiten ur den.

//J
Användarvisningsbild
MVI
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:14
Ort: Sollentuna

Inlägg av MVI »

TDHP skrev:Den gamla DC3:an som i många år var fik i Societetsparken i Norrtälje är numer renoverad och står vid hotell Roslagen i N-e. Vet inte om den är flygbar än, men det är nog planen iaf.

Bild

Bild
Jag är skeptisk till att den någonsin kommer att flyga igen, visserligen var plåten riktigt fin när jag var med och strippade den i början av 90-talet. Men det var så mycket bortkapat av vingbasen, tror de hade haft ingången där? Tror dessutom att man är tvungen att byta samtliga nitar, det blir dyrt, för dyrt!
Som kuriosa kan jag nämna att den var med över Arnhem...
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Hellboy skrev:Man borde kanske passa på och beställa en ny Spitfire så länge fabriken i Australien står kvar. Helt plötsligt dyker det väl upp ett gäng kit-byggda He-111 och bombar skiten ur den.

//J
:lol:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Det här har ju egentligen ingenting med någonting över huvudet taget att göra men.....

Bild

En Smart stridsvagn..... :D

//J
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

TDHP skrev:... det är nog planen iaf.
Ordvitsare där.. ;)
Användarvisningsbild
yak52
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 12:25
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Supermarine Spitfire.....

Inlägg av yak52 »

Hellboy skrev:Ok. Det här kanske inte roar någon annan än mig men.....

Fick precis reda på att man kan köpa en splirrans ny Spitfire! Som byggsats om man vill. Tillverkade i Australien i aluminium. Väger mycket mindre än originalet som byggdes fram till 1948 och ger samma prestanda med en 500 hk motor i jämförelse med originalets 2.000 hk Rolls Griffon, som ersatte den tidigare Merlin motorn.

http://www.supermarineaircraft.com/

Coolt va?? :D

//J
Kul, kul och åter kul!

För ett antal år sedan tittade jag på en liknande byggsats till en nedskalad P51 Mustang som påminde om denna. Det slutade med att jag istället köpte en rysk Yak52. Stjärnmotorn i den med 9-cylindrar lät väldigt vackert och trots att maskinen var mycket bastant byggd, så var flygplanet kul att flyga och klart lättrörligt i luften.

Det skiljer sig förmodligen en hel del på de här lite minskade modellerna jämfört med fullskala, men på lite håll ser ju den här Spitfiren så herätt ut.

/Martin
Senast redigerad av yak52 den fre 05 nov 2010, 21:09, redigerad totalt 2 gång.
http://www.floydshotel.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Japan, Rickenbacker 4001v63, Landola akustisk bas
Mesa Boogie WalkAbout 12
Acoustic 220 och Acoustic 330 ~ Acoustic 406
Rickard_1970
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 05 nov 2010, 20:59

Inlägg av Rickard_1970 »

Vad kan en sån vara värd? 90% skala, tvåsitsig, färdigbyggd och klar? Är det en oöverstiglig byråkrati att få en sån reggad?
Skriv svar