Jag sitter och lirar Beatles "Hello goodbye" via en nedladdad basstab och jag får till allt i den låten utom detta nedanstående i slutet av låten.
(detta segment är från runt 02:35 och framåt i "hello goodbye" för referens)
Nybörjare som jag är, så är jag osäker på hur jag ska placera fingrarna för bästa effekt.
Mina första försök har varit tummen på E-strängen och lill & ring fingrarna på D-strängen men även om jag får till det hyfsat så känns det inte riktigt rätt ändå..(eller så är jag bara ovan i sådana handpositioner). Alternativet som jag ser det är pekfingret på E och lillfingret på D, men det känns lite sämre och jag får svårare att få ut ljudet snyggt nog.
Om jag läser rätt så är det lite oktavspel och då är det nog inte helt fel om du övar lillfingret lite så att du använder pekfingret på E-strängen och lilla vicke vire på D-strängen. Kan kännas lite ovant i början men bara kämpa på så har du igen det
Ah oki! Jo man spänner dfeinitivt muskler man inte är van vid med pek och lillfingret där . Det gäller väl att öva upp styrkan först och sen kommer snabbheten med automatik.
Hmm, E och D samtidigt spelas i Man In The Box av Alice In Chains. Riktigt bra gammal Seattlegrunge och jag blev faktiskt lite glad när jag läste topicen. Men fel hade jag...
Keep on rocking motherfuckers...
Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
mågis skrev:Hmm, E och D samtidigt spelas i Man In The Box av Alice In Chains. Riktigt bra gammal Seattlegrunge och jag blev faktiskt lite glad när jag läste topicen. Men fel hade jag...
Alternativet är att använda pek och ringfingret då du troligen har mer kraft i ringfingret, vilket då borde ge snyggare ton. Förutsättningen är ju att händerna är stora nog. Själv brukar jag växla mellan lill och ringfingret vid oktavspel för att jag inte har kraft nog när det är mycket av den varan, tex i discobandet.
If it ain't got groove it ain't got soul... Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
mågis skrev:Hmm, E och D samtidigt spelas i Man In The Box av Alice In Chains. Riktigt bra gammal Seattlegrunge och jag blev faktiskt lite glad när jag läste topicen. Men fel hade jag...
Jag gillar Alice in Chains med vettu!
Sweet som fan. Har du tänkt på hur surt det låter i "Man In The Box"?
E+D+massa sång...
Keep on rocking motherfuckers...
Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
FredHall31 skrev:Ah oki! Jo man spänner dfeinitivt muskler man inte är van vid med pek och lillfingret där . Det gäller väl att öva upp styrkan först och sen kommer snabbheten med automatik.
Tack gubbs!
Handlar inte så mycket om styrka, utan om balans, såvida du inte har monstruös stränghöjd.
Ett litet knep är att inte trycka ner båda tonerna samtidigt, utan släppa pekfingret när du trycker ner med lillfingret och vice versa. Att hålla ett och samma grepp hela tiden blir statiskt och är lite mer tröttande än när man rör lite på handen.
När man i sådana här sammanhang talar om lillfinger, behöver det inte nödvändigtvis betyda att lillfingret gör hela jobbet själv! Vänsterhandens lillfinger är, för en högerhänt person, förmodligen det finger man använder allra minst i vardagen så det är naturligt att man inte har så mycket styrka i det...
Gör såhär (exemplifierar med en G-oktav): Pekfingret på E-strängens band 3, sedan sätter du ringfingret antingen på D-strängens band 4 eller "i början av" band 5, beroende på hur stor hand du har. Ringfingret gör sedan "grovjobbet" så att säga, och så låter du lillfingret stå för "sista lilla dutten" vid den korrekta positionen på band 5. På detta sätt behöver du inte sträcka för mycket och du lägger inte heller orimlig last på lillfingret. Efter hand som du övar kommer du att finna att du automatiskt använder "ringfingerhjälpen" mindre och mindre allt eftersom lillfingret blir starkare.
Det är inte många på klotet som har sådana monsterhänder att man klarar ett oktavgrepp vid band 3-5 med pek- och ringfinger utan att nästan sträcka sönder handen! Respekt till er som fixar det.
Jag kan ännu inte sträcka mitt rinfinger så långt ännu som ni föreslår. Det går med pekfinger på E, band 4 och lillfinger på D band 6 så som i "Hello Goodbye" kräver, men inte med ringfingeret på sistnämda bandet. Om det bara vore två band rakt åt sidan så hade det inte varit något problem (för mig) men nu är det också två strängar ovanför.
Jag skulle naturligtvist kunna "hoppa" så hela handen rör sig fram och tillbaka men det låter inte bra när jag gör det. Jag vill hellre ha handen så stilla som möjligt och använda fingrarna istället.
FredHall31 skrev:Jag kan ännu inte sträcka mitt rinfinger så långt ännu som ni föreslår. Det går med pekfinger på E, band 4 och lillfinger på D band 6 så som i "Hello Goodbye" kräver, men inte med ringfingeret på sistnämda bandet. Om det bara vore två band rakt åt sidan så hade det inte varit något problem (för mig) men nu är det också två strängar ovanför.
Jag skulle naturligtvist kunna "hoppa" så hela handen rör sig fram och tillbaka men det låter inte bra när jag gör det. Jag vill hellre ha handen så stilla som möjligt och använda fingrarna istället.
Jag har spelat bas i 35 år, har jättelabbar till händer och klarar INTE att spela bekvämt med pekfinger och ringfinger så långt ner på halsen. Varför du som är nybörjare ska plåga kroppen med sådant förstår jag inte.
Kör med pekfinger och lillfinger, föreslår jag. Och som Basmartin sa, viktigt är att växla så att du bara har kraft på ett finger i taget.
Deppa inte över att lillfingret just nu är svagt och ömtåligt. Om du blir kompis med lillfingret och får upp styrka i det så har du enorm nytta av det. Och det går fortare än du anar.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
enor skrev:När man i sådana här sammanhang talar om lillfinger, behöver det inte nödvändigtvis betyda att lillfingret gör hela jobbet själv! Vänsterhandens lillfinger är, för en högerhänt person, förmodligen det finger man använder allra minst i vardagen så det är naturligt att man inte har så mycket styrka i det...
Gör såhär (exemplifierar med en G-oktav): Pekfingret på E-strängens band 3, sedan sätter du ringfingret antingen på D-strängens band 4 eller "i början av" band 5, beroende på hur stor hand du har. Ringfingret gör sedan "grovjobbet" så att säga, och så låter du lillfingret stå för "sista lilla dutten" vid den korrekta positionen på band 5. På detta sätt behöver du inte sträcka för mycket och du lägger inte heller orimlig last på lillfingret. Efter hand som du övar kommer du att finna att du automatiskt använder "ringfingerhjälpen" mindre och mindre allt eftersom lillfingret blir starkare.
Det är inte många på klotet som har sådana monsterhänder att man klarar ett oktavgrepp vid band 3-5 med pek- och ringfinger utan att nästan sträcka sönder handen! Respekt till er som fixar det.
+ på detta.
Förutom att jag måste vara nån sorts mutant, använder helst ringfingret vid oktaver, och jag har riktiga tösa-nävar...
EDITH: Helt retarderad är jag visst också... lirade lite när jag kom hem, och inte fan använder jag ringfingret(förutom som stöd)... Lillfinger ftw!
Pek och ringfinger skulle jag använda. men sen å andra sidan har jag tränat på att varje finger "har ett band" var. Så för mig att använda lillfinget vid ett sånt grepp skulle kännas fel och fuskigt... lillfingret tillhör band 6 på varje sträng vid ett sånt grepp, haha.