Japp, börjar fundera på om det är dags igen snart. Lill-Forden är snart avbetald och jag har börjat kika på något nytt. Men jag vill ha lite tips och input från PB:s bilelit.
Punksters preferenser angående bil:
Max 70k, 8 år och 10000 mil.
Golfklass.
Bra rostskydd och hög driftsäkerhet.
Kamkedja..
Gärna nån form av miljömotor, diesel, etanol eller whatever.
Jag behöver varken herrgårdsvagn eller sportbil...
Hade gärna köpt en Golf för tillfället då de är ganska trevliga, men det går fetbort tack vare kamremmen och DKW´s sjuka kostnader för byte av sådan...
Hade gärna köpt en Golf för tillfället då de är ganska trevliga, men det går fetbort tack vare kamremmen och DKW´s sjuka kostnader för byte av sådan...
Men man behöver inte lämna in den på VAG för byte.
Lämnade min A4:a på El & Diesel. Kostade 4800:- för service inkl. kamrem.
VAG skulle ha 7900:- bara för rembytet.
blackparkas skrev:Men tänk vad mycket kul man kan göra för 5000 spänn istället för att byta kamrem?!
Köper man en bil med kamkedja slipper man ju det...
Mååånga plus. Den enda service jag har gjort på min bil under snart drygt 3 år är olja + filter samt nya frambromsar. Har knappt kostat alls och man kan göra jobbet själv.
Punksters preferenser angående bil:
Max 70k, 8 år och 10000 mil.
Golfklass.
Bra rostskydd och hög driftsäkerhet.
Kamkedja..
Gärna nån form av miljömotor, diesel, etanol eller whatever.
Jag behöver varken herrgårdsvagn eller sportbil...
Jag kallar mig inte som tillhörig i "bileliten" men dina specar är väldigt mycket toyota avensis och liknar min speclista jag hade. Det som skiljer från din spec är att du får öka på antalet mil till 15-20k. Men det klarar en avensis utan att bli dålig. En 03:a kan du faktiskt få för dom pengarna. Däremot om du ska under 10k-mil får du i samma sammanhang slanta min 120k.
Edit: borde kanske poängtera att diesekavensis har kamrem och att bensinavensis har kamkedja.
skulle nog kunna säljas som strykjärn.. körde en sån där i somras och hellvete vad dom är roliga..
R A K T A V ! !
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
macahan skrev:
Edit: borde kanske poängtera att diesekavensis har kamrem och att bensinavensis har kamkedja.
Just det!
Glömde helt bort Avensis.
Och de fick kamkedja redan typ -00 eller nå´t va? Eller var det -01?
Så man BEHÖVER inte köpa den nyare karossen, men den är ju branog mycket snyggare...
Men vill man komma undan billigare så finns ju den lite äldre Avensisen också med kedja. Men den är som sagt inte alls lika fin som den som Macahan har.
Undrar vad de bytt för rem då eftersom det är kamkedja i de där rackarna...
Förövrigt jävligt mycket bil för pengarna.
Indeed!
Punkster, vad tycker du om Ford Fusion då?
Lite osäker på vad det är för motorer, men jag tvivlar på att det ä kamrem i dem.
Bra lastutrymme och man sitter rätt högt i dem, känns som en stor bil men är liten.
Men hur kan en Avensis vara för stor?
Det är ju typ Golf-klass?
Något större, men inte så mycket. Förmodligen ungefär lika i kupén.
Undrar vad de bytt för rem då eftersom det är kamkedja i de där rackarna...
Förövrigt jävligt mycket bil för pengarna.
Indeed!
Punkster, vad tycker du om Ford Fusion då?
Lite osäker på vad det är för motorer, men jag tvivlar på att det ä kamrem i dem.
Bra lastutrymme och man sitter rätt högt i dem, känns som en stor bil men är liten.
Men hur kan en Avensis vara för stor?
Det är ju typ Golf-klass?
Något större, men inte så mycket. Förmodligen ungefär lika i kupén.
Tänk på att jag kör en Ka. För mig är allt större än en Golfkombi en herrgårdsvagn. Ka:n är ganska lagom åt mig, behöver inte så mycket större egentligen. Det enda jag kan påstå att jag saknar är bakdörrar.
Fusion verkar OK tycker jag. Men inte så lätt att hitta. Jag har sneglat lite på Fiestan också.