Har en Stingray 4a som jag vill ska fungera för både slap och fingerspel. I helgen som var, spelade jag på en Warwick och blev fascinerad över hur lättspelad den var med låg action och tunnare strängar. Men samtidigt är det ju fullt möjligt att få en Stingray till en slapbas, sägs det
Vilken dimension på strängarna bör jag ha? Hur hög stränghöjd ska det vara? Tar allmänt emot tips kring setup som leder dithän. What say you?
Jag är rätt militant antislappare, men generelt tror jag att många som slappar har hyfsat låg stränghöjd, och strängar åt det lite tunnare hållet. Fast nu kommer väl hela forumets slapbrigad och hävdar motsatsen, för vad vet jag?
Kan inte säga vad som är optimalt.. men jag kör så låg stränghöd som min bas tillåter utan att det låter skräp..
Efter Mattissons jystering av sadeln och de 2 första banden är det numer så låg stränghöjd att om jag lägger mig på golvet med basen på magen och försöker spela så ligger strängarna fast på banden.. Vart riktigt gött knorrigt sound för fingerspel också med denna låga stränghöjd..
Kört med DR's Hi-beams 40-100 strängar i över 10 år.. funkar utmärkt till slap.. och fingerspel..
Testar nu Millers signatursätt 40-100 från DR... Fat-Beams.. MYCKET impad so far..
Testa ett sett DR på din MM du.. och sänk strängarna.. det tar en liten stund att komma överns med sladdrigheten.. men sen...
Svarte_Jack skrev:Nej för djävulen! Inga sladdersträngar! Jag tycker man tappar studsen i tummen då. 45-105 Fatbeams is da shit. Eller EBS Northern Light.
By that expresion I presume you bounce and don't go through?
Smaken är som baken.. och.. vissa instrument funkar helt enkelt bättre med andra strängar / guages än vissa andra..
I do both Är väl egentligen en vanesak. Jag ska inte säga vilken setup som är bäst. Men jag tycker det är bra med nåt hyffsat allround så man inte nischar basen (dåligt om man inte har så många).
För min egen del så slapar jag på en bas med 45-105 strängar och ganska hög stränghöjd. Det blir ju lättare att slapa om man har lägre stränghöjd o tunnare strängar, men jag gillar när det är lite motstånd. Använder just stränghöjd som medicin mot högmod, så fort jag börjar känna "Nu fasen sitter det, nu börjar jag kunna det här!" så höjer jag strängarna och vips, så känner jag mig lika bra/dålig/usel som jag kände mig innan.
Johannes skrev:Det är tamejfan bara Basmartin som fattat nånting på det här forumet.
"Så låg stränghöjd som min bas tillåter"? Heter detta forum pratadiskant eller?
Får man inte in fingrarna under stängarna vid tolfte bandet så har man för låg stränghöjd!
Å andra sidan kan man citera John Entwistle appropå låg stränghöjd: "I want my strings on the other side of the fret!"
precision65 skrev:Bästa setupen för slap är alla kontroller på noll på stärkaren, och helst spelat ensam i ett rum med stängd dörr.
Stämmer på mig iaf. Spelar endast slapbass hemma och när jag ska testa basar i musikaffärer. Sist jag spelade slapbass på ett gig var 1997, tror jag. Men roligt är det!
precision65 skrev:Bästa setupen för slap är alla kontroller på noll på stärkaren, och helst spelat ensam i ett rum med stängd dörr.
Stämmer på mig iaf. Spelar endast slapbass hemma och när jag ska testa basar i musikaffärer. Sist jag spelade slapbass på ett gig var 1997, tror jag. Men roligt är det!
...har inte spelat ett gig sen 97 utan att spela slap..
Liten skrev:...har inte spelat ett gig sen 97 utan att spela slap..
Vilka genrer spelar du då? Jag tycker oftast det låter forcerat och illa i de flesta pop/rock-sammanhang, det känns dessutom ofta som en "titta vad jag kan"-grej mer än att det tillför musiken något.
Den enda basist som jag lyssnar på som kör med slap ibland och där det känns berättigat är Flea. När det gäller funk och andra "slap-orienterade" musikstilar tycker jag det oftast passar bättre om man kör fingerstyle ala Francis Rocco Prestia i Tower of Power.
Liten skrev:...har inte spelat ett gig sen 97 utan att spela slap..
Vilka genrer spelar du då? Jag tycker oftast det låter forcerat och illa i de flesta pop/rock-sammanhang, det känns dessutom ofta som en "titta vad jag kan"-grej mer än att det tillför musiken något.
Den enda basist som jag lyssnar på som kör med slap ibland och där det känns berättigat är Flea. När det gäller funk och andra "slap-orienterade" musikstilar tycker jag det oftast passar bättre om man kör fingerstyle ala Francis Rocco Prestia i Tower of Power.
Håller med dig.. det passar verkligen inte i alla genres.. Jag har dock haft förmånen att spela i ett Soul/Funk gäng i över 10 år.. (senaste 2 åren har vi dock inte kört så mycket eftersom jag bor och numera jobbar i en annan stad.) Slap passar verkligen inte överallt och den som använder det för att "show'off" med blir snabbt lika platt som Jeff Berlin's tone...
Att använda tummen (ovasätt om det är slap eller palm-mute teknik) för att få till ett tungt groove är i princip aplicerbart överallt där musiken kräver ett groove.. ..allt har sin tid och plats.. tricket är bara att veta var, när och hur..