någongång mellan den 22:e och 28:e maj ska jag och mitt band spela på cavern club i liverpool.. JÄKLAR.. dom hörde av sig till oss..
Jädrars vad kul det ska bli, men vad tusan behöver man tänka på när man ska flyga med sin bas??
Grattis!!
Gigbag och stuva in den i overhead compartmentet (fin svengelska) . De flesta flygbolag tillåter detta i dagsläget. Det är vad jag brukar göra.
flög med ryan för gig i spanien i somras - inga problem att ta lyran inne i planet. ta dock inte hardcase - med hardcase har jag inte fått in något instrument i kabin...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry... http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är alltid något som går sönder för någon i bandet när man flyger. Helt hopplöst. Linda in halsen i handdukar kanske kan vara en idé.
Gigbag är bra om man vill få plats med basen i kabinen men kolla i förväg att det är ok så att du inte står där och nekas så du måste checka in basen i gigbag, då blir det bara sallad kvar av den.
En fråga: Jag visste inte att man skall lossa strängarna när man flyger. Varför gör man det?
Johannes skrev:En fråga: Jag visste inte att man skall lossa strängarna när man flyger. Varför gör man det?
Kyla/värme + att lufttrycket förändras. Det är en bra försiktighetsåtgärd att utföra att spänna ner strängarna och, som du också nämnde, linda in instrumentet i handdukar eller annat tyg.
"Life without bass would become very treblesome..."
Johannes skrev:En fråga: Jag visste inte att man skall lossa strängarna när man flyger. Varför gör man det?
Kyla/värme + att lufttrycket förändras. Det är en bra försiktighetsåtgärd att utföra att spänna ner strängarna och, som du också nämnde, linda in instrumentet i handdukar eller annat tyg.
Räcker det att bara skruva ett par varv eller skall de tas bort helt?
Grattis! Låter väldigt spännande. En Fender är ju som en stridsvagn, så det skall väl inte vara några problem. Lufttrycket borde det väl inte någon stor fara med eftersom variationen i kabinen inte blir så stor. Temperaturen är ju inte heller så farlig. Klarar man att transportera instrument på vintern här utan problem skall det nog inte vara någon fara i planet heller. Jag skulle nog ringa och höra med flygbolaget först iaf så det är ok att ta med den in i planet. Jag skulle nog bara lätta på strängarna lite (kanske ett varv pga att ha för "lös" hals är inte heller bra. Om man tex struntar i att ha strängar och basen ligger länge med luftfuktighetsväxlingar finns risk att den skevar åt andra hållet dvs att även om man släpper dragstången kan inte strängarna dra i den tillräckligt med rassel som följd.
Pratar vi om att ha basen i kabinen lär det inte bli några större problem. Lastrumsförvaring är en annan femma då tryckvariationerna är betydligt större där.
Det räcker med att spänna ner ett varv eller två.
"Life without bass would become very treblesome..."
grattis som fan!
jag ska flyga till grekland och tunisien (och ev några fler länder som tillkommer) i mars/april. ska ta och posta nån flygbolagshistoria, som kanske kan va till nytta, i denna tråden framöver =)
Jag tror att det största problemet vid flygningar är våld mot instrumentet. En trummis jag spelat mycket med har jobbat som lastare på Arlanda och han berättade att ju flera champagneglas-klistermärken en väska eller case har, desto mer stryk får den. Ibland är det ju skador på utrustningen som är helt oförklarliga. Jag fick metallfötterna på Fenders svarta hårdplastcase intryckta, en per gång, tre flygningar i rad. Jag vet att det låter konstigt men det är sant. Jag tog fram hammaren för att slå in den fjärde foten för att den skulle stå rakt, klämde till ganska rejält och det hände ingenting. Jag slog igen, fortfarande ingenting. Jag fick slå som en galning allt vad jag orkade för att den skulle åka in, då kan man ju bara gissa hur de burit sig åt för att lyckas spräcka plasten tre flygningar i rad.