Hur fixa bra ljud i uppsättningen?

Prata om effekter och pedaler
"Sala"
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 15 jun 2011, 19:37
Ort: Uppsala

Hur fixa bra ljud i uppsättningen?

Inlägg av "Sala" »

Tjena alla baskolleger!
Är en gammal baslirare (50+) som från och till har lirat i olika sammanhang, men utan effektpedaler och dylikt. Nu har jag skaffat en combo, GK Backline 210, som jag vill använda till min gamla Fender Jazz (73-74:a). Jag vill ha mer tryck i ljudet, och dessutom få bort ett lågt brummande som uppstår när jag inte håller händerna på strängarna (nå´t jordningsfel?). Har läst att basister vill ha compressor, chorus och ev. preamps som effekter.
Bild
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

En bra kompressor(EBS) och en Sansamp.
En Jazz brummar då du inte håller händerna på strängarna.
Allt som det ska.
Vill du kan du ju skärma den lite mer.Annars är det så det är.
Kan också bero på elen i huset.Ett jordbrum som inte beror på basen.
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

kolla att du kör jordat uttag... Min jazz brummar inte..

MXR-M80 och en Kompressor ger dig bra ljudmöjligheter, Ebs Multicomp är bra men det finns bättre fast då snackar vi typ retrospec ala 6000kr..

Kul namn... jag bor i Sala hehe
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Om du villa ha mer tryck så kan lätt dist, lite kompression hjälpa . Att höja den låga miden hjälper också. Viktigast är dock anslage,t ett tydligt och bestämt anslag där man hör skillnad då toner spelas och då det är tyst gör nog mest .

Även jag 50+ basist
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
"Sala"
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 15 jun 2011, 19:37
Ort: Uppsala

Inlägg av "Sala" »

Hörni, tack för svaren och tipsen!
Jag är ju en gammal reggaebasist som har varit bortskämd med färdighumpade backlines och basljud frammixat av ljudproffs när det begav sig. Det var bara att jacka in och spela; så jag är urusel på det tekniska runtomkring. Effektpedaler är ett nytt område att erövra för mig. Kul!
"Sala" är en del av det gamla artistnamnet "Salarasta" när jag körde med dubreggaebandet Zion Steppers från Stockholm ´79-83. Född och uppvuxen i Sala alltså. OK, jag får kolla runt lite på de tipsen jag fått...
Skriv svar