Nu vill jag också vara med

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Användarvisningsbild
Groover
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 14:41
Ort: Umeå

Nu vill jag också vara med

Inlägg av Groover »

Tusan på tiden att gå med. Tänkte börja med att presentera mig lite. Jag heter Johan Holmgren och slavar normalt på en vårdcentral i Umeå på dagarna. Jag har hunnit gå och gifta mig och jag tror att jag hunnit fylla 38. Jag kan erkänna det direkt, jag är periodare...ordentligt. Samt en stor lurker.

Med periodare menar jag den trevliga varianten där man intresserar sig för saker intensivt i perioder. Jag har kört ett halvår pilbåge, klättrat på väggar i några månader, dykt, mecklat med etanoldriven radiostyrd bil, flugfiskat, haft några motorcyklar osv. Ofta läser jag då mycket på diskussionsforum som tillhör respektive intresse. Jag tycker dock av någon anledning att det känns obehagligt att posta i forum så det har jag alltid dragit mig för, och det är väl definitionen på lurker, men jag tänkte ändra på det genom att försöka posta lite.

Som tur är har jag ett undantag för temporära intressen: basspelandet, musik och hifi, och även om det också går i perioder så ligger det alltid i bakgrunden och kommer tillbaka eller intensifieras.

Jag har spelat bas (i perioder :roll: ) sedan jag var 14 år. Varit i en del band, mest bluesrockliknande. Sista åren har jag kört lite i en folkmusiktrio med sax och fela som spelar typ polskor och lite balkaninfluerat, ganska kul som omväxling. Jag försöker lära mig slappa just nu (via MarloweDK på notreble.com) men det låter förmodligen mest som att man drar runt en cykelkedja i en kastrull.

Lyssnar på: Gärna vinyl, 1965-75 organisk havlvästkustcountry med psykedeliska influender och singer songwriter. Typ Crossby Stills Nash n Young. Grateful dead. Pink Floyd. Ten Years After och hela den eran. Lite Motown funk.

Bas: Westone Panthera som jag fick när jag fyllde 16, passiv 4-strängad. Slipat bort plastlacken och brunbetsat hela rasket, klarar inte plastkänsla i halsen. Enda basen jag haft hittills. Jag funderar på att skaffa mig en fender jazz.

Spelar genom: en Yorkville 100w 15" kombo hemma. Skulle vilja ha typ trevlig 100w rörtopp med en 210 eller 212 eller så i framtiden.

Effekter: Jag är ny på effektfronten, jag skaffade ValveDrive för att förbättra ljudet för en tid sedan och blev toknöjd. Fasen va bra det blev. Köpte en Markbass Compressore och en MXR phaser 90 av Valle här på forumet, tackar så mycket, blev skitbra. Pedaler är ju kul. Jag tror att jag ska skaffa empress eller diamond tremolo och nått autofilter/autowah och nått echo/delay och nått.....Suck!
Användarvisningsbild
pnts
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 06:43
Ort: Södermanland/Stockholm

Inlägg av pnts »

Hej o välkommen!
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+
Inlägg: 1503
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 02:07
Ort: Stockholm

Inlägg av guitarowner »

Välkommen hit
-Bop till you drop-
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Hej och välkommen hem!
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Önskar dig varmt välkommen samtidigt som jag beklagar. Pedaler är kul, men kan reta gallfeber på vem som helst när man väl gett sig in i träsket. ;)

Hoppas du ska trivas :D
Användarvisningsbild
Groover
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 14:41
Ort: Umeå

Inlägg av Groover »

Tackar för det varma välkomnandet. Ser fram emot att vara medlem i ett trevligt forum. Jag har förstås en plan på hur jag ska undvika pedalgallfeber: Noggrann analys av mitt eget behov i metaanalys med andras erfarenheter och idog eftertänksamhet eller förtänksamhet kopplat till driften att enbart införskaffa högkvalitativa och dyra pedaler. :D :D :D :D . Med den metoden borde det ta ca ett år att köpa en pedal, alternativt blir jag ruinerad :x :x :x :x .
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Re: Nu vill jag också vara med

Inlägg av Daionsavage »

Groover skrev: Jag tror att jag ska skaffa empress eller diamond tremolo och nått autofilter/autowah och nått echo/delay och nått.....Suck!
Välkommen till pratabas, din ekonomi kommer aldrig att bli sig lik! :wink:

Kul med en umebo till!
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Välkommen!
:tummenupp:
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Hej och välkommen!
Användarvisningsbild
Boogero
Medlem
Inlägg: 291
Blev medlem: tis 23 aug 2011, 11:22
Ort: Stockholm/ Viskan

Välkommen.

Inlägg av Boogero »

Välkommen till ett fantastiskt forum.
Fender Squier SQ
Eaglebacker
Orange Crush Pix 100
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Hej och välkommen!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hej! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Inlägg av Poester »

Välkommen!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Hej och välkommen!
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

välkommen :)
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

hej å välkommen

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Nu vill jag också vara med

Inlägg av Poester »

Groover skrev: ...jag skaffade ValveDrive för att förbättra ljudet för en tid sedan och blev toknöjd. Fasen va bra det blev.
hej och välkommen!

är dom så bra som dom säger?
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Groover
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 29 sep 2011, 14:41
Ort: Umeå

Inlägg av Groover »

Tack för alla välkomnanden!

Groover skrev:
...jag skaffade ValveDrive för att förbättra ljudet för en tid sedan och blev toknöjd. Fasen va bra det blev.

Poester skrev:
hej och välkommen!

är dom så bra som dom säger?

Har man behov av den kan den göra stor skillnad på ljudet. Låt mig förklara. Fram tills nyligen har jag bara haft min westone, en P-basliknande historia med inte så jättebra humbuckers. Den har alltid låtit ganska hård och oinspirerande, plonkigt med för mycket topp oavsett strängar, jag blev aldrig nöjd med ljudet och kompisar har sagt att det låter dåligt, skitkul :cry: . Jag var för snål för att köpa en rörtopp så efter lite läsning köpte jag valvedriven för att värma upp ljudet och det blev stor skillnad åt det bättre, varmare ljud, behagligare botten. Till denna bas och stärkarkombo behövs verkligen pedalen för att det ska gå att spela, och då låter det riktigt ok faktist.

Nu har jag börjat uppgradera mig och för någon månad sedan köpte jag en fender jazz. Den är mycket mjukare i soundet och där känner jag inget behov av att koppla in valvedriven, det blir nästan för ulligt i botten då.

Jag har främst haft den som clean preamp med låg gain. När det gäller OD och dist har jag väldigt begränsad erfarenhet så den funktionen är jag nog egentligen inte kvalificerad att uttala mig om. Den har 2 lägen, vanlig och vintage där vanliga läget är mer midrangebetonat och vintage verkar spräcka lite högre upp i registret och man kan få båda lägena att gå från lätt spräck vid hårdare anslag till kraftigare dist om man gainar på. Jag är inte så jätteförtjust i disten egentligen men behöver jämföra med några andra kvalitetspaddor innan jag bestämmer mig. Dist kanske ska låta såhär.

Nu väntar jag på en helrörstopp ampeg V4BH så jag får väl se om pedalen har något att tillföra där, blir förhoppningsvis överflödig i slutändan. Den är ju lite otymplig i storleken samt går på 12 volt.

Sammanfattningsvis kan den göra underverk där den behövs, fast det känns ju bättre att ha så bra grejjor i grunden att man slipper. Eller nåt åt det hållet.

/Johan
Skriv svar