I detta bygge sitter en special-lindad J-mick i halsläge.. (sitter inget i stallläget..)
Micken är gjord av Evilbiker här på forumet och är en av splitcoil-design.. det som är annorlunda med denna splitcoil är att den är lindad med tunnare tråd än normalt.. detta för att få så mycket tråd på coilsen som möjligt och därmed ett så P-bas aktigt sound som möjligt i en mick som får plats i en J-mickkåpa..
Hur låter det då:
Ja.. för att citera gitarristen i bandet: "SLUTA SE SÅ DJÄVLA GLAD UT!.. men.. visst.. det låter skitbra!"
Karaktären är ett mellandting mellan en Split-P mick och en Sc-mick..
Fett och fylligt men inte lika maxat mellanregister som en split-p..
Tydlig skillnad mot en J-halsmick.. denna låter definitivt mer P..
Bröt definitivt igenom i mixen väldigt bra..
Inte lika het som DiMarzio Ultrajazz mickarna.. (vilket väldigt få mickar är av vad jag erfarit) skulle säga att outputten är lika normal som på andra mickar..
Urban är en kalastrevlig prick att ha att göra med utöver detta!
Rekommenderas VARMT!
Basen då: Ja.. den är kort sagt fantastisk.. på sitt sätt.. väger inget, låter träigt och varmt och är efter justering väldigt lättspelad.. nästan inget motstånd alls.. precis som på min jazz..
När jag betalt alla delar så får vi se vart det landar.. men det ser ut att landa på 3000:- för hela basen.. + ev en stallmick.. men just nu känns det överflödigt.. vi får se..
EDIT: Efter att Urban lindat om yttervarvet och dragit om kablarna fick jag tillbaka micken och monterade igår fast den med en push/pull pot..
I ena läget är det mao bara de 2 innercoilsen som är aktiva och i det andra läget även yttervarvet!
Resultat: Inte någon nämnvärd volymökning.. men karaktären ändrades mellan Fet muddig P till samma fast med lite högre top.. Kan inte vara mer nöjd! GRYM mick!
MOLTO FELICE!!