Ok. Det här kanske inte roar någon annan än mig men.....
Fick precis reda på att man kan köpa en splirrans ny Spitfire! Som byggsats om man vill. Tillverkade i Australien i aluminium. Väger mycket mindre än originalet som byggdes fram till 1948 och ger samma prestanda med en 500 hk motor i jämförelse med originalets 2.000 hk Rolls Griffon, som ersatte den tidigare Merlin motorn.
Herreminje, så häftigt. Inte så långt från där jag bor finns ett flygfält som är fullt av gamla WW2 war birds. Spitfires, Mustanger osv. Ljudet från moterna är helt magiskt.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Precis hur tufft som helst - men varför inte i skala 1:1 ?? 755, 80% eller 90% skala känns ju bara ... fånigt. Det är inte som att de blir så där jättemycket mindre!
enor skrev:Precis hur tufft som helst - men varför inte i skala 1:1 ?? 755, 80% eller 90% skala känns ju bara ... fånigt. Det är inte som att de blir så där jättemycket mindre!
Dom är större än man tror när man står bredvid en gammal original Spitfire. Ingen aning om varför dom bygger dom lite mindre men pris/flygegenskaper och avsaknad av vapen/eldkraft gör kanske att det är mer logiskt att bygga dom mindre. Ingen aning. Jag spekulerar. Men jag tycker att det är helcool att någon faktiskt bygger Spitfires. Trots att dom är 10 % mindre.
Jag tänker inte köpa någon. Har inte råd. Eller flygcert.
Annars har jag sett ett par Draken till salu hyfsat billigt. Fast dom är svåra att landa..arslet skrapar gärna i marken om man e oförsiktig. Å så har ju fotogenen blitt så dyr nere på OK.
olabola skrev:Annars har jag sett ett par Draken till salu hyfsat billigt. Fast dom är svåra att landa..arslet skrapar gärna i marken om man e oförsiktig. Å så har ju fotogenen blitt så dyr nere på OK.
En Spitfire flygs gärna på alkylatbensin. Det var till detta alkylatbensinen skapades. Inte heller direkt billigt.
Dom hävdar på sin hemsida att det har med priset att göra... men jag undrar. Känns inte som att pengarna direkt är något problem för den som ger sej på att bygga nåt sånt! Men det är supertufft att dom gör det... jag älskar också war birds.
är du flygintresserad kan jag tipsa om att det står en Stuka i östersund , en polares farsa samlar på plan och militärsaker i övrigt.. den är i fungerande skick men har belagts med flygförbud vad jag vet..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube
Den gamla DC3:an som i många år var fik i Societetsparken i Norrtälje är numer renoverad och står vid hotell Roslagen i N-e. Vet inte om den är flygbar än, men det är nog planen iaf.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Man borde kanske passa på och beställa en ny Spitfire så länge fabriken i Australien står kvar. Helt plötsligt dyker det väl upp ett gäng kit-byggda He-111 och bombar skiten ur den.
TDHP skrev:Den gamla DC3:an som i många år var fik i Societetsparken i Norrtälje är numer renoverad och står vid hotell Roslagen i N-e. Vet inte om den är flygbar än, men det är nog planen iaf.
Jag är skeptisk till att den någonsin kommer att flyga igen, visserligen var plåten riktigt fin när jag var med och strippade den i början av 90-talet. Men det var så mycket bortkapat av vingbasen, tror de hade haft ingången där? Tror dessutom att man är tvungen att byta samtliga nitar, det blir dyrt, för dyrt!
Som kuriosa kan jag nämna att den var med över Arnhem...
Hellboy skrev:Man borde kanske passa på och beställa en ny Spitfire så länge fabriken i Australien står kvar. Helt plötsligt dyker det väl upp ett gäng kit-byggda He-111 och bombar skiten ur den.
Hellboy skrev:Ok. Det här kanske inte roar någon annan än mig men.....
Fick precis reda på att man kan köpa en splirrans ny Spitfire! Som byggsats om man vill. Tillverkade i Australien i aluminium. Väger mycket mindre än originalet som byggdes fram till 1948 och ger samma prestanda med en 500 hk motor i jämförelse med originalets 2.000 hk Rolls Griffon, som ersatte den tidigare Merlin motorn.
För ett antal år sedan tittade jag på en liknande byggsats till en nedskalad P51 Mustang som påminde om denna. Det slutade med att jag istället köpte en rysk Yak52. Stjärnmotorn i den med 9-cylindrar lät väldigt vackert och trots att maskinen var mycket bastant byggd, så var flygplanet kul att flyga och klart lättrörligt i luften.
Det skiljer sig förmodligen en hel del på de här lite minskade modellerna jämfört med fullskala, men på lite håll ser ju den här Spitfiren så herätt ut.
/Martin
Senast redigerad av yak52 den fre 05 nov 2010, 21:09, redigerad totalt 2 gång.