Live ljud på festivaler

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5441
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Live ljud på festivaler

Inlägg av bjelkeman »

Jag var på Skogsröjet i närheten av Norrköping i går. Trevlig festival med bra musik och band.

Basljudet för alla banden var dock skit. Lita Ford, Kreator, Treat, Casablanca, Crusified Barbara och resten hade jätte dåligt basljud. Ingen definition, ingen mid. Helt enkelt ingen som helst karaktär alls. Oftast fanns det inget som gjorde att man ens kunde utskilja basgången över huvud taget. Ljudet var inte ens scopat (jag ogillar scopat sound för metall och hårdrock). Det hade varit bra! Det här var bara ett dovt mullrande. Det var samma oavsett om det använde festivalens backline (EBS transistor topp, 610), eller egna grejor (mest Ampeg).

Är det så att det är bara acceptera att det inte spelar någon roll vad man har med sig till en festival? Vad man har för preamps, basar etc spelar i princip ingen roll. Det låter skit i alla fall. Jag kanske är naiv, men jag trodde att vi hade kommit lite längre än så? Eller var Skogsröjet ett undantag?
image.jpg
image.jpg (110.82 KiB) Visad 2882 gånger
Crusified Barbara på scen
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av Bullen »

Utomhusfestivaler är ju tyvärr alltid på det här viset. Är det inte basen så är det något annat, det är helt enkelt väldigt många parametrar att hålla koll på för att få en bra ljudbild. Den ständigt sjunkande tillåtna decibelnivån gör det ju inte lättare direkt, ofta blir det inte heller något tryck i gitarrer vilket gör att trummorna framträder mest och mullrar till ljudbilden. Vad man har för prylar spelar ju egentligen inte så stor roll om alla förutsättningar för att de skall höras är emot en, men de gånger allt fungerar med ljduteknikern, lokal o.s.v. så kan man ha stor glädje av den där grymma pedalen eller riggen man lagt stålarna på. Sen att gemene man inte hör skillnad på en behringer och en aguilar är ju en annan femma :D
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av inber »

Många ljudtekniker gillar bastrumma. Därför verkar de vilja att även elbasen ska låta som en bastrumma.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5441
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av bjelkeman »

Jo. Flera set (tror jag) hade trigger på bastrumman som sen kickar en elektoniskt bastrummaersättning. Som ger bra kick i magen, men det låter inte som bastrumma, utan mer som wannabe house music. Och sedan blandades det in med basen. Meh.

Vart hittar man ljudtekniker som vill bli en del av bandet?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av mikkejohansson »

bjelkeman skrev: Vart hittar man ljudtekniker som vill bli en del av bandet?
Man betalar bra :)

Nej, men seriöst - skrivs mycket nu om dåligt ljud och orsakerna kan nog vara lika många som det finns missnöjda besökare (typ). Nån som t ex Walka kan säkert ge ännu mer och bättre förklaringar, men kan nog säga åtminstone att det INTE beror på de digitala mixerborden som nån skrev i Expressen häromsistens...

Men de flesta orsaker handlar nog om 1) för lite tid, eller 2) för lite pengar/grejor.

För lite tid till bra intrimning av PA, till soundcheck, till att testa olika placering av subbar osv. För lite pengar som ger för lite utrustning för att ge bra ljud över hela publikytan (t ex som det diskuteras i Friends Arena, att man bör ha delaytorn mean att arrangören snålar in).

Ganska FÅ gånger handlar det nog om ljudtekniker som inte VILL att det ska låta bra, eller som KAN få det att låta bra. De flesta som jobbar professionellt har kunskaper att få en bra intrimmad anläggning att spela bra.

Med det sagt tycker jag att Daniel Nygaard på Ume Audio är GUD på liveljud. Oavsett det är Khoma, Lisa Miskovsky eller valfritt halvamatörpopband på festival så låter det alltid rent, snyggt, lagom starkt och framför allt - det låter som det gör på scen om grejorna.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6581
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av B-Å Åhs »

Det är nog bara spetsinkompetens hos ljudtekniker , utomhus är det allra enklast att ordna bra ljud mycket svårare t.ex. inhomhus på en stor arena
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av kmo »

Många verkar inte fatta att det blir sådär om man lägger en maassssa grejer inom samma frekvensområde.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av blackparkas »

Snackade med Persson (Perssons Pack-Per) för ett tag sedan om just ljud på dylika tillställningar.
Både han och jag var rörande överens om att basljudet oftast är det som får stryka på foten och båda var relativt övertygade om att det till stor del har med moderna PA-riggarna att göra..

Små smidiga PA som förvisso ska och kan fylla stora utomhusgig men som verkar vara grymt känsliga för var man står och lyssnar.
Tycker inte alls det var något man tänkte på för 10 år sedan då det inte var lika mycket line-array-prylar på plats.

Nu är det en fjärdedel lådor för topp/mid och ungefär lika för bas men gör prylarna verkligen jobbet fullt ut som de gamla stora monster-PA:n som det kördes med förut?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1123
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av Anders »

inber skrev:Många ljudtekniker gillar bastrumma. Därför verkar de vilja att även elbasen ska låta som en bastrumma.
Jag har ungefär samma upplevelse.
Det kan nog kanske vara svårt(dyrt) att dimensionera pa riggen så att det går att få ett balanserat ljud,eftersom mängden folk+vind+musikstilar varierar,men över lag verkar det som att det viktigaste verkar vara en enorm bastrumma som går alldeles för djupt för min smak i alla fall.Och så en bas om också bara finns där nere.Det passar till många stilar men långt ifrån alla tycker jag.

Men som sagts,det har nog mycket med själva riggen att göra,vet inte.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av HirYoshima »

Som sagt, ingen hör någon skillnad på Behringer och Aguilar ändå.. räcker med att ha en snygg bas som man står och "mimar" med på scen så är man hemma. Likadant på skiva, kan väl vara snyggt att ha en bas med i klippen från studion, men den ska ju ändå mixas bort så att distgitarrerna får sitt utrymme :) Nä, jag ä int' bitter.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av Enbasist »

Man skulle ha valt sopransax istället :)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av hitman »

Bra ljud kostar och eftersom det inte direkt verkar som att man per automatik skär guld med täljkniv vid alla festivaler så antar jag att det snålas lite för mycket ibland?

Erfarna ljudtekniker med kvalitets-PA kan klara de svåra utomhusförhållandena, men de kostar.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av Peavey Dude »

blackparkas skrev:Snackade med Persson (Perssons Pack-Per) för ett tag sedan om just ljud på dylika tillställningar.
Både han och jag var rörande överens om att basljudet oftast är det som får stryka på foten och båda var relativt övertygade om att det till stor del har med moderna PA-riggarna att göra..

Små smidiga PA som förvisso ska och kan fylla stora utomhusgig men som verkar vara grymt känsliga för var man står och lyssnar.
Tycker inte alls det var något man tänkte på för 10 år sedan då det inte var lika mycket line-array-prylar på plats.

Nu är det en fjärdedel lådor för topp/mid och ungefär lika för bas men gör prylarna verkligen jobbet fullt ut som de gamla stora monster-PA:n som det kördes med förut?
För att svara på det sista du skrev där så tror jag absolut att dagens riggar klarar/kan mer än en stor rigg för 10-12 år sen. Kan ta vårt bands PA som exempel. JBL SRX718-basar och VRX932-toppar, två av varje per sida. Med tanke på storleken så blir man förbluffad av hur högt och snyggt det kan spela, tror framför allt det är teknologin i elementen som gått framåt mest under dessa åren.

Oavsett om man spelar försiktigt eller trycker på med allt vi har så låter de precis likadant. Framför allt är jag extremt nöjd med hur bra basljud jag får ut i PA't. Det är till 97% samma som kommer ur basriggen. Det tvivlar jag på att det var lika bra/lätt att få fram för 10-12 år sen!

Så till det jag vill ha fram: tror det är dagens ljudideal bland live-ljudtekniker och inte själva utrustningen som ställer till det..
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av Bullen »

Dessutom gör många ljudtekniker misstaget att släppa ur röken ur PA:t.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av inber »

Peavey Dude skrev: [...] tror det är dagens ljudideal bland live-ljudtekniker och inte själva utrustningen som ställer till det..
+1
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av saft »

äsch så länge de e högt av bara fan
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av HirYoshima »

saft skrev:äsch så länge de e högt av bara fan
Precis, så länge allt är jämnhögt som fan!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av Mike »

HirYoshima skrev:
saft skrev:äsch så länge de e högt av bara fan
Precis, så länge allt är jämnhögt som fan!
Starkt slår högt. 8)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av Tarzan08 »

Jag såg en flagga på Hultsfred -94 där det stod

Höj eller stäng av!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5441
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av bjelkeman »

Idag blev det Väsby Rock Festival. Basisten i Fatal Smile tror jag bestämt blev av med allt ljud under en av de första låtarna, då det meckades febrilt med kabelersättning till det trådlösa. Men jag tror inte att någon märkte något, nåja, annat än basisten ifråga då trummor och gitarr ljud mullrade på som vanligt i basregistret.

Bild

Stressad Fatal Smile bassist utan ljud

Annars så tyckte jag att Casablanca var det bästa av banden jag såg idag. Men ljudet var väl som vanligt på en festival. :?

Bild

Casablanca i fullt solljus (jag tror de passar bättre på en klubb, sent. :) )
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av blackparkas »

inber skrev:
Peavey Dude skrev: [...] tror det är dagens ljudideal bland live-ljudtekniker och inte själva utrustningen som ställer till det..
+1

Så kan det kanske vara.

Tror ändå att jag och Persson är rätt ute även om det kanske inte är HELA sanningen... :D

Grejen är att jag ser paralellerna med mina egna erfarenheter av stor rigg vs pluttstärkare.
Har testat i princip allt på mini-topptemat och har inte hittat en enda som kunnat slå en fullstor rigg på fingrarna.
Har testat småtoppar med stora lådor etc och det blir ALLTID kompromisser, varför skulle det inte kunna vara lika när det gäller PA?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6581
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av B-Å Åhs »

Det är inte enbart prylarna utan kunskap som saknas.

Om man inte alltid strävar att spela skithögt så kommer riggarna att låta så mycket bättre.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5441
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av bjelkeman »

Jo, skithögt var det. Jag fattar inte hur folk kan vara utan hörselskydd, men väldigt många är det.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av trikloretylen »

och där har du en anledning till att jag inte vågar gå på festivaler!
tycker det spelas alldeles för starkt på dom flesta festivaler.
och jag är rädd om den hörsel jag har kvar!
sen undrar jag om det inte är så att dagens pa system spelar anorlunda mot dom äldre.
tänker på dom aktiva som flyttar frekvenser som är skadliga för slutsteg/högtalare.
har för mig att om säg 40hz är aldeles för starktför komponenterna så gör man om den till 80hz eller 160hz för att kunna spela starkare. fast kan minnas fel! var bra länge sedan jag gick kurs i pa teknik.
nej fram med det gamla horn pa:t :)
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Live ljud på festivaler

Inlägg av inber »

trikloretylen skrev:och där har du en anledning till att jag inte vågar gå på festivaler!
tycker det spelas alldeles för starkt på dom flesta festivaler.
Annars rekommenderar jag apotekets julgranar för ca 30 spänn. Sen kan du hänga framme vid scenkanten om du vill, utan att paja hörseln.

Alla öron är säkert olika, men jag testade tre olika typer av proppar på Hultsfredsfestivalen och kom fram till att de lät bäst. Faktiskt bättre än Bellman/Symfon ER-20 som är bra mycket dyrare.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar