Fingerövning goes tempererings-tråd.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Låst
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

TDHP skrev:
BB5000 skrev:
Klopper skrev:
Klopper skrev:Tonläget i den här tråden lämnar i övrigt mycket att önska.
En skärpning uppmanas här med.
Jag trodde bara att det var Off-Topic som modererades :shock:
Det där är ingen moderering, det är en uppmaning till skärpning från Klopper. En sån står alla fritt att göra.
Ja, det lär ju hjälpa.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25810
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

BB5000 skrev:
Klopper skrev:
Klopper skrev:Tonläget i den här tråden lämnar i övrigt mycket att önska.
En skärpning uppmanas här med.
Jag trodde bara att det var Off-Topic som modererades :shock:
Det fanns en förhoppning om att det skulle vara det enda stället där moderering skulle behövas.
Det tycks ha varit en för optimistisk inställning.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Perennial skrev: Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school....
Dags att göra en bump på där det började...
Min flickväns mamma som varit violin och stråkpedagog i 30 år skrev: Man intonerar inte tempererat... Skillnad om du spelar med piano då måste man infoga sig i detta.
Räcker det som svar?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

:plaga:
passar den här in? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Perennial skrev:
f-bass skrev:Inte behöver du skicka sånt här privat.
Perennial skrev:Tror du verkligen din dumme jävel, att det enda jag har gjort sen jag är 9 år är att ha spelat Mike Stern covers?

Du är verkligen sjuk du.

Stick o plugga nu så att du blir nån, för dig själv...Inte för andra.
Kör med öppna kort. Vad har du att frukta när du är sådär vänlig?
Att det inte bryts regler om meddelandet är personligt.

Tänk lite.
Ah...du menar att du kände att du var tvungen att skriva "öööh din jävla idiot" men fattade att det skulle bli sura miner om du gjorde det öppet?
Personligen tycker jag att det är en hel jävla del mer inkiminerande om man skickar skiten privat...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Perennial skrev:
Jag hjälper din läsförståelse lite:

Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school?

PS: Kom inte med exempel från 1600-1750 talet . Du jämförde själv Bas och Fiol.
Du har fel, de spelas ej heller likadant. Bb intoneras lägre än A#, Ab intoneras lägre än G#.

Källa: Mamma, flöjtist sen 38 år tillbaka samt pappa, pianist.
Senast redigerad av edvin den mån 01 mar 2010, 15:26, redigerad totalt 1 gånger.
grejor
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25810
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Nu är det dags att lägga ned den här dagis-nivån.

vi har funderat ett tag på situationen runt Perennial, och jag har postat vår gemensamma syn och önskan framåt.
Läs denna: http://pratabas.se/viewtopic.php?p=684889#684889

Och återuppta inte det här tjafset!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

*borttaget*
Senast redigerad av basmartin den mån 01 mar 2010, 16:40, redigerad totalt 1 gånger.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

*borttaget*
Senast redigerad av basmartin den mån 01 mar 2010, 16:40, redigerad totalt 2 gång.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

edvin skrev:
Perennial skrev:
Jag hjälper din läsförståelse lite:

Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school?

PS: Kom inte med exempel från 1600-1750 talet . Du jämförde själv Bas och Fiol.
Du har fel, de spelas ej heller likadant. Bb intoneras lägre än A#, Ab intoneras lägre än G#.

Källa: Mamma, flöjtist sen 38 år tillbaka samt pappa, pianist.
Så du menar att vi har kommit tillbaka till den otempererade systemet.

Är det det du vill säga?

Att vi nu har 24 olika toner i kromatiska skalan?

Fråga dina päron hur många toner de har i sin kromatiska skala så är det slut på tjafset.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25810
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

fieldflower skrev:Nu är det dags att lägga ned den här dagis-nivån.

vi har funderat ett tag på situationen runt Perennial, och jag har postat vår gemensamma syn och önskan framåt.
Läs denna: http://pratabas.se/viewtopic.php?p=684889#684889

Och återuppta inte det här tjafset!
Vi tar det igen då...:roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Lås tråden. Vissa verkar vara immuna mot kunskap.
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

Rix skrev:Lås tråden. Vissa verkar vara immuna mot kunskap.
Bra exempel, tack för det.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Perennial skrev:Så du menar att vi har kommit tillbaka till den otempererade systemet.

Är det det du vill säga?

Att vi nu har 24 olika toner i kromatiska skalan?

Fråga dina päron hur många toner de har i sin kromatiska skala så är det slut på tjafset.
Bara så att du vet, mannen......

Ledsen att behöva säga det men du har i stort fel i det här fallet. Violinister, cellister, bandlösa basister, trombonister e.t.c. intonerar tonerna olika i olika tonarter. Dom intonerar även olika om dom spelar med ett tempererat stämt instrument eller med andra otempererade instrument. Den tempererande stämningen är en kompromiss.....

Det här är lite intressant och inte många använder det men en del syntar kan man programmera om så att dom stämmer rent i olika tonarter. Då måste man stämma om igen när man ska spela låtar i andra tonarter annars låter det inte bra. Några gitarrister jag spelar med stämmer om b-strängen på gitarren allt som oftast beroende lite på tonart. B-strängen är lite ett problem på en gitarr. En duktig gitarrist intonerar också beroende på tonart genom att lägga på ett vibrato eller böja tonen.

Ett C# och ett Db är ju givetvis samma ton på ett pianoklaviatur men för en cellist är det inte samma ton, beroende på tonart.

För att summera: Om vi pratar om att bara spela med pianister så har du i det stora hela rätt. Men om vi pratar stråkkvartetter så har du fel......

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Tack, nu har vi rett ut det här. Basmartin, Hellboy med flera andra har sålunda rätt i frågan, vilket även stämmer överens med gammal kunskap jag sitter på från att ha spelat med flertalet stråkmusiker och från att ha studerat barockorglar.

Kan tråden få återgå till fingerövning nu? Tråkigt att låsa tråden kan jag tänka.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellboy skrev: Bara så att du vet, mannen......
OJ...det där låter lite rasistiskt...akta dej...han är i "jag är kränkt"-tagen...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Hellboy skrev: Bara så att du vet, mannen......
OJ...det där låter lite rasistiskt...akta dej...han är i "jag är kränkt"-tagen...
Det tror jag inte. Personligen gillar jag Perennial. Men i det här fallet har han fel och då kan man ju påpeka det i snäll och trevlig ton får jag hoppas. Och om Perennial tar illa upp så omformulerar jag mig gärna. Mer rädd för att Samuel kommer skriva: "Sluta kalla varandra för mannen.....!" :D

//J
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Abou...ba fö att mannen inte hajjar chok fett, utan tror de e keff me diss så låter vi aina spana... ey chok keff!



(grundskolelärare i Botkyrka och har sålunda snappat upp lingvistiken)
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Lyssnar på just nu:

New York Dolls - Lonely Planet Boy
Perennia|

Inlägg av Perennia| »

Sammanfattat:

Ni som påstår att violinister intonerar Ciss annorlunda än Dess: Ni påstår att de inte spelar enligt det tempererade 12 tonsystemet som resten av de västerländska instrumenten gör.

Alltså är deras system annorlunda den gamla 24 toners kromatiska skalan (När de är ensamma) och de spelar enharmoniska toner annorlunda. (Men bara när de spelar med sig själva)

Om jag säger till en violinist spela Ciss, då kommer det INTE att låta ett Dess....Är det det ni försöker säga?

Då kan jag bara säga: Jag tror inte på er.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Hellboy skrev:
Perennial skrev:Så du menar att vi har kommit tillbaka till den otempererade systemet.

Är det det du vill säga?

Att vi nu har 24 olika toner i kromatiska skalan?

Fråga dina päron hur många toner de har i sin kromatiska skala så är det slut på tjafset.
Bara så att du vet, mannen......

Ledsen att behöva säga det men du har i stort fel i det här fallet. Violinister, cellister, bandlösa basister, trombonister e.t.c. intonerar tonerna olika i olika tonarter. Dom intonerar även olika om dom spelar med ett tempererat stämt instrument eller med andra otempererade instrument. Den tempererande stämningen är en kompromiss.....

Det här är lite intressant och inte många använder det men en del syntar kan man programmera om så att dom stämmer rent i olika tonarter. Då måste man stämma om igen när man ska spela låtar i andra tonarter annars låter det inte bra. Några gitarrister jag spelar med stämmer om b-strängen på gitarren allt som oftast beroende lite på tonart. B-strängen är lite ett problem på en gitarr. En duktig gitarrist intonerar också beroende på tonart genom att lägga på ett vibrato eller böja tonen.

Ett C# och ett Db är ju givetvis samma ton på ett pianoklaviatur men för en cellist är det inte samma ton, beroende på tonart.

För att summera: Om vi pratar om att bara spela med pianister så har du i det stora hela rätt. Men om vi pratar stråkkvartetter så har du fel......

MVH//Jan
Yes!
På tal om det, min brorsas sambo är organist och hade en konsert i en kyrka en gång. Den Orgeln var stämd i C och konserten var i Dm :lol:
Ännu ett exempel..
Sorry för OT!
Oskar: en härlig låt att värma upp både höger- och vänsterhand med (efter lite stretching förstås) är Got a match? - Chick Corea electric band!
Dock, börja med åtminstone halva tempot ;)
grejor
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Perennial skrev: Då kan jag bara säga: Jag tror inte på er.
Dåså. Då har du ju även i det här fallet begränsad information men HEEEELT RÄÄÄÄTT!! =)
Bra jobbat.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

f-bass skrev:
Perennial skrev: Då kan jag bara säga: Jag tror inte på er.
Dåså. Då har du ju även i det här fallet begränsad information men HEEEELT RÄÄÄÄTT!! =)
Bra jobbat.
Nu skulle vi haft Johannes, pianostämmaren, här.
Perennial : varför tror du att en del av tangenterna på ett piano har tre strängar i olika tempereringar? Det är inte för en choruseffekt iaf. Eller jo, det är det ;)
grejor
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Perennial skrev:Sammanfattat:

Ni som påstår att violinister intonerar Ciss annorlunda än Dess: Ni påstår att de inte spelar enligt det tempererade 12 tonsystemet som resten av de västerländska instrumenten gör.

Alltså är deras system annorlunda den gamla 24 toners kromatiska skalan (När de är ensamma) och de spelar enharmoniska toner annorlunda. (Men bara när de spelar med sig själva)

Om jag säger till en violinist spela Ciss, då kommer det INTE att låta ett Dess....Är det det ni försöker säga?

Då kan jag bara säga: Jag tror inte på er.
Det handlar ju inte om 24-toners skala (kvartstoner) över huvudet taget utan det handlar om hur man INTONERAR en given ton. Små, subtila, skillnader. Det kan handla om några få hertz uppåt eller neråt. Alltså långt ifrån kvartstoner. Kan det vara så enkelt att vi har ett vanligt, enkelt, hederligt litet missförstånd här? :)

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

edvin skrev:
f-bass skrev:
Perennial skrev: Då kan jag bara säga: Jag tror inte på er.
Dåså. Då har du ju även i det här fallet begränsad information men HEEEELT RÄÄÄÄTT!! =)
Bra jobbat.
Nu skulle vi haft Johannes, pianostämmaren, här.
Perennial : varför tror du att en del av tangenterna på ett piano har tre strängar i olika tempereringar? Det är inte för en choruseffekt iaf. Eller jo, det är det ;)
Pilutta dig, några har två, och några har fyra också! Sedan är ju bassträngarna bara en enda sträng per ton, men de översvänger ju en del också och bildar på så sätt en egen liten choruseffekt. :D
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Låst