Enbasist skrev:Hånken skrev:
Håller fortfarande då fast vid att vilket annat material som helst som har samma fysikaliska egenskaper som träet, och att det materialet har samma struktur, konstruktion, design, som träet uppvisar exakt samma akustiska egenskaper som med trä.
Vilket material förutom trä tycker du uppfyller kraven att ha exakt samma egenskaper som div olika träsorter då?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det har jag inte sagt att det finns. Det är bara till att göra ett själv. Det är fysikens lagar som bestämmer det helt enkelt. Det finns säkert olika former av kompositmaterial och eller annat. Kanske inte ens kompositmaterial. Det gjordes de däringa is-instrumenten för ett tag sedan, men de fungerade ju bara i minusgrader. Kanske det finns ett ämne som har exakt samma ljud som trä i rumstemperatur, men man måste frysa ner det till -100 grader? Hur som helst blir det ju väldigt opraktiskt att spela på ju. Om man drar allting till sin spets. Det finns ju t o m tyg-gitarrer, akustisk. Men nu håller vi oss till solida basar.
Således borde ju ämnet i rubriken lyda:
"Vad är er åsikt om hur mycket materialet påverkar tonen" istället. Some Roger Hedin redan hävdat. Det torde vara en mer rättvis ingress. Vi fick ju ha en åsikt eller hur? T o m viss sorts grafit har bättre egenskaper än diverse olika träsorter när det gäller att påverka tonen. Och om du såg den där videon med fiskbens-basen ovan finns det inget material alls, varken trä, grafit, tyg, papper, eller annat. Den basen finns i två olika versioner. Med fiskbenet gjort i rostfritt stål, och en annan 5.000 USD version som är helt gjord i ämnet Titan. Och jag kan knappt se skillnad än mindre höra skillnaden.
Naturligtvis, har du TUNGT trä, eller LÄTT trä så påverkas tonen annorlunda. Men så är det med vilket annat material som helst. Hade du byggt en bas i TUNG bakelit så hade det påverkat tonen också, speciellt sustainen. Eller lättmetall, aluminum eller som ovan titanium. Speciellt sustainen. Men frågan var "hur mycket" och det tror jag i stort sett är väldigt lite om man jämför med:
1. Hela konstruktionen i övrigt och byggmetod. Alla dess delar, form, figur, dimensioner, skala (mensur), strängar etc etc
2. Pickuper som används
Så fort frågan ovan hade gällt akustiska gitarrer och basar, eller akustiska elbasar, t o m halvakustiska så tycker jag precis tvärtom, att träet påverkar tonen allra mest.
Hade träet påverkat tonen allra mest i solida basar så skulle vi kunna avgöra bara vi blindtest-lyssnade på någon CD eller Spotify med en Fender J-bas. Att "jaha ja, jag hör att basisten spelar på lönnhals, det är den typiska tonen" och sedan i andra säga "jaha ja, det var lönn på en J-bas, ja ja lönn låter likadant på en Rickenbacker eller MusicMan också". Om det skulle vara i prioritet.
Tyvärr känner jag ingen och jag kan inte höra om det är Rosenträ, Mahognyhals, eller Lönn som det spelas på Rickenbacker, Fender eller annat. Jag hör inte om det är en Steinberger i heller. Alltså, om man bara lyssnar på någon annan och inte vet i förväg vilken bas eller stärkare som det spelas på, än mindre vem som spelar.
Det skulle iofs vara en rolig blindtest, att genomföra. Alla olika basar, fast med samma träslag (låt vara tonträ eller exotiska sådana), och se om den som lyssnar kan höra "lönnen" genom allt annat...
Jag är nog bättre på att höra "lögnen" i allt psykoakustiskt nys...
Hör tonen den sammetslena tone av wellpapp vid 2:30! Typiskt wellpapp tycker ni inte det?
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=7Oo2H-W7d6A[/youtube]
Man kan printa ut guror på 3D skrivare också fungerar utmärkt, om du nu ville ha exemple på material som har ungefär samma egenskaper... tyvärr ingen bas ännu...tyvärr, halsen här är fortfarande av trä, kroppen av plast...
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=MWa8sEgpOrM[/youtube]
Vilken är den bästa tonplasten ?