blackparkas skrev:Men är det inte kamrem på de Audi som alla andra?
Så ska den bytas så får man byta pump och hela kit:et...
Men absolut, bra bilar m mycket plats!
Se till att hitta en som inte drar olja bara, och som inte har ventilknack...
ventilknack - när min -90 gått 25000 så knackade den i ventilerna.
det gjorde den fortfarande när den kasserades vid 38000(pga div el och brist på ork) så varför bry sig?
Näeh visst, men hittar man en utan... så känns det som att det är trevligare.... De tillverkas ju inte med ventilknack... eller... iofs... Audi...
du menar alltså att man kan få utan?
Hehe... nja, jag börjar tvivla faktiskt....
Men det är lite lustigt.
Som Fordägare så får man ofta höra hur illa en ford lucktar och vad mycket olja de drar osv.... men trots alla äckliga 80-90-tals Audis man hamnar bakom som blåryker så får man aldig höra något om dem... konstigt...
va? allvar jag har haft ford herre gud vilken kass kvalle i jämförelsen.
fast ännu värre var min -53 morris minor ifs så var den 47år gammal när jag hade den så det var kanske väl unt med lite problem...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry... http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
blackparkas skrev:Men är det inte kamrem på de Audi som alla andra?
Så ska den bytas så får man byta pump och hela kit:et...
Men absolut, bra bilar m mycket plats!
Se till att hitta en som inte drar olja bara, och som inte har ventilknack...
ventilknack - när min -90 gått 25000 så knackade den i ventilerna.
det gjorde den fortfarande när den kasserades vid 38000(pga div el och brist på ork) så varför bry sig?
Näeh visst, men hittar man en utan... så känns det som att det är trevligare.... De tillverkas ju inte med ventilknack... eller... iofs... Audi...
du menar alltså att man kan få utan?
Hehe... nja, jag börjar tvivla faktiskt....
Men det är lite lustigt.
Som Fordägare så får man ofta höra hur illa en ford lucktar och vad mycket olja de drar osv.... men trots alla äckliga 80-90-tals Audis man hamnar bakom som blåryker så får man aldig höra något om dem... konstigt...
va? allvar jag har haft ford herre gud vilken kass kvalle i jämförelsen.
fast ännu värre var min -53 morris minor ifs så var den 47år gammal när jag hade den så det var kanske väl unt med lite problem...
Snicksnack...
INGEN kan få mig att tycka att det är bättre kvalle på 90-tals Audi än Ford från samma årgångar... ALDRIG.
blackparkas skrev:Men är det inte kamrem på de Audi som alla andra?
Så ska den bytas så får man byta pump och hela kit:et...
Men absolut, bra bilar m mycket plats!
Se till att hitta en som inte drar olja bara, och som inte har ventilknack...
ventilknack - när min -90 gått 25000 så knackade den i ventilerna.
det gjorde den fortfarande när den kasserades vid 38000(pga div el och brist på ork) så varför bry sig?
Näeh visst, men hittar man en utan... så känns det som att det är trevligare.... De tillverkas ju inte med ventilknack... eller... iofs... Audi...
du menar alltså att man kan få utan?
Hehe... nja, jag börjar tvivla faktiskt....
Men det är lite lustigt.
Som Fordägare så får man ofta höra hur illa en ford lucktar och vad mycket olja de drar osv.... men trots alla äckliga 80-90-tals Audis man hamnar bakom som blåryker så får man aldig höra något om dem... konstigt...
va? allvar jag har haft ford herre gud vilken kass kvalle i jämförelsen.
fast ännu värre var min -53 morris minor ifs så var den 47år gammal när jag hade den så det var kanske väl unt med lite problem...
Snicksnack...
INGEN kan få mig att tycka att det är bättre kvalle på 90-tals Audi än Ford från samma årgångar... ALDRIG.
Har haft 2 st 245:or med några års mellanrum. Perfekt när man spelar kontra! Slitvargar, bra kvalitet, skit trista bensinslukare (och kom inte dragandes med att dom drar 0,8 blandad körning)
ferm skrev:
Min brorsa hade en och han ledsnade på att åka omkring i en 1.7m lång 5 meter bred bil på vintern
Har haft mängder med bakhjulsdrivna bilar och upplevt många och långa vintrar. Man har ju gas, broms, koppling och ratt till hjälp att ta sig genom kurvorna på ett vettigt sätt. Men visst det fanns en tid när det var jäkligt kul att åka brett.
ferm skrev:
Min brorsa hade en och han ledsnade på att åka omkring i en 1.7m lång 5 meter bred bil på vintern
Har haft mängder med bakhjulsdrivna bilar och upplevt många och långa vintrar. Man har ju gas, broms, koppling och ratt till hjälp att ta sig genom kurvorna på ett vettigt sätt. Men visst det fanns en tid när det var jäkligt kul att åka brett.
Jag tror inte att han hade som intention att åka på det viset, han ogillade att egenskapen fanns
ferm skrev:
Min brorsa hade en och han ledsnade på att åka omkring i en 1.7m lång 5 meter bred bil på vintern
Har haft mängder med bakhjulsdrivna bilar och upplevt många och långa vintrar. Man har ju gas, broms, koppling och ratt till hjälp att ta sig genom kurvorna på ett vettigt sätt. Men visst det fanns en tid när det var jäkligt kul att åka brett.
man slipper backa upp för backar när det är halt och brant med bakhjulsdrift
Men sen så går det rätt bra så länge man inte slänger på en bakaxel med AGA-diff Då går det brett
ferm skrev:
Min brorsa hade en och han ledsnade på att åka omkring i en 1.7m lång 5 meter bred bil på vintern
Har haft mängder med bakhjulsdrivna bilar och upplevt många och långa vintrar. Man har ju gas, broms, koppling och ratt till hjälp att ta sig genom kurvorna på ett vettigt sätt. Men visst det fanns en tid när det var jäkligt kul att åka brett.
man slipper backa upp för backar när det är halt och brant med bakhjulsdrift
Men sen så går det rätt bra så länge man inte slänger på en bakaxel med AGA-diff Då går det brett
AGA-diff på en PV har provats på sommaren
Original lamell diff hade jag på Duetten och den funkar tamejtusan som en AGA-diff på vintern!
Hade en Escort som jag köpte när den gått 12´000 mil, körde 12´000 till utan reparationer.
Haft en SAAB 900 som jag körde 20´000 mil med. Den hade gått 36´000 när jag sålde den.
Bytte bara förlitningsdelar; vattenpump stötdämpare bromsbelägg etc.
Hade en Opel Vectra med liknande resultat.
Tror fasen knappt att jag haft otur med ngn bil jag köpt.
Jo...en SAAB Lancia, min första bil. Den skar.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
ferm skrev:
Min brorsa hade en och han ledsnade på att åka omkring i en 1.7m lång 5 meter bred bil på vintern
Har haft mängder med bakhjulsdrivna bilar och upplevt många och långa vintrar. Man har ju gas, broms, koppling och ratt till hjälp att ta sig genom kurvorna på ett vettigt sätt. Men visst det fanns en tid när det var jäkligt kul att åka brett.
man slipper backa upp för backar när det är halt och brant med bakhjulsdrift
Men sen så går det rätt bra så länge man inte slänger på en bakaxel med AGA-diff Då går det brett
AGA-diff på en PV har provats på sommaren
Original lamell diff hade jag på Duetten och den funkar tamejtusan som en AGA-diff på vintern!
Sånt är skoj
Men hur gick det med PV och AGA-diff? Orkar motorn dra runt däcken?
ferm skrev:
Min brorsa hade en och han ledsnade på att åka omkring i en 1.7m lång 5 meter bred bil på vintern
Har haft mängder med bakhjulsdrivna bilar och upplevt många och långa vintrar. Man har ju gas, broms, koppling och ratt till hjälp att ta sig genom kurvorna på ett vettigt sätt. Men visst det fanns en tid när det var jäkligt kul att åka brett.
man slipper backa upp för backar när det är halt och brant med bakhjulsdrift
Men sen så går det rätt bra så länge man inte slänger på en bakaxel med AGA-diff Då går det brett
AGA-diff på en PV har provats på sommaren
Original lamell diff hade jag på Duetten och den funkar tamejtusan som en AGA-diff på vintern!
Sånt är skoj
Men hur gick det med PV och AGA-diff? Orkar motorn dra runt däcken?
Ja för f-n men den hade kanske 140-150 hp och så var ju inte däcken jättebreda. LÄTT att lägga upp bredställ på asfalten! Första gången så ounktade vi bara ihop diffdreven vilket resulterad i att det släppte och bilen höll på att tippa pga det plötsliga greppet! Lite mer svets så var det klart.