Sida 6 av 12

Postat: mån 01 mar 2010, 15:12
av Fernan
TDHP skrev:
BB5000 skrev:
Klopper skrev:
Klopper skrev:Tonläget i den här tråden lämnar i övrigt mycket att önska.
En skärpning uppmanas här med.
Jag trodde bara att det var Off-Topic som modererades :shock:
Det där är ingen moderering, det är en uppmaning till skärpning från Klopper. En sån står alla fritt att göra.
Ja, det lär ju hjälpa.

Postat: mån 01 mar 2010, 15:13
av fieldflower
BB5000 skrev:
Klopper skrev:
Klopper skrev:Tonläget i den här tråden lämnar i övrigt mycket att önska.
En skärpning uppmanas här med.
Jag trodde bara att det var Off-Topic som modererades :shock:
Det fanns en förhoppning om att det skulle vara det enda stället där moderering skulle behövas.
Det tycks ha varit en för optimistisk inställning.

Postat: mån 01 mar 2010, 15:17
av basmartin
Perennial skrev: Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school....
Dags att göra en bump på där det började...
Min flickväns mamma som varit violin och stråkpedagog i 30 år skrev: Man intonerar inte tempererat... Skillnad om du spelar med piano då måste man infoga sig i detta.
Räcker det som svar?

Postat: mån 01 mar 2010, 15:20
av GandhiMK2
:plaga:
passar den här in? ;-)

Postat: mån 01 mar 2010, 15:22
av GandhiMK2
Perennial skrev:
f-bass skrev:Inte behöver du skicka sånt här privat.
Perennial skrev:Tror du verkligen din dumme jävel, att det enda jag har gjort sen jag är 9 år är att ha spelat Mike Stern covers?

Du är verkligen sjuk du.

Stick o plugga nu så att du blir nån, för dig själv...Inte för andra.
Kör med öppna kort. Vad har du att frukta när du är sådär vänlig?
Att det inte bryts regler om meddelandet är personligt.

Tänk lite.
Ah...du menar att du kände att du var tvungen att skriva "öööh din jävla idiot" men fattade att det skulle bli sura miner om du gjorde det öppet?
Personligen tycker jag att det är en hel jävla del mer inkiminerande om man skickar skiten privat...

Postat: mån 01 mar 2010, 15:24
av edvin
Perennial skrev:
Jag hjälper din läsförståelse lite:

Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school?

PS: Kom inte med exempel från 1600-1750 talet . Du jämförde själv Bas och Fiol.
Du har fel, de spelas ej heller likadant. Bb intoneras lägre än A#, Ab intoneras lägre än G#.

Källa: Mamma, flöjtist sen 38 år tillbaka samt pappa, pianist.

Postat: mån 01 mar 2010, 15:24
av fieldflower
Nu är det dags att lägga ned den här dagis-nivån.

vi har funderat ett tag på situationen runt Perennial, och jag har postat vår gemensamma syn och önskan framåt.
Läs denna: http://pratabas.se/viewtopic.php?p=684889#684889

Och återuppta inte det här tjafset!

Postat: mån 01 mar 2010, 15:29
av basmartin
*borttaget*

Postat: mån 01 mar 2010, 15:31
av basmartin
*borttaget*

Postat: mån 01 mar 2010, 15:36
av Perennia|
edvin skrev:
Perennial skrev:
Jag hjälper din läsförståelse lite:

Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school?

PS: Kom inte med exempel från 1600-1750 talet . Du jämförde själv Bas och Fiol.
Du har fel, de spelas ej heller likadant. Bb intoneras lägre än A#, Ab intoneras lägre än G#.

Källa: Mamma, flöjtist sen 38 år tillbaka samt pappa, pianist.
Så du menar att vi har kommit tillbaka till den otempererade systemet.

Är det det du vill säga?

Att vi nu har 24 olika toner i kromatiska skalan?

Fråga dina päron hur många toner de har i sin kromatiska skala så är det slut på tjafset.

Postat: mån 01 mar 2010, 15:38
av fieldflower
fieldflower skrev:Nu är det dags att lägga ned den här dagis-nivån.

vi har funderat ett tag på situationen runt Perennial, och jag har postat vår gemensamma syn och önskan framåt.
Läs denna: http://pratabas.se/viewtopic.php?p=684889#684889

Och återuppta inte det här tjafset!
Vi tar det igen då...:roll:

Postat: mån 01 mar 2010, 15:40
av Rix
Lås tråden. Vissa verkar vara immuna mot kunskap.

Postat: mån 01 mar 2010, 15:44
av Perennia|
Rix skrev:Lås tråden. Vissa verkar vara immuna mot kunskap.
Bra exempel, tack för det.

Postat: mån 01 mar 2010, 17:21
av Jan Hellman
Perennial skrev:Så du menar att vi har kommit tillbaka till den otempererade systemet.

Är det det du vill säga?

Att vi nu har 24 olika toner i kromatiska skalan?

Fråga dina päron hur många toner de har i sin kromatiska skala så är det slut på tjafset.
Bara så att du vet, mannen......

Ledsen att behöva säga det men du har i stort fel i det här fallet. Violinister, cellister, bandlösa basister, trombonister e.t.c. intonerar tonerna olika i olika tonarter. Dom intonerar även olika om dom spelar med ett tempererat stämt instrument eller med andra otempererade instrument. Den tempererande stämningen är en kompromiss.....

Det här är lite intressant och inte många använder det men en del syntar kan man programmera om så att dom stämmer rent i olika tonarter. Då måste man stämma om igen när man ska spela låtar i andra tonarter annars låter det inte bra. Några gitarrister jag spelar med stämmer om b-strängen på gitarren allt som oftast beroende lite på tonart. B-strängen är lite ett problem på en gitarr. En duktig gitarrist intonerar också beroende på tonart genom att lägga på ett vibrato eller böja tonen.

Ett C# och ett Db är ju givetvis samma ton på ett pianoklaviatur men för en cellist är det inte samma ton, beroende på tonart.

För att summera: Om vi pratar om att bara spela med pianister så har du i det stora hela rätt. Men om vi pratar stråkkvartetter så har du fel......

MVH//Jan

Postat: mån 01 mar 2010, 18:01
av Tössberg
Tack, nu har vi rett ut det här. Basmartin, Hellboy med flera andra har sålunda rätt i frågan, vilket även stämmer överens med gammal kunskap jag sitter på från att ha spelat med flertalet stråkmusiker och från att ha studerat barockorglar.

Kan tråden få återgå till fingerövning nu? Tråkigt att låsa tråden kan jag tänka.

Postat: mån 01 mar 2010, 18:04
av GandhiMK2
Hellboy skrev: Bara så att du vet, mannen......
OJ...det där låter lite rasistiskt...akta dej...han är i "jag är kränkt"-tagen...

Postat: mån 01 mar 2010, 18:30
av Jan Hellman
f-bass skrev:
Hellboy skrev: Bara så att du vet, mannen......
OJ...det där låter lite rasistiskt...akta dej...han är i "jag är kränkt"-tagen...
Det tror jag inte. Personligen gillar jag Perennial. Men i det här fallet har han fel och då kan man ju påpeka det i snäll och trevlig ton får jag hoppas. Och om Perennial tar illa upp så omformulerar jag mig gärna. Mer rädd för att Samuel kommer skriva: "Sluta kalla varandra för mannen.....!" :D

//J

Postat: mån 01 mar 2010, 18:37
av Tarzan08
Abou...ba fö att mannen inte hajjar chok fett, utan tror de e keff me diss så låter vi aina spana... ey chok keff!



(grundskolelärare i Botkyrka och har sålunda snappat upp lingvistiken)

Postat: mån 01 mar 2010, 18:37
av Gäst
Lyssnar på just nu:

New York Dolls - Lonely Planet Boy

Postat: mån 01 mar 2010, 18:42
av Perennia|
Sammanfattat:

Ni som påstår att violinister intonerar Ciss annorlunda än Dess: Ni påstår att de inte spelar enligt det tempererade 12 tonsystemet som resten av de västerländska instrumenten gör.

Alltså är deras system annorlunda den gamla 24 toners kromatiska skalan (När de är ensamma) och de spelar enharmoniska toner annorlunda. (Men bara när de spelar med sig själva)

Om jag säger till en violinist spela Ciss, då kommer det INTE att låta ett Dess....Är det det ni försöker säga?

Då kan jag bara säga: Jag tror inte på er.

Postat: mån 01 mar 2010, 18:49
av edvin
Hellboy skrev:
Perennial skrev:Så du menar att vi har kommit tillbaka till den otempererade systemet.

Är det det du vill säga?

Att vi nu har 24 olika toner i kromatiska skalan?

Fråga dina päron hur många toner de har i sin kromatiska skala så är det slut på tjafset.
Bara så att du vet, mannen......

Ledsen att behöva säga det men du har i stort fel i det här fallet. Violinister, cellister, bandlösa basister, trombonister e.t.c. intonerar tonerna olika i olika tonarter. Dom intonerar även olika om dom spelar med ett tempererat stämt instrument eller med andra otempererade instrument. Den tempererande stämningen är en kompromiss.....

Det här är lite intressant och inte många använder det men en del syntar kan man programmera om så att dom stämmer rent i olika tonarter. Då måste man stämma om igen när man ska spela låtar i andra tonarter annars låter det inte bra. Några gitarrister jag spelar med stämmer om b-strängen på gitarren allt som oftast beroende lite på tonart. B-strängen är lite ett problem på en gitarr. En duktig gitarrist intonerar också beroende på tonart genom att lägga på ett vibrato eller böja tonen.

Ett C# och ett Db är ju givetvis samma ton på ett pianoklaviatur men för en cellist är det inte samma ton, beroende på tonart.

För att summera: Om vi pratar om att bara spela med pianister så har du i det stora hela rätt. Men om vi pratar stråkkvartetter så har du fel......

MVH//Jan
Yes!
På tal om det, min brorsas sambo är organist och hade en konsert i en kyrka en gång. Den Orgeln var stämd i C och konserten var i Dm :lol:
Ännu ett exempel..
Sorry för OT!
Oskar: en härlig låt att värma upp både höger- och vänsterhand med (efter lite stretching förstås) är Got a match? - Chick Corea electric band!
Dock, börja med åtminstone halva tempot ;)

Postat: mån 01 mar 2010, 18:55
av GandhiMK2
Perennial skrev: Då kan jag bara säga: Jag tror inte på er.
Dåså. Då har du ju även i det här fallet begränsad information men HEEEELT RÄÄÄÄTT!! =)
Bra jobbat.

Postat: mån 01 mar 2010, 18:58
av edvin
f-bass skrev:
Perennial skrev: Då kan jag bara säga: Jag tror inte på er.
Dåså. Då har du ju även i det här fallet begränsad information men HEEEELT RÄÄÄÄTT!! =)
Bra jobbat.
Nu skulle vi haft Johannes, pianostämmaren, här.
Perennial : varför tror du att en del av tangenterna på ett piano har tre strängar i olika tempereringar? Det är inte för en choruseffekt iaf. Eller jo, det är det ;)

Postat: mån 01 mar 2010, 18:59
av Jan Hellman
Perennial skrev:Sammanfattat:

Ni som påstår att violinister intonerar Ciss annorlunda än Dess: Ni påstår att de inte spelar enligt det tempererade 12 tonsystemet som resten av de västerländska instrumenten gör.

Alltså är deras system annorlunda den gamla 24 toners kromatiska skalan (När de är ensamma) och de spelar enharmoniska toner annorlunda. (Men bara när de spelar med sig själva)

Om jag säger till en violinist spela Ciss, då kommer det INTE att låta ett Dess....Är det det ni försöker säga?

Då kan jag bara säga: Jag tror inte på er.
Det handlar ju inte om 24-toners skala (kvartstoner) över huvudet taget utan det handlar om hur man INTONERAR en given ton. Små, subtila, skillnader. Det kan handla om några få hertz uppåt eller neråt. Alltså långt ifrån kvartstoner. Kan det vara så enkelt att vi har ett vanligt, enkelt, hederligt litet missförstånd här? :)

MVH//Jan

Postat: mån 01 mar 2010, 19:00
av Tössberg
edvin skrev:
f-bass skrev:
Perennial skrev: Då kan jag bara säga: Jag tror inte på er.
Dåså. Då har du ju även i det här fallet begränsad information men HEEEELT RÄÄÄÄTT!! =)
Bra jobbat.
Nu skulle vi haft Johannes, pianostämmaren, här.
Perennial : varför tror du att en del av tangenterna på ett piano har tre strängar i olika tempereringar? Det är inte för en choruseffekt iaf. Eller jo, det är det ;)
Pilutta dig, några har två, och några har fyra också! Sedan är ju bassträngarna bara en enda sträng per ton, men de översvänger ju en del också och bildar på så sätt en egen liten choruseffekt. :D