Den motsvarar och överträffar alla förväntningar på en bra P-bas, Dingwalls svar på en klassiker. Lätt som en plätt, och känns som hemma. T.o.m. BBQV skulle känna sig välklädd i denna...
Den här kommer att giggas på...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Ska du ha en "Jazz" rekommenderar jag en Sklar.
Det var lite pirrigt att få hem den, då säljaren var en total nykomling på BassChat utan några som helst refrenser. Att skicka i storleksordningen £2k til någon man inte känner är ju liiite vanskligt. Det gick hur som helst hur bra som helst.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
aacee skrev:Oj vad vacker!
Dom där väcker habegär till och med hos en p-bastraditionalist som mig.
Den känns som en vanlig P, men skiljer sig ett uns i ton. Den har mer av det där "high end compressed sound", dvs. den har inte en massa ojämnheter utan låter lika mycket och bra i hela registret. Den låter bra P-bas överallt. Många traditionalister gillar ju att det inte låter så. Jag tillhör inte dem.
Sen har du den fenomenala tonkontrollen som funkar som vanligt åt ena hållet, och ger lite mid scoop åt andra hållet. I mitten är den helt urkopplad ur kretsen så hela signalen går rakt igenom...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Roger Hedin skrev:Den motsvarar och överträffar alla förväntningar på en bra P-bas, Dingwalls svar på en klassiker. Lätt som en plätt, och känns som hemma. T.o.m. BBQV skulle känna sig välklädd i denna...
Wow! Den var ju snygg på riktigt!
"If you reach perfection your standards are too low."
Pau ferro-brädan är riktigt fin, vet du vad det är för tonala och praktiska skillnader mellan rosewood och pau ferro?
Så här kan man läsa hos Wyn Guitars: Pau Ferro
Nice even grained wood. Tone properties are half way between Rosewood and Ebony, with more attack than Rosewood and warmer than Ebony.
Jag försökte hitta Sheldon Dingwalls beskrivning, men hittade den inte. Det är nog inte någon större skillnad; i alla fall inte i mina öron. En viktig sak är att det inte står ROSEWOOD, så basen blir beslagtagen i tullen. Den är ljusare än rosewood-brädan på min Lakland Bob Glaub, den akustiska klangen är relativt lika när de hänger på väggen. Dock har Glaub färska EB Cobalts medan Super P har strängar som spelats av "en tidigare ägare med lite fuktigare händer än undertecknad" så det är svårt att A/B-testa. Jag ska klämma på nya strängar idag, men har inte bestämt mig för om det blir Cobalts (rounds) eller Thomastik flats. Fördelen med Super P är att det är ett fem minuters jobb att stränga om, då jag inte behöver lirka och trä genom små j***a hål, så jag kan ju ha två färdigklippta set att byta mellan "on the fly"...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Nä. Den är ju en P/J, så den har definitivt sin plats i arsenalen. Den basen SVARAR på hur man spelar, nästan på ett "psykomusikaliskt" sätt. Den är definitivt en keeper...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Ungefär som jag känner med min P-65.
Det svarar liksom som man vill, klart det handlar om att man blir van ett instrument, men det har varit så från dag ett.
Mensurerna är från 34,25" och fallande i 3/4" steg:
E: 34,25"
A: 33,5"
D: 32,75"
G: 32"
Den är m.a.o. en medium scale-bas på diskantsidan och en long scale-bas på bassidan. Inte som mina övriga Bängväggar, vilka börjar på long scale för att sluta på superduper long scale...
Halsprofilen jämfört med min Lakland Bob Glaub är också fetare, rundare. Glaub är betydligt plattare i greppet, liksom min Prima och Sklar också är...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin