Det är bara att slappna av , lyssna på t.ex Tommy Shannon eller nåt med Duke Robillard eller Ronny Earl så finns det föredömliga exempel på shuffle.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Om shufflen inte är för snabb kan du spela walking med två slag på samma ton på varje Dutt........dutt.. och om shufflen är snabb spelar du bara en ton på varje Dutt.......
Shuffle är som italienskt rött vin
eller single malt whisky
Finns så otroligt vida variationer inom ett ändå rätt begränsat område!
Jamenar, bara som exempel: whatever you want med Status Quo, Free like a flying demon med E-type, Let the good times roll med BB King och Rosanna med Toto är ju faktiskt shuffle-grooves allihop.
Så whatawaste, vilken typ av shuffle? Vilket bpm, och vad är det du har problem med?
dereborn skrev:Shuffle är som italienskt rött vin
eller single malt whisky
Finns så otroligt vida variationer inom ett ändå rätt begränsat område!
Jamenar, bara som exempel: whatever you want med Status Quo, Free like a flying demon med E-type, Let the good times roll med BB King och Rosanna med Toto är ju faktiskt shuffle-grooves allihop.
Så whatawaste, vilken typ av shuffle? Vilket bpm, och vad är det du har problem med?
Ja, Status Quo-shuffle spelar du ju med förtjänst genom att bara ligga och pumpa grundtoner på ackorden medan en medelsnabb bluesshuffle som Let The Good Times Roll lämpar sig för dubblerad walking. Riktigt snabb "på tisdag"-jazzblues spelas bäst med enkel walking. New Orleans-och Bo Diddley-shuffle (som ju faktiskt Rosanna med Toto är) vetifan men man kommer rätt långt på grundtoner där också typ daam-da-da-daam-da-da-daam-da
dereborn skrev:Shuffle är som italienskt rött vin
eller single malt whisky
Finns så otroligt vida variationer inom ett ändå rätt begränsat område!
Jamenar, bara som exempel: whatever you want med Status Quo, Free like a flying demon med E-type, Let the good times roll med BB King och Rosanna med Toto är ju faktiskt shuffle-grooves allihop.
Så whatawaste, vilken typ av shuffle? Vilket bpm, och vad är det du har problem med?
Ja, Status Quo-shuffle spelar du ju med förtjänst genom att bara ligga och pumpa grundtoner på ackorden medan en medelsnabb bluesshuffle som Let The Good Times Roll lämpar sig för dubblerad walking. Riktigt snabb "på tisdag"-jazzblues spelas bäst med enkel walking. New Orleans-och Bo Diddley-shuffle (som ju faktiskt Rosanna med Toto är) vetifan men man kommer rätt långt på grundtoner där också typ daam-da-da-daam-da-da-daam-da
/Mats D
Jag lovar att jag kan hitta tio olika typer av grundtons-shuffle! Jag menar parametrar som t.ex. olika "spetsig" shuffle, hur framåt/bakåt i grooven den ligger o.s.v. Det här är nåt man kan snöa in rejält på!
Det där var väl en Status Quo-shuffle fast med lite rörligare basgång. Tycker du fick till det riktigt bra. Snygga trioler emellanåt.
Vad är det som är svårt? Om du vill ha ett tips är det kanske att betona första tonen lite mer än den andra i åttondelsparet. Så att du får mer walkingkänsla med lättare spel. Förutom när du gör fills.. Tänk driv och lätthet istället för att vara tung.
Men jag tyckte du hade mycket av det i klippet, så vad är egentligen problemet..?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarzan08 skrev:jag hade spelat mer grundton överlag och kanske "dubbat" guran bara inför förrefrängen...det där f-dur...g-dur....eller vad det var
tänk Dusty Hill...och att det viktigaste är att se cool ut när man lirar hehehe
Det är ju det som inte funkar... Det låter mysko...ska försöka spela in en snutt senare. ( Sitter och letar efter Musikspelaren på min Myspace sida, för att lägga smuttarna där....men det var fan krångligare än att spela bas. )
funkys**t skrev:Det där var väl en Status Quo-shuffle fast med lite rörligare basgång. Tycker du fick till det riktigt bra. Snygga trioler emellanåt.
Vad är det som är svårt? Om du vill ha ett tips är det kanske att betona första tonen lite mer än den andra i åttondelsparet. Så att du får mer walkingkänsla med lättare spel. Förutom när du gör fills.. Tänk driv och lätthet istället för att vara tung.
Men jag tyckte du hade mycket av det i klippet, så vad är egentligen problemet..?
Problemet är att jag vill PUMPA och se cool ut, istället för att fladdra runt i röriga basgångar....
Ska kolla dina tips och se om jag kan få till "markeringarna". Svårare än man tror !
dereborn skrev:Shuffle är som italienskt rött vin
eller single malt whisky
Finns så otroligt vida variationer inom ett ändå rätt begränsat område!
Jamenar, bara som exempel: whatever you want med Status Quo, Free like a flying demon med E-type, Let the good times roll med BB King och Rosanna med Toto är ju faktiskt shuffle-grooves allihop.
Så whatawaste, vilken typ av shuffle? Vilket bpm, och vad är det du har problem med?
Ja, Status Quo-shuffle spelar du ju med förtjänst genom att bara ligga och pumpa grundtoner på ackorden medan en medelsnabb bluesshuffle som Let The Good Times Roll lämpar sig för dubblerad walking. Riktigt snabb "på tisdag"-jazzblues spelas bäst med enkel walking. New Orleans-och Bo Diddley-shuffle (som ju faktiskt Rosanna med Toto är) vetifan men man kommer rätt långt på grundtoner där också typ daam-da-da-daam-da-da-daam-da
/Mats D
Jag lovar att jag kan hitta tio olika typer av grundtons-shuffle! Jag menar parametrar som t.ex. olika "spetsig" shuffle, hur framåt/bakåt i grooven den ligger o.s.v. Det här är nåt man kan snöa in rejält på!
funkys**t skrev:Det där var väl en Status Quo-shuffle fast med lite rörligare basgång. Tycker du fick till det riktigt bra. Snygga trioler emellanåt.
Vad är det som är svårt? Om du vill ha ett tips är det kanske att betona första tonen lite mer än den andra i åttondelsparet. Så att du får mer walkingkänsla med lättare spel. Förutom när du gör fills.. Tänk driv och lätthet istället för att vara tung.
Men jag tyckte du hade mycket av det i klippet, så vad är egentligen problemet..?
Problemet är att jag vill PUMPA och se cool ut, istället för att fladdra runt i röriga basgångar....
Ska kolla dina tips och se om jag kan få till "markeringarna". Svårare än man tror !
Då tycker jag du ska pumpa grundtoner och låta gitarristen hålla på med sin greppbrädeonani.. Det är coolt. Jag lovar. Sen tittar du inte på basen utan på publiken...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
funkys**t skrev:Det där var väl en Status Quo-shuffle fast med lite rörligare basgång. Tycker du fick till det riktigt bra. Snygga trioler emellanåt.
Vad är det som är svårt? Om du vill ha ett tips är det kanske att betona första tonen lite mer än den andra i åttondelsparet. Så att du får mer walkingkänsla med lättare spel. Förutom när du gör fills.. Tänk driv och lätthet istället för att vara tung.
Men jag tyckte du hade mycket av det i klippet, så vad är egentligen problemet..?
Problemet är att jag vill PUMPA och se cool ut, istället för att fladdra runt i röriga basgångar....
Ska kolla dina tips och se om jag kan få till "markeringarna". Svårare än man tror !
Då tycker jag du ska pumpa grundtoner och låta gitarristen hålla på med sin greppbrädeonani.. Det är coolt. Jag lovar. Sen tittar du inte på basen utan på publiken...
Det låter Kalle Anka att pumpa...helt åt h-vete. Att spela gitarriffet ger ingen dynamik så därför blev det en liten basgång istället....
Ska testa mer ikväll. Känns skitskumt att det enklaste helt plötsligt har blivit det svåraste.