tks 212

Prata om förstärkare och högtalare
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag kan vara intresserad, men vill ju då såklart testa först....
Skulle behöva en 4 ohms låda som extralåda t Walkabouten. Kanske helst en 1x15 eller 1x12, men en smidig 2x12 kan ju vara intressant, särskilt till det priset!

Kör ju ibland med min 1x15, men den är på 8 ohm, och det blir inte så bra mot det interna 4 ohms-elementet...
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

TDHP skrev:Skulle man inte tekniskt sett kunna bygga en 1x12 som är djupare än brukligt för att få mer botten?
Jo, fast då kommer man till den biten att det alltid är en balansgång mellan olika parametrar, både när det gäller högtalarelement och lådkonstruktion. Ändrar något för att förbättra en sak så försämras en annan sak. Större låda innebär mer botten vid en given effekt, men det kräver även att högtalarelementet behöver röra mer på sig. Vid tillräckligt mycket effekt rör högtalarelementet på sig så mycket att märkbar distorsion uppstår, och detta blir alltså vid en lägre effekt än en mindre låda.

Man har alltså att välja på stor låda med mycket botten som klarar mindre effekt eller liten låda med mindre botten som klarar mer effekt. Det tror jag är en anledning till att många högtalarlådor är mindre idag än förr. Förstärkarna har fått mer effekt, och man kan kompensera för den botten som saknas i en mindre låda genom att vrida på mer.

Det kan fungera med en låda dimensionerad för mycket botten när det handlar om stora element som kan ta mycket effekt innan de börjar dista, särskilt om det är fler av dem. Säg 2x15. Med tillräckligt bra 15"-element kanske de skulle börja dista vid kring 800W i en liten låda, men då kan man öka på storleken, så att de börjar dista vid runt 500W istället, då får man ut mycket mer botten och en låda som fortfarande låter bra, eftersom det inte är så vanligt att man vräker på med mer än 500W.

Balansgång som sagt. Rätt element och låda för rätt användningsområde.
Klopper skrev:Ev pris på lådan utan element?
Det skulle kännas fel att sälja lådan utan element.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

dereborn skrev:Jag kan vara intresserad, men vill ju då såklart testa först....
Skulle behöva en 4 ohms låda som extralåda t Walkabouten. Kanske helst en 1x15 eller 1x12, men en smidig 2x12 kan ju vara intressant, särskilt till det priset!
Den skulle säkert kunna passa dig, om jag förstått mig på ditt ljudideal rätt. Utan tweeter har lådan lite mer "traditionellt" basljud, utan att ha den toppen på 2-4k som många Neoelement har, vilket jag gissar är anledning till att många tycker att neolådor låter för "modernt", även med tweeter avstängd.

Har du vägarna förbi Norrköping är du mer än välkommen att komma och provspela!
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

basmartin skrev:Skulle passa utmärkt med en sådan låda! Ska räkna lite på hur ekonomin ser ut och återkommer ifall det ser ljust ut.
(Det här inlägget missade jag nästan i sidbytet)

Kul! Gör så, vore kul om jag fick bygga en till dig!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

tks skrev:Det skulle kännas fel att sälja lådan utan element.
Har ett gäng JBL 12:or som skulle behöva bättre lådor.
Men det är lugnt! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Det är just av den anledningen, JBL-elementen skulle säkert trivas bättre i en helt annan låda med annan avstämningsfrekvens och andra mått. Känns bäst att skicka iväg lådan med de element jag konstruerade den för ;)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

tks skrev:Det är just av den anledningen, JBL-elementen skulle säkert trivas bättre i en helt annan låda med annan avstämningsfrekvens och andra mått. Känns bäst att skicka iväg lådan med de element jag konstruerade den för ;)
:tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

kan man köpa en halvfärdig låda? Alltså utan tweeter, galler, klädsel och handtag?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Foxbat skrev:kan man köpa en halvfärdig låda? Alltså utan tweeter, galler, klädsel och handtag?
Utan tweeter är som jag skulle föredra att bygga dem, tweeter kan man se som "extrautrustning" om man nu vill ha en sådan.

Angående delen med galler, klädsel och handtag, jag gissar att du är mer sugen på en tolex-look med tygfront och "marshallhandtag"?

Handtagsbiten är det som är svårast att lösa, eftersom det går stag inuti lådan som gör att handtag som behöver utrymme invändigt går bort. Det går eventuellt att göra en specialare och anpassa stagen efter handtagens storlek/placering.

Jag har även funderat på tolex och liknande varianter, men som med mycket annat så har jag börjat med en lösning för att prova på andra lösningar senare.

Precis som med att bygga en låda utan högtalarelement känns det även fel att släppa iväg en låda som inte ser klar ut. Jag kan överväga det, men jag satsar nog hellre på att få iväg någonting som låter bra och ser rätt ut, än att skicka iväg en låda som är färdigställd till hälften.
dereborn

Inlägg av dereborn »

tks skrev:
dereborn skrev:Jag kan vara intresserad, men vill ju då såklart testa först....
Skulle behöva en 4 ohms låda som extralåda t Walkabouten. Kanske helst en 1x15 eller 1x12, men en smidig 2x12 kan ju vara intressant, särskilt till det priset!
Den skulle säkert kunna passa dig, om jag förstått mig på ditt ljudideal rätt. Utan tweeter har lådan lite mer "traditionellt" basljud, utan att ha den toppen på 2-4k som många Neoelement har, vilket jag gissar är anledning till att många tycker att neolådor låter för "modernt", även med tweeter avstängd.

Har du vägarna förbi Norrköping är du mer än välkommen att komma och provspela!
är ju tyvärr sällan man har vägarna förbi sådär bara... Funderar o återkommer

/J
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Jaha, då har jag varit i Tommys (tks) replokal halva dagen för att frossa i lite stärkeri. Spontant intryck: JÄVLAR I LÅDAN va bra dom låter!

Som referens hade jag med mig min hembyggda 15" på 200W och vi körde även med en tks 18". Dessa matades med Tommys LAB-Gruppenslutsteg och genom hans Basspod. Vid A/B-test av min 15" och tks 18" lät lådorna faktiskt väldigt likt. Möjligt att min hade lite vassare topp, men 18" va inte långt efter!

Hursomhelst, vid A/B-test med en tks 212 var det inte mycket att snacka om. Den slår min låda på alla punkter:
- Lättare
- Snyggare
- Mer volym
- Mer botten
- Mer topp
- Rent allmänt bättre ljudbild

När vi dessutom kopplade in en till tks 212 (med en 8" i, dock urkopplad), ja då var jag i himlen. Maken till ljudvägg har jag inte upplevt på ett bra tag. Vi pressar slutsteget fullt och jag boostar basen till max på min Ibba - inga problem whatsoever. Inte ens ett lågt B är några som helst problem. Vi börjar ratta lite på Podden och jag är mäkta imponerad. Har alltid tidigare varit "nja" till att köra simulator, men jäklar va bra det låter.

Som Tommy tidigare nämnt; detta är en låda för dig som vill ha grymt tajt botten, fläskigt mellanregister och kristallklar topp. Att den dessutom klarar låga B galant, väger knappt 20kg och ser riktigt bra ut... Till inte ens hälften av vad en EBS eller TecAmp kostar! Ojojoj.

Jag får nog återkomma med en utförligare recension senare, är fortfarande lite i extas :) Grymt trevligt Tommy!
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Seaweed skrev: Som Tommy tidigare nämnt; detta är en låda för dig som vill ha grymt tajt botten, fläskigt mellanregister och kristallklar topp.
Riktigt så har jag inte uttryckt mig. Det jag brukar säga är vad den är konstruerad för - att vara lättdriven, med låg vikt och klara B-sträng på lite högre ljudnivå, utan att det kostar skjortan.

Recension av ljudet vill jag lämna åt den som provspelar, och det var kul att höra allt positivt du hade att säga! Så, hur många vill du ha? ;)
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

tks skrev:
Seaweed skrev: Som Tommy tidigare nämnt; detta är en låda för dig som vill ha grymt tajt botten, fläskigt mellanregister och kristallklar topp.
Riktigt så har jag inte uttryckt mig. Det jag brukar säga är vad den är konstruerad för - att vara lättdriven, med låg vikt och klara B-sträng på lite högre ljudnivå, utan att det kostar skjortan.

Recension av ljudet vill jag lämna åt den som provspelar, och det var kul att höra allt positivt du hade att säga! Så, hur många vill du ha? ;)
Hm, vet inte varför jag skrev så! :D Det va ju så jag sa... ;)

Jag tar 1 till att börja med :D
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Hade visst missat fortsättningen på den här tråden. Grymt kul att läsa i alla fall. Du ger ett riktigt bra och seriöst intryck, Tommy. Du verkar ha otroligt bra koll och tänker inte släppa iväg halvfärdiga prylar.

Detta kan bli riktigt bra, och jag känner mig personligen privilegierad över att få ha "varit med" lite från början =)

Kör hårt, Tommy!
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jag har haft tks 1x18 och nu har jag hans version av omni 15 eller vad den kallas. Båda lådorna får tummen upp, både vad beträffar ljud och byggkvalitet och priserna har ju varit mycket modesta dessutom.

Tks idé om att bygga i lite tunnare material och i stället staga lådan stabil tycker jag känns helt rätt, och det tror jag de flesta tycker som inte har en stab roadies som fraktar, lastar i och ur och sätter upp prylarna åt en.

Om man nu ska drista sig till att ge lite kritik också inför tks avisering om att bygga åt andra så är det kanske att kolla med den presumtiva kundkretsen vad man har för estetiska preferenser. Personligen är jag ju ganska retro av mig i mina ideal och hade jag fått beställa de här lådorna från scratch så hade det inte blivit med filtklädsel, stålfront och moderna blaffiga platta hörnskydd. Nej, då hade jag velat ha tolex, basket-weave och antingen små hörnbeslag eller inga alls - mer traditionellt Marshall-lådestuk alltså.

/Mats D
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

MatsD skrev:Om man nu ska drista sig till att ge lite kritik också inför tks avisering om att bygga åt andra så är det kanske att kolla med den presumtiva kundkretsen vad man har för estetiska preferenser.
Alla lådor jag hittills byggt har varit för eget bruk, därför har jag byggt dem efter vad jag tyckt varit lämpligt även utseendemässigt (även utifrån tillgång och pris på material). Det är lätt att få tag i stålgaller och nålfilt till vettiga priser och det ger ett utseende som jag trivs med.

Sedan anmälde Indigo intresse för en likadan låda som jag redan byggt, och den är ju färdig som koncept, klart jag kan bygga en likadan till, jag vet ju redan exakt hur det ska göras, och därför undrade jag om det fanns intresse hos fler pratabasare.

Om tillräckligt stort intresse (mer än 2-3 lådor) skulle finnas så startar jag företag och fortsätter att bygga några ex då och då på fritiden, och i det fallet kommer jag självklart ta fram alternativ till finishen. Det är dock ingenting jag har möjlighet till i dagsläget.
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

Du imponerar hela tiden tks, du verkar enormt kunnig och proffsig. Man blir onekligen väldigt sugen så när jag blir rik ska jag köpa två stycken ;)
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Liten fråga...?

Är det några vibrationsljud från lådan? Galler som skakar och sådana saker? Hur pallar den stryk i jämförelse med andra tillverkares lådor, tro?

Faan. Jag har blivit minst sagt imponerad av tks genom att läsa trådar idag. :) Jag är faktiskt ute och letar efter lite mindre lådor. 2 x 12´ är ju bra och vikt/mått kan man ju inte klaga på. Den låda jag har nu väger 60 kilo och är stor som ett hus. Mitt lilla problem är att jag ju spelar el-kontra och framförallt Stick också vilket gör att jag behöver åtminstone hyffsad topp i lådorna.

Utseendemässigt har jag inga problem alls. Svart smälter in och jag gillar faktiskt när prylarna inte syns så mycket på en scen.

Intressant.... :headscratch:

//J
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Hellboy skrev:Liten fråga...?

Är det några vibrationsljud från lådan? Galler som skakar och sådana saker? Hur pallar den stryk i jämförelse med andra tillverkares lådor, tro?

Faan. Jag har blivit minst sagt imponerad av tks genom att läsa trådar idag. :) Jag är faktiskt ute och letar efter lite mindre lådor. 2 x 12´ är ju bra och vikt/mått kan man ju inte klaga på. Den låda jag har nu väger 60 kilo och är stor som ett hus. Mitt lilla problem är att jag ju spelar el-kontra och framförallt Stick också vilket gör att jag behöver åtminstone hyffsad topp i lådorna.

Utseendemässigt har jag inga problem alls. Svart smälter in och jag gillar faktiskt när prylarna inte syns så mycket på en scen.

Intressant.... :headscratch:

//J
Min tks 212 klarar sig väldigt bra i jmf med min Aguilar 212, även när det gäller stabilitet i bygget osv.

Suktar efter att utöka med en 212+8, en sån torde väl ge dig riktigt "hyffsad" topp också! :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Nu har jag beställt en låda, ska bli spännande!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

basmartin skrev:Nu har jag beställt en låda, ska bli spännande!
Kul! Ska bli kul att höra sen!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Hellboy skrev:Liten fråga...?

Är det några vibrationsljud från lådan? Galler som skakar och sådana saker? Hur pallar den stryk i jämförelse med andra tillverkares lådor, tro?
Gallret är en stadig bit som är vibrationsdämpad mot nålfilten som lådan är klädd i. Lådans paneler är vibrationsdämpade genom stag som gör att lådan blir lika stum som om den hade varit byggd i tjockare material.

Stryktåligheten vågar jag inte säga någonting om, om vi pratar fall ned för en trappa eller liknande, det har jag inte testat, och det är jag inte så sugen på att göra. Jag gissar att den kanske till och med skulle klara sig bättre, eftersom den är lättare än många andra lådor, och samtidigt stadig av alla stag, men det kan lika gärna vara åt andra hållet pga det tunnare materialvalet.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

BB3000S skrev: Min tks 212 klarar sig väldigt bra i jmf med min Aguilar 212, även när det gäller stabilitet i bygget osv.
Och din är inte min konstruktion från grund till botten, jag använde ju en färdig låda som jag förstärkte en del och monterade egen baffel i för att testa 2x12-idén. Mina egna byggen som jag gjort från grunden upp är stadigare, och panelerna vibrerar mindre, samtidigt som det är något lägre vikt.

Jag har funderat på om jag till och med kan använda lite mindre uppstagning för ett enklare bygge, som fortfarande borde bli minst lika stabilt som många kommersiella produkter. Jag undrar hur stum lådan egentligen behöver vara, så det ska jag experimentera mer med framöver.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

tks skrev:
Hellboy skrev:Liten fråga...?

Är det några vibrationsljud från lådan? Galler som skakar och sådana saker? Hur pallar den stryk i jämförelse med andra tillverkares lådor, tro?
Gallret är en stadig bit som är vibrationsdämpad mot nålfilten som lådan är klädd i. Lådans paneler är vibrationsdämpade genom stag som gör att lådan blir lika stum som om den hade varit byggd i tjockare material.

Stryktåligheten vågar jag inte säga någonting om, om vi pratar fall ned för en trappa eller liknande, det har jag inte testat, och det är jag inte så sugen på att göra. Jag gissar att den kanske till och med skulle klara sig bättre, eftersom den är lättare än många andra lådor, och samtidigt stadig av alla stag, men det kan lika gärna vara åt andra hållet pga det tunnare materialvalet.
Montera airbag kanske?? :D

Tack för svaret. Låter bra. Kanon. Och tack för PM! Kan bli kul som attans. Fast det där med 23 nakna tjejer vet jag inte om jag hinner ordna till nästa fredag. Räcker det med 18?

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den fre 05 dec 2008, 15:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

tks skrev:
BB3000S skrev: Min tks 212 klarar sig väldigt bra i jmf med min Aguilar 212, även när det gäller stabilitet i bygget osv.
Och din är inte min konstruktion från grund till botten, jag använde ju en färdig låda som jag förstärkte en del och monterade egen baffel i för att testa 2x12-idén. Mina egna byggen som jag gjort från grunden upp är stadigare, och panelerna vibrerar mindre, samtidigt som det är något lägre vikt.

Jag har funderat på om jag till och med kan använda lite mindre uppstagning för ett enklare bygge, som fortfarande borde bli minst lika stabilt som många kommersiella produkter. Jag undrar hur stum lådan egentligen behöver vara, så det ska jag experimentera mer med framöver.
Uppstagningen är nog någorlunda viktig tror jag. Vibrationer har en tendens att döda frekvenser. Som i en bil..... Bilar är bra att lyssna på musik i så länge du inte drar igång motorn...... Då sägs det att nästan hälften av frekvenserna försvinner och det har med vibrationerna att göra. Jag har lite dålig koll själv. Är mer praktiskt lagd men det var vad en någorlunda kunnig berättade för mig..... Jag ska nog vara tyst om det där. Är inte kunnig nog..... lol

//J
Skriv svar