Är bra sugen på rörtopp, men misstänker att mitt band inte spelar högst i världen och tycker det blir så jäkla mycket pengar för en SVT.
Har bara musikaffärs-klämt på dem och det säger ju sällan så mycket, speciellt som jag drar mig för att skaka ur rutorna ur musikaffärer då jag testar så.. Lite blyg antar jag...
Någon som har erfarenheter av lillbrorsan och som vill dela med sig av dem?
T.ex. hur de låter jmf. med SVT'n?
Hur mycket lägre spelar de egentligen? Blir det problem även på hyfsat moderata replokalsvolymer eller är det endast på större tillställningar man saknar push?
borde bli toppenbra i en replokal om man inte vill spela atombombs-metal-starkt.
riktigt bra sound...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry... http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag hade en 70-talare som jag sålde i ungdomligt oförstånd Det var den bästa stärkare jag nå'nsin haft! Jag körde den genom en Marshall 7412 och det räckte för att skaka om repan rejält!
"If you reach perfection your standards are too low."
Ok! Brukar bli så:) Egentligen enda anledningen är att jag ska utolmands med fickvänen. Så då får stärkaren rycka=/ Sen så har jag inte använt den så mycket som jag trodde. Men den funkar skit bra! Låter riktigt gött. Har använt den både live, rep och i studio. Pallar med det mesta tycker jag.
Jag har en V-4BH som jag tror är 4-5 år gammal. Har den antingen med en 4x10 classic-låda eller med 4x10 + 1x15 classic-låda. Ibland klagas det på att denna topp inte räcker till. Men jag tycker det är en helt OK nivå man kan skaka upp den i. Den spelar såklart inte lika starkt som 300-600 W-riggar, men frågan är när man behöver det? Jag spelar både på mindre klubbar och stora scener och eftersom man har DI-box och kör ut genom PA räcker det gott med det den levererar för egen lyssning och känsla på scenen. (Man vill ju känna att ljudet flyttas lite...) Ljudmässigt tycker jag också den är kanon; ljudet är rätt varmt och passar både min p-bas och min j-bas. Speciellt om man kranar upp gainen rejält.
Kan klart rekommendera en sådan!
Johannes skrev:Jag tycker INTE att en V4 räcker i alla lägen men jag gillar inte att ha bas i monitorn så jag kanske har lite högre volymkrav än genomsnittsbasisten.
Håller helt med, iaf om att det måste vara rejält m klös på normala scener. vet inte hur högt man kan pressa VB4:an men det känns rent spontant som att 100W är för klent. Jag tycker 200w känns för klent, även om det är rör och BÖR räcka till det mesta...
Det är ju stört omöjligt att bli nöjd m basen i monitorn.
Man köper väl/kräver bra grejer inte bara för att det ska låta bra för de som lyssnar i publiken utan även för oss själva.
Det är ju väldigt svårt att kvantifiera ljudvolym (nej, det är det ju inte, men jag springer aldrig med dB-mätare i replokalen eller på live-scenen..)
Måste ändå fråga: I vilka situationer räcker den inte till?
I replokalen - Är det extrahårtslående trummis och halvdöv pryltokig gitarrist, eller är det redan med normal(?)slående trummis och behöver-nästan-inte-pluggar-volym?
På livescenen - Är det med basen med i PA't för utljud eller ej? Samma frågor som i replokalen. Pratar vi arenascener där det är en kortare joggingtur till riggen eller pubgigen med stärkaren absolut max 1,5 meter ifrån örat?
Den får ju ofta kritik för att vara för svag - vill bara veta vad detta "för svag" egentligen betyder för just den här lilla burken.
Speciellt som den alltid får så bra betyg för sin ljudkaraktär.
Jag har en tidig 70-tals V-4B och kan bara säga att den låter hur jävla bra som helst. Ok, tonkontrollerna gör inte speciellt mycket, den brusar och väger ett ton... men vilket sound.
Den räcker gott och väl till på scen/repan för mig. På scen använder jag den ihop med en Ampeg SVT412HE låda (4x12") och en Ampeg SVTDI, en linebox med rör. Lådan mickas med en Audix D6. Linesignal och mick blandas efter behag på bordet.