Om du sett Sällskapsresan 2 så är det norrlänningarna i husvagnen. De hade ett barn/ungdomsprogram i början på 80-talet där ett inslag var olika experiment. Lite snurrigt var det.Staffan och bengt? Va... Va?
Två olika lådor = onödigt?
- BBQV
- Forumvärd
- Inlägg: 17249
- Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
- Ort: Uppsala
Jag reflekterade inte ens över att det finns folk som är så unga att de inte har sett Staffan & Bengt.Danne skrev:Om du sett Sällskapsresan 2 så är det norrlänningarna i husvagnen. De hade ett barn/ungdomsprogram i början på 80-talet där ett inslag var olika experiment. Lite snurrigt var det.Staffan och bengt? Va... Va?
Man börjar bli gammal...
Edit: Visst hette programmet egentligen "Sant & sån't"?
- FreCKo
- Medlem++
- Inlägg: 6820
- Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
- Ort: Stockholm
- 41HZ
- Medlem+
- Inlägg: 1760
- Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
- Ort: Mölndal
Hm, vad kan jag tillägga?
Spelar själv såväl med bi-amp rig (SWR+slutsteg genom 1x8"+1x15"hornlåda)
o genom "fullrange"(Ampeg V4+ 4x12")
Kan inte riktigt bestämma mej för vad jag tycker bäst om.
Bi-amp riggen har ren o krispig topp, attack o framförallt en otäckt fet botten. Känns nästan som att ha en oktav-pedal inkopplad!
Tycker dessutom att effekter låter bättre(tydligare) genom den.
Rör-riggen är mera avrundad i såväl topp som botten(middig).
Det börjar låta skitigt tidigare o speciellt vid hårda anslag, som inte riktigt går att få fram på den andra riggen.
Har även slussat signalen vidare till slutsteget med 15" lådan för mer botten(ej frekvens delat) men utan att få riktigt samma känsla som med bi-ampriggen.
Det är nog lite som någon var inne på att låta elementen arbeta med hela registret ger en distortion i sej.
Spelade en gång i tiden på 410+115 rigg o kan väl bara säga att de båda lådorna fyllde sina funktioner(fullrange).
Hade då helst 15-lådan uppe på 410an för att få ett lite mer dämpat ljud mot öronen.
Har alltid tyckt att en HÅRT pressad 412a låter fanastiskt. Men en 10+15(eller 8a) kombination har helt klart sina poänger med sin snabba attack o renare bas.
Men sedan vill man ju helst inte frakta omkring ett eget PA
Spelar själv såväl med bi-amp rig (SWR+slutsteg genom 1x8"+1x15"hornlåda)
o genom "fullrange"(Ampeg V4+ 4x12")
Kan inte riktigt bestämma mej för vad jag tycker bäst om.
Bi-amp riggen har ren o krispig topp, attack o framförallt en otäckt fet botten. Känns nästan som att ha en oktav-pedal inkopplad!
Tycker dessutom att effekter låter bättre(tydligare) genom den.
Rör-riggen är mera avrundad i såväl topp som botten(middig).
Det börjar låta skitigt tidigare o speciellt vid hårda anslag, som inte riktigt går att få fram på den andra riggen.
Har även slussat signalen vidare till slutsteget med 15" lådan för mer botten(ej frekvens delat) men utan att få riktigt samma känsla som med bi-ampriggen.
Det är nog lite som någon var inne på att låta elementen arbeta med hela registret ger en distortion i sej.
Spelade en gång i tiden på 410+115 rigg o kan väl bara säga att de båda lådorna fyllde sina funktioner(fullrange).
Hade då helst 15-lådan uppe på 410an för att få ett lite mer dämpat ljud mot öronen.
Har alltid tyckt att en HÅRT pressad 412a låter fanastiskt. Men en 10+15(eller 8a) kombination har helt klart sina poänger med sin snabba attack o renare bas.
Men sedan vill man ju helst inte frakta omkring ett eget PA
- maxoges
- Medlem++
- Inlägg: 3425
- Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
- Ort: Stockholm, Haninge
Hehe! jag hade inte heller reflekterat över det Du är inte den enda som håller på att bli gammal. Hörde du fresten att Staffan Ling skickade nakenbilder på sig själv till olika tvhallåor, jag tror det var när Femettan sändesBarbequeVillage skrev: Jag reflekterade inte ens över att det finns folk som är så unga att de inte har sett Staffan & Bengt.
Man börjar bli gammal...
Edit: Visst hette programmet egentligen "Sant & sån't"?
För att återgå till ämnet! Jag gillar 4x12or skarpt, eller iallafall den jag spelar på nu.
Nån som kan tipsa om en bra fyrtolva om jag skulle bli av med min?
- FreCKo
- Medlem++
- Inlägg: 6820
- Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
- Ort: Stockholm
För några månader sen var jag och provade en Mesa Boogie Bass 400 (inte plus-modellen) med en Marshall 4x12'a... JÄVLAR vilket tryck, det säger jag på direkten Nu såhär i efterhand ångrar jag lite att jag inte köpte riggen... Eller snarare att jag inte köpte lådan, en 400+ är ju coolaremaxoges skrev:Nån som kan tipsa om en bra fyrtolva om jag skulle bli av med min?
EDIT: Glömde att beskriva lådan lite mer Den kändes fan lika rapp som en med tiotummare, men inte lika "hård" i basen. Den fyllde ut alla register på ett jävligt mysigt sätt...
- Poppamies
- Medlem
- Inlägg: 83
- Blev medlem: ons 11 okt 2006, 18:40
- Ort: Karleby, Finland
Njaaa. jag tror att att de kopplade upp sina Fender Precisions och Jazzbasar direkt till mixerbordet. Det var knappast värre än så.BarbequeVillage skrev:J...Konstigt att vi idag, med alla förfinade mätinstrument och annan hi-tech, fortfarande inte har hittat rätt parametrar att mäta upp för att hitta det där goa ljudet som Carol Kaye, James Jamerson, Duck Dunn & co lyckades få till redan på 60-talet! Kan det vara så jävligt att det faktiskt sitter i fingrarna?
Det är väl knappast deras live sound du menar?
Förresten är ja bra bekant med Carol Kaye så det är inget problem att mejla henne och fråga om den saken. Om någon vill det så kan jag gärna göra det. Om ni eventuellt har några andra frågor som hon kunde svara på så går det bra med detsamma.
G-strings are for strippers
- BBQV
- Forumvärd
- Inlägg: 17249
- Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
- Ort: Uppsala
Det är studioljudet jag menar. Jag har läst mycket om inspelningarna och insett att det inte var mycket till hemligheter bakom det. Vad jag menar är att vi idag, med all hi-tech, fortfarande försöker återskapa deras ljud. Det vi kan göra idag kunde de bara drömma om och ändå så använder vi våra apparater för att härma gammal teknik. Det logiska vore väl att använda gamla grejer? Istället försöker vi med datorer och poddar härma det gamla, det är fortfarande referensramarna.Poppamies skrev:Njaaa. jag tror att att de kopplade upp sina Fender Precisions och Jazzbasar direkt till mixerbordet. Det var knappast värre än så.BarbequeVillage skrev:J...Konstigt att vi idag, med alla förfinade mätinstrument och annan hi-tech, fortfarande inte har hittat rätt parametrar att mäta upp för att hitta det där goa ljudet som Carol Kaye, James Jamerson, Duck Dunn & co lyckades få till redan på 60-talet! Kan det vara så jävligt att det faktiskt sitter i fingrarna?
Det är väl knappast deras live sound du menar?
Förresten är ja bra bekant med Carol Kaye så det är inget problem att mejla henne och fråga om den saken. Om någon vill det så kan jag gärna göra det. Om ni eventuellt har några andra frågor som hon kunde svara på så går det bra med detsamma.
Det blir lite pseudofilosofiskt, men jag gillar sån't
Vad ball att känna Carol Kaye! Hon är riktigt cool!
- Poppamies
- Medlem
- Inlägg: 83
- Blev medlem: ons 11 okt 2006, 18:40
- Ort: Karleby, Finland
Och snabb som ... är hon fast fylld 70!BarbequeVillage skrev:
Vad ball att känna Carol Kaye! Hon är riktigt cool!
Hon svarade på direkten.
"Hi Jan, nice to hear from you! I'm going out the door soon, will send you
some attachments and the rest when I get back....am using a temporary email
until I get Earthlink installed (no time, am playing almost every night
here in Palm Springs area where I live now, and going to LA to record some,
love this area to live in and musicians are dedicated out here (lots of
work for them, casinos, this is the place where movie stars and celebs live
now...big music business, lots of good jazz here, LA is dead in
comparison)...best, Carol see attachments, will send more later."
Download carol 1.txt
Download carol 2.txt
Download carol 3.txt
Download carol 4.txt
Download carol 5.txt
Download carol 6.txt
Download carol 7.txt
Download carol 8.txt
Download carol 9.txt
Download carol 10.txt
Download carol 11.txt
Download carol 12.txt
Download carol 13.txt
Download carol 14.txt
Senast redigerad av Poppamies den sön 26 nov 2006, 10:16, redigerad totalt 8 gång.
G-strings are for strippers
- Danne
- VIP medlem
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
- Ort: Skövde
Tackar så mycket Poppamies. Mycket intressant läsning. Så för att få det rätta Motown-soundet är det skumgummi under strängarna som gäller. Skrev hon verkligen detta nu enbart för dig- och i förlängningen oss? Antar det eftersom hon skrev att hon inte visste vad det man lägger under exempelvis blomkrukor heter "over there". Grym musiker visste jag att hon var innan, men inte att hon var så otroligt ambitiös och generös med att dela med sig av sina erfarenheter som heter duga (för att använda en underrift i detta fall).
ps. Får man fråga hur du lärt känna henne?
ps. Får man fråga hur du lärt känna henne?
- Poppamies
- Medlem
- Inlägg: 83
- Blev medlem: ons 11 okt 2006, 18:40
- Ort: Karleby, Finland
Vi är "bekanta" sen ett par år tillbaka om jag kommer ihåg rätt. Det var så att finska TV gjorde en dokumentär om Carol som sändes i TV 2004. Vi har här i Finland ett diskussionsforum för musiker som heter "Muusikoiden.net" och programmet diskuterades livligt på sajten. Bl.a var det diskussion om vilken Fender bas hon använde i programmet. Mest på skoj sa jag att jag kan väl mejla henne och fråga. Hon svarade innom 15 minuter och på den vägen är vi. Hon är väldigt produktiv med skrivet material (som hon säkert har färdigt på sin dator) för bara i kväll har jag fått 15 mejl med flera dokument om allt möjligt kring hennes basspelandeDanne skrev:Tackar så mycket Poppamies. Mycket intressant läsning. Så för att få det rätta Motown-soundet är det skumgummi under strängarna som gäller. Skrev hon verkligen detta nu enbart för dig- och i förlängningen oss? Antar det eftersom hon skrev att hon inte visste vad det man lägger under exempelvis blomkrukor heter "over there". Grym musiker visste jag att hon var innan, men inte att hon var så otroligt ambitiös och generös med att dela med sig av sina erfarenheter som heter duga (för att använda en underrift i detta fall).
ps. Får man fråga hur du lärt känna henne?
De blev också så att vi grundade en liten men internationell fanclub som vi upprätthåller på denna adress http://carolkayefanclub.com/
Om ni vill kan ja publicera allt hon sänt mej. Jag kan sätt in resten i morgon om så önskas.
G-strings are for strippers
- Poppamies
- Medlem
- Inlägg: 83
- Blev medlem: ons 11 okt 2006, 18:40
- Ort: Karleby, Finland
Carol Kaye
Jag fick dethär mailet av carol förra veckan...
"It's OK to share the knowledge I sent you in the attachments..but..please
don't tell the fellow yet about the switch to Gallien-Krueger for about 1
week from now....please keep that a secret for now, thanks! I actually
have NO time at all, am busy day and night and barely have time for my own
Forum...maybe later on, you can email me with the information about that
website and I'll have more time around Christmastime, but until then, it's
crazy, thanks, best, Caorl Kaye"
"It's OK to share the knowledge I sent you in the attachments..but..please
don't tell the fellow yet about the switch to Gallien-Krueger for about 1
week from now....please keep that a secret for now, thanks! I actually
have NO time at all, am busy day and night and barely have time for my own
Forum...maybe later on, you can email me with the information about that
website and I'll have more time around Christmastime, but until then, it's
crazy, thanks, best, Caorl Kaye"
G-strings are for strippers
- FreCKo
- Medlem++
- Inlägg: 6820
- Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
- Ort: Stockholm
DÄR slog du huvudet på spiken BBQV!!Vad jag menar är att vi idag, med all hi-tech, fortfarande försöker återskapa deras ljud. Det vi kan göra idag kunde de bara drömma om och ändå så använder vi våra apparater för att härma gammal teknik. Det logiska vore väl att använda gamla grejer? Istället försöker vi med datorer och poddar härma det gamla
Äkta är bättre än fake. det har varit mitt valspråk länge.